TURNUSSTRIKKING OG ANDRE UNNSKYLDNINGER…

Foto: Vibbedille
 

Turnusstrikking….Ja eg er nokså sikker på at det var eg som oppfant begrepet! Det rett og slett oppsto en dag eg satt å ryddet i ALLE prosjektene mine for et par år siden….det var virkelig en del som skulle ryddes i! Problemene opp sto som perler på en snor da eg skulle ta en avgjørelse ved hvert eneste prosjekt; Dra ut pinnen, rekke opp ELLER beholde! Da kom poppet ideèn om TurnusStrikking opp! GENIALT!

 

Da var det bare å hente frem en 8-10 kurver og fordele de prosjektene eg seriøst fikk klump i magen over når “Avliving” ble et alternativ! Ja eg har MANGE prosjekt som er uferdige og som for 10 år siden hadde vært klare Ufo`en (Uferdige Prosjekt) og det er for meg steget før avlingen, men ved å innføring av TurnuStrikking ble det med ett en POSITIV stemning og ALLE overlevde 🙂

 

Frem til me fornyet stua og alle kurvene mine bortsett fra EN fikk adgang forbudt i stua hadde eg som regel en HEL, gjerne 2 Turnuser i stua om gang, da var det humøret og formen som avgjorde hva som ble strikket på 🙂 Ja det finnes flere kategorier av det også ser du:

PremieProsjektet: Dette er prosjektet du virkelig koser deg, ja du nyte hver maske og du MÅ gjennom dagen gjøre deg fortjent til å kunne kose deg med dette om kvelden 🙂 

GaveProsjektet: Dette er det du har planer om å gi bort, det unner du noen masker hver gang du setter deg ned gjennom dagen, supert til å strikke på når du likevel skal sitte å f.eks å se en serie 🙂

BobleProsjektet: Her trenger du virkelig Fred&Ro, noe som gjerne krever at du tar deg en time eller 2 i Bobla de 🙂 Dette er prosjekt eg elsker! Det innebærer som regel en del dill og man må fokusere!
Ved å fokusere på noe blokker du enkelt ut andre ting, som f.eks smerter 🙂

Ut På Tur Prosjektet: Dette er prosjektet som alltid ligger i samme kurv/veske, du snapper det med deg hver gang du fyker ut døra. Dette innebærer selvfølgelig at er du passasjer av et eller annet slag, eller at du f.eks er forespeilt noen timer på et venterom

Straffeprosjektet: Det ligger i ordet! Det er definitivt det verste du kan tenkte deg! Se for deg at du har lovet å strikke noe til noen, ok? Når du så er i gang viser det seg at det var ufattelig kjedelig og trått
å strikke….Du ANGRER bittert! Mottakeren sender deg gjerne en melding i ny og ne og spør om det vokser….Du sukker, plukker opp prosjektet, kikker på det for så å dytte det bakerst i køen igjen….

LuksusProsjektet: Ahaa DETTE er tingen vettu! Dette er noe du virkelig har gledet deg til, noe spesielt du har unnet deg! Når eg sier luksus er ikkje det ensbetydende med at det er steindyrt, nei, men noe du syns er kjempegøy og noe som er nytt med et garn du elsker! Eg er en skrue når det kommer til slike prosjekt! Eg pleier å utsette oppstart bare for å glede meg litt lengre og når eg først er
i gang går det treeegt! Bare fordi eg MÅ nyte hver eneste maske maksimalt! Dette prosjektet inkl gjerne også en ny, eller i allefall REN pysj for den ultimate korsefaktoren skal i gang settes!

 


Noe de aller fleste som strikker og hekler er så er det å finne en unnskyldning for å få MER garn i hus! Neida, ikkje en unnskyldning for andre, men merkelig nok for deg selv! Mange tror at noen av oss smugler inn garn hjemme fordi me ikkje får lov å handle garn, men egentlig så lurer me oss selv
og noen ganger prøver me å glemme garnet som me nettopp centret rett inn på lageret….Grunnen er jo fordi me har SÅÅÅ mye at det skulle være helt unødvendig å kjøpe noe mer! Ja for hvis du virkelig viste frem alt du har, ja inkl alle posene du prøver å glemme at du har bak sofaen, bak håndklærene
i skapet på badet, i eska oppå garderobeskapet osv så ville de aller fleste sperret opp øynene
INKL deg selv! *ler*

Eg vet egentlig hva eg har, men eg har en tendens til å glemme det! Ja rett som det er, som f.eks når eg finner en oppskrift på noe eg faller for-der etter er det fluksens inn i den nærmeste Nettbutikken, Klikk Klikk og Swisjh så er er garnet i lufte og oppskriften er lagret = Nytt prosjekt! Dette hadde en tendens til å skje ganske ofte tidliger, der av en solid GarnLager 🙂

 

Nå er det i grunnen blitt verre….Ja, eg trenger ikkje en gang en oppskrift for å gå Bananas i en nettbutikk…..eg trenger bare å falle for et GARN! Når det skjer så holder det sjeldent med en nøste eller 2…..NEIDA! Da er det full pakka og 1 nøste av hver farge!

Noen ganger er i grunnen eskene såpass store at eg JA, da MÅ eg smugle de inn! Ali er jo klar som et egg til å hjelpe meg å rydde Lageret mitt, derfor tro eg vel gjerne at han hadde hatt lite forståelse for ei ekse med 4 kilo HIMMELSK garn! Han er litt der; Se hva du har, rydd det fint og da se om du trenger no! HAHAHA TRENGER noe?? Eg trenger sannsynligvis ikkje HALVPARTER av det eg har,
men eg bare ha det! Eg samler jo….?

 

Det eg burde lært meg var at eg burde kjøpe det eg TRENGER for så å bare tenke; “Trenger eg mer så er det mer i butikken” Neida, eg burde nok eid en Garnbutikk! Sånn er det med DEN saken 🙂


 


Hvordan ligger det an på din utstyrsfronten?? Er det like gale som på garnfronten?? Haha
Den klassiske unnskyldninger for å kjøpe mer strikkepinner er jo at de du har er OPPTATTE,
ikkje sant?? Ja for setter du et prosjekt på en tråd, ja da er det gjort! Det vil da aldri bli ferdig, Jepp,
så nye pinner til stadighet er et MUST! For ikkje å snakke om dette med at det HELE tiden kommer NYE pinner! Ja i forskjellige farger, kvaliteter, material mm Som en ekte strikker bør du jo prøve ut det meste, ja på samme måte som gemalen trenger ei ny sag eller andre makaniske dubbeditter!
Godt me er enige der!

 

Når alle pinnene er i hus så kommer me til ALT det andre en strikker trenger! Åååå det er et ELDORADO der ute av deilige og smakfulle dubbeditter! Ja man kan faktisk få vondt i hodet av
å spinne rundt inne på de forskjellige nettbutikkene! Ikkje bare finnes de i ALLE regnubuens farger, men det er utrolig hva me egentlig trenger!?? At en TRÅD og en sikkerhetsnål faktisk kan gjøre samme nytte, ja DET vører me slettes ingen tanker! Man MÅ ha litt (les:MYE) av alt! Det som også er litt magisk er at du kan lage mye selv også! Ja hvor mange av dere har f.eks en SOLID perlesamling med ringer og karabinkroker?? HAHA Ja eg visste det! EG er slettes ikkje alene der heller! JuHuuu eg har vel lage noen 100 maskemakører ca i alle farger og varianter! Me bunkrer opp i alle bauer og kanter, noe blir også brukt som venninnegaver 🙂 Selv om man har 1000`vis av dubbeditter kan man omtrent dåne når me får en lekker gave med strikkeraleterte dubbeditter av en likesinnede! STOR STAS!

 

Vesker og kurver! Ahaaa vet ikkje hvor eg skal starte en gang! OMG! Forrige gangen eg hadde en skikkelig oppryddning på Lageret ga eg bort hele 7 store kurver! De er da siden den gang sikkert blitt erstatte med 15 nye! Eg kan ALDRI gå f.eks forbi Nille om de har fått NYE kurver! Problemet mitt når eg kjøper en kurv er at da MÅ eg også ha noe NYTT garn som kan “Bo” i den nye kurven…..
du snakker meg om en Ond (Les:Deilig) sirkel! Hvis eg kjøper kurv på Nille hvor de også har garn pleier eg fylle opp passende garn til et teppe!! Der av ALLE de påbegynte teppene mine….
Det vil liksom ikkje ende noe plass….

 

Vesker syr man selv eller kjøper av andre strikkere som syr! Ja KUN en strikker kan sy den perfekte StrikkeVeska……eg har i allefall et 2 siffert tall med vesker…..ALLE har eg gode minner med og kan over hodet ikkje gi bort noen! Alle minne meg om ei suvern og flott dame
og eg bruker veska/mappa med stolthet!

Utstyrsvesker bruker me også! Ja me starter bare med et stort etui til alle pinnene, men reiser man f.eks på et Strikketreff hvor slike vesker selges ja så kjøper man flere. Plutselig har man ei veske til ALLE de forskjellige pinnene…..Eg kunne ramset opp i det UENDELIGE om ting me strikkere TRENGER for virkelig å kose oss! Det er liksom nesten ikkje lengre nok å ha et nøste og et sett med pinner i kurven, det hele er blitt en mani…..ELSKER DET!


Vil jo nesten på stå at det ER en Livsstil blitt! Ja eg mener, når me okkuperer halve huset for
å praktisere Hobbyen sin ja DA er det en livsstil! De du bor sammen med blir jo påvirket enten på den ene eller andre måte, men eg vil påstå at de nyter godt av det!

 

Så JA, eg kan innrømme at eg virkelig er en strikker med hud og hår! Eg er en manisk garnsamler
og eier få skrupler i forhold til dette, MEN eg Koser meg og er en selverklært Livsnyter
og vil nødig endre på noe 🙂

Nå skal eg bare stryke litt over de fine Ibenholt pinnene mine, kose med en mykt nøste
og bare nyte resten av fredagen sammen med det herligste strikketøyet!

 

 

KOS DEG DU OGSÅ!

Go`klem fra ei noe Gal Vibbedille 🙂

#strikk #knit #garn #yarn #strikkeutstyr #galskap #mani #samlemani #garnrom #garnlager #egengarnbutikk #herliglivsstil #livsnyter #topplisten #toppblogger #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten

10 kommentarer
    1. Er definitivt enig i det meste, bortsett fra det å eie en garnbutikk…
      Jobba nemlig i en i en periode. Det var så absolutt kjempetrivelig, men garnlageret ble jo ikke noe mindre kan du si.
      Kos deg med strikketøyet, og ha en fantastisk helg.

    2. Her kjenne eg meg igjen. Enda må eg smugle garn inn i huset, liste på tå…..😂😂. God helg. Skal nå ha ferie ei uke på hytta, og ja, det blir strikking, strikking. Maaange prosjekter med i håp om at eg får strikke på alle 😳😬🙄

    3. Nå fikk jeg meg en god latter. Kjenner meg så godt igjen på enkelte ting, og må jo bare le av denne strikke og garn galskapen. Akkurat nå sitter jeg og spiser nydelige ravioli i Buenos Aires, og kan forsikre dere om at ingen her har samme galskapen. Sikkert noe typisk norsk.

    4. Vi lever i to forskjellige strikkeverdener på mange måter – likheten er at vi elsker hobbyen vår 👍😄
      Jeg har bare et proskjekt i slengen, og begynner ikke på noe nytt før en prosjekt er ferdig fullført. Eller, det kan hende jeg har en klut eller en labb på en pinne med siden av. Men aldri to større prosjekt. Sånn har jeg alltid vært.
      Jeg kjøper kun garn til det prosjektet jeg har bestemt meg for å strikke – aldri impulskjøp av garn. Svakheten er at jeg kjøpet et nøste eller to for mye for ikke å få for lite. Dermed blir det et lite lager, men jeg er forholdsvis flink til å gi garnrestet til skolefritidsordningen.
      Ps!Du, du vet at møllen er tilbake for fullt, så sleng inn noe sedertre inn i garnlageret ditt.
      Jeg har rikelog med pinner og heklekroker.

    5. Eg digger at du beskriver garngleden slik som bare du kan! Humrar og ler og gjenkjenner det meste av dette. Men – her i huset er det innført restriksjonar. Nyleg overtok eg store mengder garn og tilhøyrande utstyr. Alternativet var å gi det til Fretex og det syntes eg var litt synd når det dreide seg om mykje flott garn og gode følelser for den tidlege eigaren. Bevaringstanken min har ført til at skap og hyller står på spreng og trygler om meir pusterom! Eg har innsett at eg har NOK av det meste innan garn og utstyr. Eg har ikkje plass. Ein del er forvist til kjellaren, og der har dei ikkje akkurat optimale forhold for langtidslagring. Eg må bare henge i og få brukt opp det eg har slik at kjellargarnet får flytte opp til bedre lagerfasilitetar litt etter litt. Nå skal eg sette meg og ha fredagskveld med eit lekkert garn i silke og alpakka – det skal bil fanajakke til meg sjølv! Og Isabell Kraemer må kome på lista – knallfine!

    6. Hør, hør!
      Lett å kjenne seg igjen her ja. Heldigvis bor eg trangt, men kanskje ikke trangt nok:D

    7. Blir som et ekko av Lisbeth her, bortsett fra at jeg ikke har garn igjen fra prosjekter, – bytter det inn til neste prosjekt 😊 Har alltid vegret meg mot å samle på noe som helst, heller ikke garn, selv om jeg har strikket mer eller mindre hver dag i 45 år 😊

    8. Veldig gjenkjennbart alt sammen ja. 🙂 Garnlageret blir ikke akkuratt mindre med årene nei. Har mange prosjekter liggende både her og der. Så for folk som ikke skjønner seg på denne lidenskapen kan det muligens virke litt mye. Men ikke for meg. Må ha flere ting på gang, og garn og utsyr til alt sammen 😉
      God helg til deg. Og takk for all glede du sprer på bloggen din,

Siste innlegg