ALDER? -HVA MED DEN??


For å si det sånn, om alderen skulle ha definert meg, ja da hadde eg flere steder blitt omtalt som ei “Kjerring” eller i allefall ei eldre/middelaldrende dame!! Det høres jo GØRR gammalt ut begge deler, eller ka?? Et vanlig uttrykk er “Alderen er bare et tall”, men er det det, ja sånn egentlig?

Selv ble eg for litt siden 48 år, eg har ALDRI løyet på alderen og det kan eg si med hånden på hjertet! Men eg måtte liksom sitte å fundere litt, ja eg tar meg i å gjøre ofte det og da tenker eg som følger; Da eg var 18 år var min mor 48 år og pappa var 52 år, helt ærlig?? Eg syns jo de var GAMLE!?! Ja de var liksom voksne og “satt” i livet på en måte noe eg slettes ikkje ser meg selv som. Andre skolevenner av meg på dette tidspunktet hadde gjerne foreldre som fortsatt var i 30 årene, vel å merke i slutten av 30 åra, men likevel. Eg følte og tror eg hadde
de eldste foreldrene i klassen!

(Me fikk Amira da eg var 25 år, altså 5 år før min mor fikk meg. Hadde me fått det som me ville så hadde det klaffet med det første svangerskapet mitt og da ville me blitt foreldre når eg var 21…)

Eg har f.eks aldri hatt samme samtaler med mine foreldre som f.eks Amira har med meg! Amira og eg er veldig på bølgelengde og hun er f.eks ikkje flau av å gå ut å finne på noe med meg, me kunne fint ha reist på ferie sammen f.eks – Kan ikkje huske at eg tenkte at eg kunne det i en alder av 23…Mulig eg har gått glipp av noe, men som sagt; Eg følte de var gamle og litt for “satt”…Amira og eg går i hverandres kleskap og DET kunne ikkje ha gjort i en alder av 23!! OMG!

Når det kommer til DibHassan føler eg mye av det samme selv om han bare er 16, men eg er f.eks oppriktig interressert i Gamingen hans og hva han spiller, prøver å henge med i svingene når det kommer til utviklingen kan du si. Eg brenner for treningen hans og stiller opp på alt eg kan og eg syns me har mye gøy sammen, har god kontakt med vennene hans og har aldri opplevd at han er flau over meg eller ikkje vil ha meg med om du skjønner 🙂

Hvis me går ennå lenger tilbake, ja helt til barneskolen så minnes eg “Frøken” og HUN var gammel hun! Me var litt redd for henne, ja for hun var skikkelig GAMMEL og streng! Det var først for et par år siden da eg fant henne på Facebook at eg så hun var YNGRE enn mine foreldre at eg tenkte; “HÆ??” Med ett ble eg liksom litt trist i tankene….Hmmm….Vil det si at våre Grandnieser/nevøer muligens tenker det samme om oss?? Ja at me er STEINGAMLE??*Grøss*

Men Ok, tilbake til i år…Eg er 48 år, snart 50!!! Men, sannheten er den er at EG føler meg ikkje en dag over 25 år, ok då; MAX 30!! Bortsett fra at eg nå har ansvar for barn og MÅ i gitte situasjoner tenke litt mer voksent så har eg generelt en ung tankegang, eller, TANKENE mine er unge – Var det logisk??  Har mangen ganger lurt på OM det kan ha med å gjøre at eg føler eg mistet ALLE 30 årene mine?? Eg ble syk da eg var 30 og i nesten, ja la oss 10 år så besto livet mitt av meget alvorlig sykdom(skade), mangen operasjoner og IKKJE MINST en del år i rettsak mot NPE og sykehuset. Alle disse årene følte eg bare at det var andre som styrte og bestemte hva eg skulle gjøre og når/hvor eg skulle være, vanskelig å forklare, men eg følte IKKJE at livet mitt ikkje var mitt på en måte. ERGO kan eg egentlig bare pga av denne perioden kappe 10 år av på alderen og da er eg 38 år 🙂 Ja for helt ærlig?? Eg syns eg kan få de årene tilbake siden eg føler eg mistet de. Kanskje du har følt på noe av det samme?

Har f.eks flere ganger overhørt samtaler mellom ungene og venner hvor vennene har sagt;“Fy søren, men mor di e kule!” Det er ikkje noe eg går INN for å være, eg bare er MEG og da føler eg en litt sånn stolthetsfølelse (?) En annen ting er jo at eg føler Ali også er fortsatt like unge og kul som da eg traff han i Sveits! HAHA Skulle vel likt å sett pappa gjøre mye av
det Ali gjøre i en alder av 49!

Hadde pappa gjort eller sagt det samme så hadde eg
sannsynligvis trodd det hadde klikka for han haha

Når eg ser på meg selv i speilet og ser bort fra noen av (smile)rynkene rundt øynene så er eg jo akkurat den samme som da eg var 25! Ikkje tull en gang for eg har ikkje forandret meg så mye bortsett fra at vekta er mye mindre nå hehe Men det er rart med den der alderen, hvis me ikkje stopper opp litt i ny og ne, filosoferer litt så springer bare årene uten at me faktisk får det med oss! Eg føler at da eg var 30 gikk eg på en måte inn i et vakum
og våknet ikkje før eg var nesten 40, merkelig følelse!

En ting er sikkert og det er at alderen skal IKKJE bestemme hva me kan og ikkje kan gjøre! Det eneste eg kan komme på her og nå så er vel det å aoptere det eneste me ikkje kan gjøre i dag ellers finnes det ingen grenser! Mulig noen vil se rart på meg for noen av mine valg, men HVA SÅ?? Hvis eg syns det er bra eller gøy så er vel det det viktigste?
Ja så lenge ingen tar skade vel å merke hehe

Hvor mangen ganger har DU tenkt:
“Off nei, det er eg for gammel til å gjøre” SLUTT med det!! Har du lyst, ja da har du LOV!
Sånn er det, eller, sånn BØR det i allefall være! Hvis man bare lar årene surre og gå og bare innfinner seg til en hver alder, ja da står plutselig gamlehjemmet
å banker på en dag og du skjønner ingenting

 

Vel, dette er i grunnen det eg satt å filosoferte over i dag, og du? Har du noen gang tenkt på at det enkelte personer ser på som en menneskerett er for andre ren luksus?? Ikkje tull en gang for SÅ skjevt er faktisk dagens samfunn blitt…men det får bli et annet innlegg 🙂

GAMMEL ELLER UNG?
KOS DEG OG NYT
EN FANTASTISK FLOTT DAG!

Go`klem fra ei Vibbedille som er veldig ung til sinns 🙂

#aldererbareettall #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstetstrikkeblogg #norgesstørstetstrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

0 kommentarer

Siste innlegg