M1R & M1L – TOP/DOWN RAGLAN

 

Hvis du er en av de som skrive til meg og er så fortvilet fordi du ikkje får til å strikke raglanøking top/down så vite at du er slettes ikkje alene! Mange syns faktisk det å strikke Top/Down i seg selv er så skremmende, men vettu?? Det er virkelig rasende enkelt! Strikker du etter engelske oppskrifter vil du møte på 2 forkortelsene som du muligens må Google litt for å skjønne, men selv da er det mangen som ikkje får det til. EG var en av de! Eller, når eg begynte å strikke Top/Down skjønte eg de ikkje…derfor strikket eg bare slike økinger som eg kunne fra før av. Det funker det også, men gjør du det etter oppskriften så blir det sååå MYE finere!

Hvis du ser på bildet over, ta utgangspunktet i midmasken, ved siden av midtmasken ser du maskene går hver sin vei på skrå nedover? Sånn skal det se ut når du gjør det riktig. Før økte eg slik som eg har gjort på venstre siden for midtmasken på begge sider,
der med så det litt sånn skjevt ut(?)

 

Eg skal prøve sååå godt eg kan å forklare deg dette;

Bilde 1; Du løfter tverrtrådene mellom maskene opp med Høyre pinne, du løfter bak fra, vrir den litt og setter den over på Venstre pinne. Du skal vri den slik at det blir naturlig å strikke 1 rett mask i frem ledd uten at det blir noe glipe. Får du “hull” eller åpning etter denne masken
har du vridd masken feil vei

Bilde 2: Du strikker i FREMRE maskeledd

Bilde 3: Sånn, også så løfter du masken fra venstre pinne av

Kanskje dette også var vanskelig å skjønne?? Burde muligens laget en filmsnutt heller 😉
Denne Økingen heter M1R og du strikker den ALLTID før maskemakøren i en raglanøking

 

Når du skal  øke ETTER maskemakøren bruker du M1L
(Det var denne eg brukte på begge sider før og da ble det som sagt litt snodig 🙂

Bilde 1: Løft tverrtråde opp bakfra med Høyre pinne og sett den rett over på Venstre pinne

Bilde 2: Strikk rett i bakre ledd av masken

VOLÀ, når har du brukt en M1L økning 🙂

Håper virkelig du får det til for dette er sååå mye finere 

 

 

Tja, syns det var på tide med litt selvskryt eg! Hvis du Googler; “Norges Største Strikkeblogger” popper denne listen opp øverst på siden, det er listen over ALLE registrert Håndarbeidblogger i HELE landet og vel…..Nå har eg faktisk trones på Toppen i ganske lange tider 🙂
*Klapper meg selv på skulderen*

 


En annen som kan klappe seg selv på skulderen er Ali for godt levert kjøkkentjeneste i dag! Hekkan disse var GODE! Jadda, nå blir det heftig skolemat resten av uka til Dib`s store (mat)Glede

Ja, eg droppet Strikkekafeèn i dag…Eg tok meg i steden for et iskaldt kattevask og svippet DibHassan rett ned på trening i steden for hehe Han var hjemme kl 16.50 og skulle ta bussen igjen kl 17.05 og på den lille tiden skulle han spise og puste litt! Derfor tilbydde eg meg å kjøre han ned slik at han kunne spise og slappe av et kvarter heller 🙂 Han sluttet ikkje på skolen før 15.30 og det tar ca 1 t å komme seg hjem…Helt utrolig egentlig for det tar max 15 min å kjøre her i fra til skolen!! Vel Vel

Nå skal eg STRIKKE og KOSE meg resten av kwellen og det må du også gjør!!

KOS DEG
&
NYT KWELLEN

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #knit #knitting #m1r #m1l #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger
#blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

2 kommentarer
    1. Å de hornene ser kjempegode ut! Jeg er misunnelig. Egentlig så kommenterer jeg for å si at jeg holder på med min første prosjekt med felling fra toppen. Heldigvis så ser jeg at jeg gjør det slik du viser. Jeg leste forklaringen igjen og igjen i oppskriften (norsk) og så på videoer. Det er ikke vanskelig, men har tatt opp igjen to ganger før jeg syntes det ble bra. Nå sitter det og jeg har fått til den rette strammingen, om du skjønner. Det satt langt inne å prøve å strikke omvendt vei, men hadde dine ord i bakhodet, en linje av gangen!

    2. Kari: Så kjekt å høre at kastet deg ut på! Eg vil tro det ikkje blir siste gang heller, ja for nesten gang går det jo mye enklere 🙂

Siste innlegg