INGEFÆR SHOT – BITTERT OG VELDIG GODT

Foto: Vibbedille

Det florerer veldig med gode Tips ang Ingefær på nett om dagen og de aller fleste VET at dette er noe som er bra for mye 🙂 Det er enkelt å tilføre i hverdagen, det smaker sterkt, men med sitron og appelsin opp i så er det ikkje så verst. Du skal uansett ikkje drikke mye av det, bare en liten Shot rett ned og ferdig med saken. Ali har siden han var liten hatt Ingefær i kosten sin da dette brukes
i det Libanesiske kjøkkenet. Det brukes også i te 🙂

Tok å leste meg litt opp ang dette og hvis du skal bruke det hver dag for å ha en helsefremmende effekt bør du spørre legen din om det er greit hvis du f.eks er gravid, ammer, har blødningsforstyrrelser, hjertesykdom, eller hvis du har allergi mot ingefær eller andre planter i denne familien. Diabetikere eller andre som bruker medisiner, urter eller kosttilskudd BØR også drøfte bruken av Ingefær med legen.

Eg sliter en del med kronisk kvalme (Pga komplikasjoner under noen operasjoner) som eg får Afipran for.
Dette tar eg 3 ganger om dagen, men det er også en medisin som ikkje er så veldig bra for kroppen og kan gi litt kjipe bivirkninger. I mitt tilfellet har kvalmen vært mye verre enn bivirkningen så eg hadde ikkje så mye valg. Nå har eg der i mot laget opp ca 2 liter Ingefær Shot og planen er 1 Shot pr dag og hvis det virkelig som eg drømmer om kan eg gjerne slippe å ta Afipran!??
Hadde jo vært helt fantastisk! Men men, uansett så har Ingefær en
positiv innvirkning på ganske mye, som f.eks:

-Bedre blodsirkulasjon
-Forbedre opptak av næringsstoffer
-Beskytter mot forkjølelse og influensa
-Bedre fordøyelse
-MULIG hjelp mot kreft

(F.eks ved å hemme veksten av kreftceller spesielt i tarmer og prostata)
-Styrker Immunforsvaret
-Lindrer kvalme
-Lindrer menstruasjonssmerter
-Kan lindre migrene

Foto: Vibbedille

Det finnes sikkert utrolig mange forskjellige oppskrifter, eg la ut etter hvert på Snapchat i dag,
men har tilført litt mer etter det så den ferdige oppskriften ble slik:

150-200 gr Ingerfær som eg skar i skiver (Vask den godt)
8 dl vann
ca 2 ts sukker (Etter smak og behag/eller honning)

Dette skal koke opp, trekk gryta til side

Press så saften ut av 6-7 appelsiner og 2 sitroner
Tilsette dette + fruktkjøttet i gryta
Skjær så en halv sitron og 1 appelsin i skiver og legg i gryta.
Sett på et lokk og la dette stå til det er avkjølt
Dette vare i ca 1 uke hvis du har en shot hver dag

Kok glassflasker og Sil innholdet i gryta over på flaskene og legg flaskene i kjøleskapet når de er avkjølt. Nå har både Ali og eg hatt oss en Shot og venter på den gode effekten hehe Ungene, ja de bare rynket på nesa haha Ja det kan smake både sterkt og gjerne litt bittert, men du kan jo tilføre mer sukker og mer frukt om du vil. Honning er også fint å bruke for å “brekke” smaken litt. Begge ungene her reagerer på Honning derfor brukte eg ikkje det.

Nå er eg FULLSTENDIG klar for kwellen! Akkurat nå humrer eg litt og ser på “Huskestue” – ja det er faktisk veldig koselig og det er utrulig hva eg kan! Alle er verdenmestre i egen stue *ler*

 

KOS DEG OG HA EN
MAGISK FREDAGS KWELL

 

Go`klem fra en evig Optimist – Vibbedille 🙂

1 kommentar

Siste innlegg