HØNSESTRIKK – MORSOMT & FARGERIKT – NORSKE STRIKKEOPPSKRIFTER

Designet av Cecilie Kaurin and Linn Bryhn Jacobsen

“Siden tidlig 70 tallet har hønsestrikkbegrepet betydd fargerike plagg strikket i naturmaterialer, gjerne ull, og gjerne restegarn. De er helst strikket på rundpinne – det er ikke lett å strikke mønster frem og tilbake. Fargene som settes sammen er gjerne slike som tradisjonelt «ikke passer sammen». Det er ikke uvanlig å strikke inn navn eller «statements» i plaggene. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker. De var symbolet på 68-generasjonens opprør mot normer, og særlig blant kvinnesakskvinnene på 70-tallet var hønsestrikk populært.”-Sitat Wikipedia

Nå syns eg faktisk at de 2 første designene her var mer i den lekre kategorier med mer neddempete farger og eg kunne mer enn gjerne hatt begge 2 🙂 Et av de aller første plagga eg strikket i mine tidlige tenår var en VEST med V-Hals hvor eg brukte Hønsestrikk (Uten at eg den gangen visst at det het det) Eg diktet mønster etter hvert og brukte utelukket restegarn 🙂 Da eg skulle feste trådene husker eg at eg rådspurte meg med en venninne om hva hun gjorde: “Bare knyt en knute på 2 og 2 tråder og klipp av”, sa hun…Eg gjorde som eg ble fortalt og allerede ved først bruk begynte mønsteret å forsvinne! (Rakne opp!) haha Off, eg vet ikkje hvor mangen ganger eg har ledd av det, men men eg gjorde jo aldri det mer! Burde absolutt ha dratt den vesten med meg gjennom livet for jaggu var den spesiell! Min Første! Egentlig er det ganske synd, for ingenting av det eg strikket som ung lever den dag i dag – Ikkje som eg vet i allefall! Jaja, det får jo være måte på hva man skal samle på også da 🙂

Uansett! Hvis du er en som samler på smårester så kan jo Hønsestrikk være tingen!?
Du får jo også muligheten til å f.eks lage dine egne border og på den
måter finner du fort ut at det ikkje er vanskelig 🙂

FJELLGENSER
Bildet over
Str fra 91 cm til 127 cm i brystvidde

 

 

Designet av Cecilie Kaurin and Linn Bryhn Jacobsen

SKOGENS RO
Str fra 91 cm til 127 cm i brystvidde

 

 

Designet av Cecilie Kaurin and Linn Bryhn Jacobsen

Hvorfor ikkje en morsom Julekjole?

JULEKJOLE MED KANINER
Str 2,4 og 6 år

 

 

Designet av Cecilie Kaurin and Linn Bryhn Jacobsen

Ahaa dette er jo seriøst en PERFEKT Julestrømpe!

JULESTRØMPER
Gratis Strikkeoppskrift

Har du lyst å se flere design i samme gate + mye annet fint, ja så tar du turen innom HER 🙂

* * * *

Ok, nå må eg for ALVOR begynne å pakke! haha Eg som alltid pakker og gjør klart lenge før hehe Startet dagen med å sette på en maskin med bukser til Dib så satser eg på at ting går av seg selv(?) Drakten til Dib kan uansett ikkje vaskes før han er hjemme fra trening i 22.30 tiden i kwell! Da begynner det å bli knapt med tid gitt, jaja jodaneidaså! Det eneste som ligger litt “på meg” er den der dressen og den skal kjøpes i dag! Krysser fingrer og tær for at me slipper unna med alt med trenger på første butikk! Eg liker IKKJE å gå og surre på klesbutikker, ei heller Dib så eg huker nok tak i en ansatt, sier hva eg skal ha og JALLA så får Dib bare prøve i vei hehe
Etter på kan eg forhåpentligvis puste lettet ut!

Det finnes et området eg ikkje har pustet lettet ut ennå og det er over det som skjer her i stua…I går fikk me sms fra naboen over hvor de nå har revet pipa og styrt ei god stund. Beskjeden var den at NÅ var terrasse”duken” TETT og alt var i orden, ok, vår respons var at me lar det stå åpent ei stund til her nede for å være bombesikker på at det ikkje kommer inn en dråpe. Kan ikkje risikere at de lager nye vegger her og nytt rom til Dib og så skal det begynne å lekke igjen! Vel, tydeligvis tenkte de ikkje sånn oppe så i går og i dag har de lagt ny terrasse, dvs dekket til hele betonggulvet der oppe…Hmmm….Syns jo gjerne at de også kunne ha ventet noen dager med regn
og sett om ting virkelig var tette!?

Tja, la meg nå tenke 2 sek….Hva type vær var det i natt? Jo, REGN, hvordan var det ute da me sto opp i morges? Jo, REGN…Så var spørsmålet Ali og eg stilte oss; “Er det tørt i taket??” NEI! Der drypper det inn vettu, ja i den sprekka som er rundt sluket oppe på terrassen…Der hvor de nå har tettet det til IGJEN med duk og terrassebord…Ali gikk ut på terrassen og gjorde ALT han kunne for å få kontakt med han som satt å spikret fast terrassebordene…Omsider fikk han fortalt at det er IKKJE tett slik som de sa i går…Da ble det stille og ingenting er hamret på siden det og nå gikk han arbeidsmannen…Så ja, da får me jo SE hva de nå gjør! Det har holdt på nå o nesten 2 uker å revet ei diger pipe og en halv vegg, håper jo ikkje dette var helt forgjeves,
men uansett så er det VÅTT her hos oss.

Nå føler eg at eg nærmer meg et punkt hvor eg nesten ikkje bryr meg! Jo eg bryr meg om at det SKAL bli tett og ferdig her hos oss, men det virker litt sånn forgjeves å informere om hva me ser og hva me mener når me liksom ikkje helt blir hørt på så eg HÅPER de nå gjerne hører på oss?

Uansett, akkurat nå er det duket med noen timer ME-TIME på meg så eg skal koke litt ny kaffi og sette meg godt til rette å strikke litt 🙂 Dessuten må eg også tenke på hva eg skal ha med meg av strikketøy! Tror eg skal satse på ei Oslo Lue nr 2 kanskje? det er jo et greit strikketøy å ha med seg 🙂 Får finne ei strikkeveske og fylle opp med garn/pinner – DEN skal i kofferten! Vettu? Den ene gangen eg fløy til Trondheim ble eg fratatt strikkepinnene
i sikkerhetskontrollen så nå går det i kofferten 🙂

Håper når eg i kwell daler ned i Go`stolen at alt er under kontroll 🙂

KOS DEG OG HA EN
SKJØNN DAG

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #knit #knitting #pattern #strikkeoppskrift #norskstrikkeoppskrift #hønsestrikk #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstetstrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

4 kommentarer

Siste innlegg