HVORDAN STRIKKE DEN PERFEKTE JAKKEN! – ET PAR GODE TIPS!

Reklame | Rito Garn & Hobby

 

Ok, se HER du! Nå begynner det å ligne noe Woop Woop! Elsker dette stadiet! Bort med over 160 masker og VIPS så har man et sååå mye mer overkommelig strikketøy! Dette er liksom “kneika” du må over når du strikker Top/Down, ellers er det KUN fordeler med å strikke denne veien. Vet at ganske mangen ennå unngår å strikke Top/Down og tviholder på å legge opp i nederste kant på bolen, HVORFOR??

 

Nå du begynner i halsen har du full kontroll på oppskriften, eller størrelsen er vel mer riktig å si!
Jakken kan ganske enkelt KUN Bli PERFEKT og intet annet 🙂 Følg gode tips og råd så garanterer
eg at det blir vellykket. Hvis du har en genser/jakken som du liker vidden på i halsen så kan du bruke samme masketall eller sånn ca 🙂

Det finnes en Raglan Kalkulator som kan hjelpe deg! Ta en titt HER!

Eg tok utgangspunktet i DENNE jakken, har lagt opp flere masker på denne grå eg strikker nå fordi eg vil ha halsen litt videre. Da la eg bare opp X antall mer slik at forholdene på Front/Rygg og ermer ble riktig.

!

 

 

Men noe som VIRKELIG har hjulpet meg i å gjøre jakken perfekt er
DENNE STRIKKEKALKULATOREN!! Kjenner at eg kan få tilløp til panikk om eg ikkje finner den!
Den er fullstendig GENIAL!! Siden eg viste den første gangen har det vært veldig mangen som har lurt på HVORDAN den fungerer og det skal eg kjapt forklare så enkelt som mulig:

Du begynner med å legge den flatt på strikketøyet for å måle strikkefastheten. Ikkje strekk i strikketøyet bare klabb det helt flatt. Der etter teller du hvor mangen masker det er helt øverst i kanten inni den store trekanta åpningen. Eg kom frem til 20 masker på bolen.

 

 

 

 

Sååå stiller du den Røde pilen på tallet 20 som på bildet over.

Inni den hvite ruten nedover er det masse tall, dette er ANTALL MASKER, i den røde kanten til venstre betyr tallene CM, ok? Eg har (Etter at eg har satt ermene på tråd og lagt opp 10 m under hvert erm) TOTALT 240 m på bolen. Nå skal eg finne ut hvor mangen cm 240 m er, Ok?

 

Helt øverst i den hvite smale ruta står det 200 m, ser eg på den røde til høyre på samme linje står det 100, dvs 100 cm, ok? Siden eg har 240 m må eg også finne ut hvor langt 40 m er, da ser eg nedover
i den hvite smale åpningen og finner tallet 40, ser litt til venstre på de røde og der står det 20, altså,
40 m er 20 cm. Så den totale vidden av bolen som er på 240 masker er 120 cm 🙂
Jepp, litt romslig blir det, men akkurat som eg ønsket 🙂

Håper dette var mer forståelig?

 

 

 

 

Eg gjorde det samme på ermene. Grunnen til det er at eg strikker riller på bolen og glattstrikk på ermene. Her er strikkefastheten 22 m. Eg har 92 m på ermene, da fant eg først ut at 88 masker er 40 cm,
så sjekket eg hvor langt 4 masker er og det var 2 cm, ERGO: 92 masker blir 42 cm.

 

DERFOR kunne eg nå sette ermene på en tråd for jakken er mer enn stor nok over brystet 🙂
Hvis du trenger en videre jakke, ja så fortsetter du å øke i raglan til den passer 🙂

 

 

 

 

Siden eg strikker striper fungerer det litt dårlig med Short Row for å gjøre den litt høyere i nakken.
Derfor øker eg i fronten på hver siden (Strikker frem og tilbake)
Dette kan eg komme tilbake til på et senere tidspunkt 🙂

 

 

 

 

Noe som også er herlig med å få ermene på tråder er at antall nøster minsket også 🙂 Har fortsatt en del å holde styr på, men det er i grunnen ikkje noe problem 🙂 Er forresten VELDIG fornøyd med slik ryggen er så langt og dette kan bare bli bedre og bedre! SPENNENDE! Gleder meg til å vise deg 🙂

 

Men altså, HVIS dette er ting du også har stusset på når det gjelder strikkefasthet så bør
du ABSOLUTT skaffe deg
Dette Hjelpemiddelet 🙂

* * * *

Dagen ble i grunnen slik som eg planla! Først rydde eg bort unødvendig rot, det tok litt tid, tok meg en lang dusj mens kaffitrakteren fikset ei ny kanne. Etter på har eg i grunnen KUN sittet å strikket!

Ali har tatt første strøk på skyvedøra på terrassen så nå bli også den så fin atte 🙂 I morgen blir det strøk nr 2, men helt ærlig? Eg trooor Ali trenger en dag og 2 med hvile nå! Han sier gjerne om morningen at
“I dag skal eg slappe av” men så fort kaffien er i magen er han i full sving! Er mest redd for at han går på en smell og ikkje orker å fortsette, men han skal ha for å være sta haha

Regner med at det blir en rolig og avslappende kwell og eg skal selvfølgelig STRIKKE!

Akkurat nå skal eg bare en liten tur ut på terrassen og joine Ali litt. Må nemligen ta å knipe litt på blomstene og sjekke om de trenger noe vann 🙂

KOS DEG OG HA EN
HERLIG KWELL MED STRIKKETØYET

Go`klem fra ei Meget Fornøyd Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #knit #knitting #tipsogråd #strikkekalkulator #egetdesign #strikkejakke #ritohobbyno #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstetsrikkeblogg #norgesstørstetstrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

1 kommentar
    1. Tusen takk for nyttige tips. Skal lagre denne sida og komme tilbake til den når behov!

Siste innlegg