OPPUSSING; “FAGBREV I POSTEN, ELLER???”


Vel, egentlig er eg vel ganske så målløs….og det var jammen meg folka fra Polygon også kan du trygt si! SJOKK var vel det me alle samme ble akutt rammet av, men det verste vet du hva det er?? Jo, det er at eg, eller Ali og eg har blir lurt trill rundt i lange tider av personer som skal være Fagfolk inna for bransjen, men etter dette vet eg søren meg ikkja hva eg skal tro!!

Du husker gjerne at eg tidligere i sommer fortalte at det var arbeidsfolk fra kommunen her som skulle ordne denne lekkasjen me har hatt? Å ja, de rev ned ei takplate og erstattet den, ja for alt så fin ut på innsiden ble det sagt, de gikk også inn fra utsiden (Når de skiftet kledningen nå i sommer), dvs ytterveggen for å ordne lekkasjen, ja den kom utenefra den veien, ok…Me måtte jo på dette tidspunktet avvente med å male stua så derfor startet me med den lille og store gangen. Alt vel så langt kan du si….
Det ble me i allefall fortalt…

Så, sist Lederen for arbeidsfolka i Kommunen var her (Dvs fredag 17/8) da sjekket han veggene i stua, ja han målte fukt og alt. Da ble fikk me klar beskjed, og eg gjentar ordrett;
“Dere må bare kjøre på å male for ALT ser fint ut og det er helt unødvendig å rive veggen inne, så lekkasjen kom nok gjennom yttervegger der hvor det nå er fikset. Dessuten er GIPSPLATENE i veggen helt steinharde, papiret på platene er helt inntakt og det er ingen tegn til fukt noen steder, så da er alt i orden” Her må me jo også tenke på at me hadde en knallvarm sommer noe som også gjorde at denne lekkasjen tidvis ble “gjemt” fordi en av det tørket jo opp, men skaden var der like fult.

Ok, verken Ali eller eg er fagfolk så me måtte jo da stole på det og var jo i grunnen veldig glad for å slippe å rive hele veggen.

Men, tilbake til i går da Polygonfolka var her for å åpne veggen, det må de nesten gjør for å SE fra hvor vannet kommet fra. Vettu hva??? De rev ned kullsvarte TREPLATER som var råtnet!!! Legg merke til at eg skriver TREPLATER, så da lurer me jo på hvilke GIPSPLATER som var helt tørre og i ordne?? Det var jo tross alt en Fagmann fra Kommunen som kunne bekrefte det? Er det rart at me føler oss LURT!?? Du ser jo tydelig på bildet over hvor svart tapetet er på baksiden og treplata som opprinnelig er helt lys er jo SVART!! Dette er heller ikkje forårsakt av at det kom vann inn på søndag! Dette har stått lenge å drypt og rent alt etter nedbørsmengden!! Isolasjonen som i følge kommunen var helt i orden, vel, den var våt så langt øyet kunne se og den var liksom helt som klumpete og slettes ikkje noe fluffy slik den burde…og fra hvor kommer vannet tror du?? WAIT FOR IT…..

 


Det kommer nemligen fra Dreneringssluken på terrassen over oss! Dette har me sagt helt i fra starten, men nei, det kommer inn fra utsiden eller så er det bare kondens…! Så da er det søren meg IKKJE enkelt å være leietaker kan du si, man har slettes INGENTING me skulle ha sagt! I fjor da de startet å liksom jobbe med denne lekkasjen (Det var da de smelte opp ei takplate og sa at alt var ok) Plata de fjernet så ut som en SVAMP med masse hull av vann! ER DET MULIG!? Me prøvde så godt me kunne å få de til å forstå at dette er ikkje bra nok, da ringte arbeidsfolka til Boligkontoret og det ble rene huskestua her i stua hvor me ble skjelt ut av ledelsen om at me måtte holde kjeft og ikkje snakke til arbeidsfolka for de gjorde kun det de fikk beskjed om!! HALLO!?!? Skal me bare stå å se på at det ikkje blir gjort skikkelig?? Me fikk vel passet så pass godt påskrevet at etter det sa me veldig lite…

Hvis du ser der pilen peker på bildet? Det er en lekter som ligger på tvers der. Når en lekter (Tjukk material) er ny er den ganske så steinhard, men denne som lå her??
Ja den kunne bare plukkes ned….PILL RÅTTEN!!

 


Sånn ser det nå ut her, de har foreløpig tatt bort halve veggen, men skal mest sannsynlig ta bort resten også (Bort til døra + deler av taket) Det som Polygon nå gjør er å kartlegge fra hvor vannet kommer og så er det Ledelsen i Sameiet her som må ordne selve skaden før folk i fra Polygon kommer inn til oss og river alt som er ødelagt for så å bygge opp igjen, ja de sa de gjør veggen komplett igjen + de skulle male den!! Dette er nå en ren Forsikringssak uten tvil!

Hvis du ser fargen på veggen som er bak det som er revet? Den fargen skal den ha og ikkje svarte! Hvis du ser øverst til venstre på den bakre veggen (Veggen inn til DibHassan sitt rom) så er det en del fukt der, fordi: Vannet har rent langs taket der og neeedover i hjørnet mot ytterveggen til Dib sitt rom, og såååå videre UNDER parketten på rommet han. På andre siden av den veggen du ser, men på innsiden av tapetet på Dib sitt rom er det svart…Dette har ALDRI folka fra Kommunene en gang sjekket…SELV om me nevnte at det var noe svart på Dib sitt gulv. Det hadde ingen sammenheng fikk me beskjed om….Ja hvis ikkje dette er helt UTROLIG,
ja så vet søren meg ikkje eg!

Før me kjøpte leiligheten i mai/juni var det en person her som utførte Tilstandsrapporten, t.o.m han påpekte i sin rapport at det var en del fuktskader! Dette fikk me skrevet inn i Kjøpskontrakten og i den avtalen står det svart på hvit av veggen skal fikses pga vannlekkasje/skader i løpet av 3 mnd etter signert kontrakt! Vel…..nå er det jo andre som må ordne opp i rotet kan du si!

Allerede i kwell var Formannen i Sameiet inne å kikket, han har vært i kontakt med et sånn takdekker firma som skulle gjøre alt de kunne for å komme i morgen å inspisere den treneringsområdet og sluken oppe på terrassen til naboen allerede i morgen. Det er mye mulig hele terrassen der må fjernes. SÅ du kan trygt si at dette blir tatt på alvor nå og det folk som virkelig er Fagfolk! Ikkje minst får me SE selv med egen øyne at dette er ganske alvorlig og at me hadde rett helt fra starten! Men, når man står å stanger hodet i veggen mot Kommunene er det søren ikkje enkelt, for som leietaker der har man veldig lite man skulle ha sagt så er eg så inderlig glad for at me EIER leiligheten nå og at me har RETT til å slå i bordet hvis du skjønner hva eg mener! ME blir tatt på alvor! Når me har ringt inn denne skadene tidligere til kommune så har liksom beskjeden vår vandrer fra avdeling til avdeling og fra person til person før me f.eks har fått beskjed om at “Ja me får se ut i neste uke så kan me ta turen”!
Hvilken ordning er vel egentlig det??

Det er en ting at du fra før av gjerne føler deg litt liten når du leier hos Kommunen (Noe INGEN som leier av kommunene har grunn for!!!) Men det gjør det slettes ikkje bedre når du også blir behandlet som om du egentlig ikkje ER noe! Kan jo nevne noe eksempler:

Me har flere ganger i løpet av de 10 årene me har leid spurt om me kan få lov å male stua og det har vært blankt avslag hver eneste gang. Fikk også klar beskjed om at de heller ikkje kom til å gjøre det, for det skulle de gjøre når me en gang flyttet.
Da skulle de male før noen nye skulle inn…

For ca 5 år siden rapporterte me inn at varmekablene på badet ikkje virket og siden ME ikkje har love til å finne ut årsaken trenger me at DE fikser det. Fikk beskjed om at de skulle HØRE med en elektrikker….Vel, som sagt, det er 5 år siden….Har fortsatt steinkaldt badegulv…
(NÅ skal me fikse det selv da!)

Den ALLER første dagen me hadde leiligheten (Juli 2008) når me sto å pakket ut steintøy som skulle inn i kjøkkenskapene skjedde det noe…Eg sto å skylte alt og satt til tørk på benken og helt PLUTSELIG smeller skapdørene under vasken opp og ut FOSSER det massive mengde med vann!! Da de klargjorde leiligheten for oss hadde de fjernet en oppvaskmaskin + ALLE koblingene fra den til avløpet…Alle bøttene i kildesorteringa under vasken ble fylt opp med vann før alt bare veltet rett ut på gulvet! Der og da kastet eg meg over mobilen og ringte til kommunene mens Ali tømte sekken med håndklær rett ut på gulvet. “Hva gjør me spurte eg vakta i telefonen?” “Tja, det er jo bare tørke opp fikk eg beskjed om….” Etter noen dager kom det en mann med koblingene som mangler og de har ALDRI gjort noen ting med kjøkkengulvet!! Og nå?? Vel du kan jo tenkte deg….HELE kanten rundt på hele kjøkkenet er svart og det er flere flekker på parketten som er svart + at me kan løfte opp ganske så mangen parkettplater og HELE gulvet er bare bølger! Du kan si me hadde en veldig fin start i en leilighet me var utrolig takknemlig for i starten…..

Skal eg fortelle om terrassen som sto HELT ubehandlet i flere år?? Den var helt ny og fin da me flytte inn, men den var HELT ubehandlet…I løpet av gjentatte skikkelig våte årstider begynte også denne å blir svart….DA kom de og beiset den….Vel, det svarte kom gjennom og etter et par år kom det svarte gjennom igjen….På slutten nå så var det enkelte materialer som gikk helt i oppløsning…Men som du selv har sett så har Ali fikset hele terrassen! Masse bord er skiftet og me ha snakket med SKIKKELIG Fagfolk om hva me kunne gjøre for å redde den en stund til me kunne skifte og legge helt ny! Fikk flere gode råd og ha gjort det me kunne for at den skal overleve noen år 🙂

Egentlig så kan eg fortsette med flere ting, men du kan trygt si at Ali nå i løpet av sommeren har fikset og ordnet GANSKE mye sånne ting som burde vært ordnet for lenge siden av kommunen.

Hvis du eller noen du kjenner leier av Kommunen så har du all min forståelse!! Kanskje er det ting som burde vært ordnet i din leilighet eller hus også, men du får ikkje medhold i det hele tatt! EG skjønner deg!! Det verste er jo at folk rundt oss gjerne har kommentert at det og det bør dere gjøre noe med, og når me da har svart at NEI, det kan me ikkje fordi sånn og sånn. “Ja, men dere må jo bare ringe å si at dere få ordne det” Men man kan ringe å si hva man vil og sååå mangen ganger man vil, men me får ikkje fikse ting som ikkje er LIVSNØDVENDIGE!! Når man ser hvordan det går når det oppstår en livsnødvendighet så skjønner man at det
å “bare male stua” er fullstendig nedprioritert!

Men ok, tilbake til i dag, vettu hva?? Eg, eller me er så lettet!! Ja for NÅ blir ting ordnet!! Ikkje bare det, men etter at alt var revet ned i går og mannen fra Polygon hadde gått var det så rent og pent her at eg var helt overrasket! Slike arbeidsfolk er 0 problem å ha i hus, hjelpe det meg! Sitter igjen med den største vifta eg noen sinne har sett og t.o.m den er til å leve med! Ja me skrur den av kl 18 om kwellen og på igjen om morningen og DET går helt supert! Poenget med vifta nå, selv om det drypper/renner vann ennå er å begrense skaden frem til skaden oppe er ordnet 🙂

Ikkje bare det, men det føles GODT å bli behandlet med RESPEKT og ikkje ført bak lyset!
Kommer nok til å holde deg oppdatert på dette og nå gleder eg meg mer enn noen gang å vise frem stua når den er ferdig for den kommer ikkje bare til å blir kjempefin,
men også TØRR og GODKJENT 🙂

* * * *

Nå for en time siden kom Polygon tilbake og det rives inne på Dib sitt rom så det er full fres 🙂 Dette ser veldig lovende ut nå vil nok alt bli i orden en gang for alle, så JA, me er veldig fornøyd. Om me må ha det tidvis kaos en stund så får det bare være. Mye kjekkere å sitte med ei fin stua og vite at alt under også er Tipp Topp 🙂

Anyway, nå må eg ned på apoteket for det glemte eg å gjøre i går! Typisk! Frister ikkje ikkje å gå ut i dette været, men må man ja så må man 🙂

Etter på blir det uansett pysj, dusj og Strikkings 🙂

KOS DEG OG HA EN
FLOTTERS FREDAG

Go`klem fra ei Veldig Fornøyd Vibbedille 🙂

7 kommentarer
    1. Herlighet, jeg er stum, men samtidig ikke. Vi «små» blir ikke tatt på alvor, det er ikke så nøye…
      all ære til dokker som står i dette og at du har dokumentert opp gjennom årene.
      Er så glad på dokkers vegne at alt endelig blir ordna!
      God helg i kaoset.

    2. Huff og huff. Dette var ikke bra men ønsker dere lykke til videre. For noen år siden så klikket oppvaskmaskinen vår og den tok inn vann hele tiden men ikke noe gikk i rør. Ut. Alt for utover gulvet på kjøkkenet, inn i stuen og ut i gangen. Det fosset og ned i underetasjen fra taket. Jeg var alene og helt hjelpeløs. Men så fikk jeg tak i mannen min og klarte omsider å stoppe med den utendørse stoppekrana. Fikk beskjed om å kontakte Polygon. De kom etter 2 timer. Et kjempefirma. Alt gikk i ett kjempetempo. Pakket ned fra skuffer og skap. De hadde folk som hjalp til. Så rev de opp gulvet og tak og tørket ut. Utrolig imponerende og dyktige fagfolk. De jobber på og ryddet før de gikk. Så la de ny parkett over alt. Spotter i tak ordnet. Ja kan ikke nevne alt men vil bare skryte av slike folk og samarbeid med Poligon.

    3. Inger: Ja me er veldig fornøyd med Polygon!! Ikkje minst så respektere de oss og kjører ikkje over oss slik som kommunen har gjort til nå.

    4. Lunamon design: Takk skal du ha Monica <3 Selv om alt egentlig står på hodet er eg overlykkelig for makan til service og behandling av Polygon har eg aldri sett! Nå bare gleder eg meg til alt er i orden 🙂

      Men det er ingen som leier kommunalt som TØRR å gå ut å si hvordan man egentlig blir behandlet, men me har bodd kommunalt nå i 10 år og har MASSE erfaring på dårlig behandlig. EG hadde aldri turt å gått ut med dette før, men nå EIER me leiligheten de kan ikkje gjøre noen ting lenger 🙂

    5. Hjelpes meg. Kan bli stum av mindre. Godt at dere endelig får den hjelpa dere har krav på. Og nå blir alt så bra vettu. Litt av en historie dette og hva dere har slitt med. Lykke til med resten.

    6. Signe: Tusen Takk skal du ha <3 Det som er så synd er at det sitter MANGEN som leier kommunalt med garantert tilsvarende skader, men som ikkje kommer noen vei...

    7. For en runde dere har vært igjennom. Godt at det endelig blir ordnet opp i. Polygon er ett flott firma med flinke folk. Raske til å jobbe er de også.
      Det som slår meg er at alt materiale er svart,. Det må jo ha gått svertesopp i det, og det er ikke sundt. Mener å huske at du har skrevet om Dib og mye sykdom de siste årene. Bare tenker litt høyt jeg nå.
      Håper du får en grei helg og at dette blir ordnet raskt

Siste innlegg