HVA ER ET GODT VENNSKAP?

Tekst: Kjerstin Aune/ Foto: Kjerstin Aune

Hva er en god og ekte venn? En som bor i nabohuset? En som bor nært?
En du ser du hver dag? En som du reiser til i feriene? En som du kun får Julekort fra?  Eller en du bare har på nett?

 

*

Da eg var ung hadde eg MANGE venner! Mange venner på skolen, noe bedre enn andre, eg drev med mye idrett og hadde venner der. Hvis eg ikkje var opptatt med skolen eller trening så var det ut å være med venner eller at de kom hjem til meg. Ikkje EN dag uten at eg møtte noen av dem og livet føltes herlig. Me sa ofte til en venn/venninne; “Ååå eg hadde aldri klart meg uten deg” Tiden og livet endrer seg, man kommer til et veiskille og hver enkel reiser ut i “verden” og man får andre interesser, nye skoler/studier, nye venner, men NOEN venner blir uansett hva. Mulig man brevveksler noen år for så
å ende opp i samme by igjen. Noen mister man helt på veien, eg opplevde tidlig å miste en veldig god venn i en ulykke og det er fullstendig grusomt i en alder av 7!

 

Med tiden blir man voksen, noen gifter seg andre bosetter seg langt vekke og noen ganger bare blekner vennskapet og til slutt streifes tankene bare innom vedkomne en gang i blant og når man tilfeldig møtes er det som en fremmed….Mens med andre kan man bare plukke opp tråden igjen! Magisk!

 

Nå i dag har eg faktisk ingen venner fra f.eks ungdomstiden eg bare kan ta opp mobilen å ringe eller tekste til….Ja det er trist. Livet kom i veien og når man ikkje klarer å gi noe tilbake så blir det vel sånn? Sykdom kan faktisk frarøve deg det livet du var vant med på så mangen måter og du må bygge deg opp igjen og ta noe av det tilbake, men det er ikkje lett og da er det godt at det finnes NYE
å spennende måter å gjøre det på 🙂 Mitt “nye” liv startet for 10 år siden faktisk! Det var da Amira laget en FacebookKonto til meg og fra da av gikk det bare en vei: Rett opp! Nå i dag føler eg at eg har et rikt liv på flere måter! Det føles godt!

 

Smerter og sykdom er fortsatt meget god etablert, men masse nye venner har kommet til og de er DER når eg trenger de, hver dag og hver natt, ja faktisk hele døgnet! Eg har på mange måter tatt livet mitt som det en gang var, TILBAKE, men på en ny og moderne måte 🙂 Takk og pris for moderne teknologi! Mange mener at det finnes ikkje ekte vennskap på nett, men likevel finner mange kjærligheten online og ja, de gifter seg også! Det er en del av fremtiden for alle vet at det er kommet for å bli!
Hvis dette er eneste muligheten til å ha venner, ja så sier eg JA TAKK 🙂

 

Eg har mange personer eg betrakter som venner på nett, Strikke/Nettvenninner som eg sier når eg forteller andre om de. Får gjerne da tilbake:“Jaja, men det er jo ikkje skikkelige venner!” Vel, er det ikkje det? Eg vil si flere av de er veldig GOD venner, vennskap som er blitt til på helt andre kritierier enn gjerne vennskap man hadde i ungdomstiden! Det er ikkje å legge skjul på at man ofte gjerne baserte vennskap i ungdomstiden på populæritet, utseende og oppførsel?? Ikkje det? Hvem ville være venn med klassens nerd? Nei det var ikkje så mange faktisk, kanskje en annen nerd? Vennskap som blir til på nett baseres gjerne på gode samtaler, felles hobbier og eller andre interesser. Vennskap oppstår gjerne mer ved en tilfeldighet? Eg har i grunnen aldri brydd meg om hvilke klær eller hvilket utseende en venn hadde bare personen var oppriktig og ærlig så var det det viktigste <3

 

Nå til våren har eg Blogget i hele 12 år!!! Gjennom alle disse årene har eg fått MANGE venner!
Flere enn eg kunne drømt om 🙂 Mangen har eg truffet i RL, eg har reist flere ganger på tvers av landet for å treffe vedkomne og det har vært så fint og godt, har også hatt besøk av flere 🙂 Andre igjen “snakker” eg bare med på nett og det er også veldig fint. Det er mange som “VIPS” er på Messenger og sier “God Morgen” når de ser eg er pålogget! Ingen kan si at det ikkje er gode venner i allefall.
I løpet av disse 12 årene har eg blogget på 3 plattformer, etter at eg skiftet til Blogg.no i fjor har eg merket en veldig stor oppgang i besøket her på bloggen, der med har eg også kommet i kontakt med så mange flere “der ute”. Opplever stadig vekk at ganske mangen av dere føler at dere kjenner meg
og at dere betrakter meg som en venninne, dette varmer mer enn du kan tro! Eg føler det på samme måte og ingen kan si at det ikkje er ekte 🙂 Hvis dette er den eneste måten eg har til å både få
og beholde venner på, ja DA sier eg “Ja Takk”!

“Det viktigste er ikkje å nå ut til folk,
men å nå inn til folk”

Go`klem fra ei Vibbedille med mangen nye Venner <3

#vennskap #nettverk #vennerpånett #ektevennskap #mistevenner 

4 kommentarer

Siste innlegg