NYTT FANTASTISK GARN & NORSKE GRATIS STRIKKEOPPSKRIFTER

Reklame | House Of Yarn/ Knit At Home

Tidligere her i høst fikk eg muligheten til å leke meg med et utrolig FANTASTISK garn!! Øyene gikk i kryss og det klødde i strikkepinnene, ja det var helt vanvittig så eg bare la ALT av strikketøy til sides og satte i gang med å meske meg med Go`sakene!! Nå er tiden inne for å friste deg med denne herlige Nyheten <3 EG mener, HALLO!? Sjekk de “Nøstene” da??
Det er noe av det største eg har sett!

For ikkje å nevne de sinnsyke og flotte fargene! Hvis man ikkje blir glad av dette,
ja da kan eg faktisk ikkje hjelpe deg haha

Garnet er fra Knit At Home, sjekk ut fargene HER – Et nøste veier 500 gr og det er 250 m på et nøste. Du strikker med pinne 8-12 mm, så ja, dette går kjapt altså! Eg er normalt ikkje den første som begir meg i kast med tjukke pinner og garn, men dette var utrolig mykt og godt å strikke av! Garnet er spesielt godt egnet til f.eks Interiør som tepper, puter og alt hva du eller måtte finne på! Går også fint til sjerf 🙂

Eg startet med å prøve meg frem til puter siden me ha så utrolig mange puter dyttet inn i skapene som me ikkje bruker! Perfekte som innerputer 🙂 Putene er strikket passer til puter som er 45 X 45 cm 🙂 Har planer om å strikke trekk til noen store puter som me også har…..I skapet!

 

Hvem blir vel ikkje glad og yr av disse fargene!!

 

Tja, hvorfor ikkje strikke noen CupCozy til yndlingskoppene? Det gik farlig fort og vips så hadde me 4 “nye” kopper 🙂 Tøft til bruk f.eks på terrassen når det ikkje helt er på det varmeste 🙂 LOVE IT!

Oppskriften på CupCozy skal du selvfølgelig få her hos meg! Tja, hvorfor ikkje gjøre det til en kjekk Julegave? Går det mye penger på Julegaver? Kjøp f.eks 4 enkle krus f.eks på Nille og kle på de litt! Det blir jo en herlig gave innpakket i omtanke! (Ingen neglesprett!)

CUPCOZY:
Legg opp 7 m på pinne 8 mm
Strikk rett frem og tilbake, den skal ikkje gå rundt hele koppen. Fell av når det er ca 4-5 cm igjen før den kan lukkes. Sy i en knapp på den ene siden og på den andre siden gjorde eg slik:

Klippet passe lengde av “Spagetti” garnet eg har og sydde dette fast på motsatt side (på vrangsiden). På denne måte blir det “Hold” slik at “bekledningen” ikkje bare sklir av koppen 🙂

 

Nå i første omgang ble det 3 puter, men har som sagt planer om flere og større puter!

Så ja, hvis du vil strikke puter så er det bare å plukke med seg oppskriftene eg satte i hop 🙂 Eg tenkte eg skulle ha de ute på trebenken som enten havner ved inngangspartiet eller på terrassen 🙂 En aldri så liten fargeklatt mot en gråmalt husvegg vil nok gjøre seg det 🙂

ORANSJ PUTE – DOMINO:

Legg op 63 m på pinne 8

Pinne 1: Strikk rett
Pinne 2: Strikk 30 m, 1 m løst av, strikk 2 sammen, løft den løse over, strikk 30 m
Pinne 3: Strikk rett
Pinne 4: Strikk 29 m, 1 m løst av, strikk 2 sammen, løft den løse over, strikk 29 m
Pinne 5: Strikk rett

Fortsett på denne måten; Alle oddetallspinner (vrangsiden) strikkes rett og på fremsiden blir det alltid en mask mindre å strikke på hver siden av de 3 midterste maskene hvor du feller 🙂
De 3 midterse maskene strikker du jo sånn; 1 m løst av, strikk 2 sammen og løft den løse over

Strikk 2 like slike lapper. Hekle sammen med fastmasker. La den ene siden stå åpen! Her plukker du opp 24 m. Det skal strikket en flipp med knapphull for å kunne lukke puten. Altså: Plukk opp 24 m, strikk rett tilbake, strikk så 2 riller til og nå skal du lage hullene slik:
Str 2 m – Fell 1 m – str 5 m – fell 1 m -str 6 m – fell 1 m – str 5 m – fell 1 m – str 2 m
Strikk så 3 riller og fell av! Sy i knapper 🙂
 

 


GRÅ PUTE:

Legg opp 133 m på pinne 8 mm

Pinne 1: Strikk rett
Pinne 2: Str 2 sammen, str 30 m, Str 3 sammen, Str 30 m, Str 3 sammen, Str 30 m, Str 3 sammen, Strikk 30 m, Str 2 sam = 125 m ( 8 m felt)
Pinne 3: Strikk rett
Pinne 4: Str 2 sam, str 28 m, str 3 m sam, stri 28 m, str 3 m sam, str 28 m, str 3 m sam, str 28 m, Str 2 sam = 117 m
Pinne 5: Strikk rett

Fortsett på denne måten til du  har 6 m på pinne, da strikker du slik: Str 2 sam, str 3 sam, str 3 sam, str 3 sam, str 2 sam, Strikk rett tilbake, Str 3 sam og 2 sam, dra tråden gjennom og strikk en lapp til. Lag en knappeflipp som på den Oransje pute, hekle lappene sammen med fastmasker og sy i knapper.

Kanskje du finner ut at du vil lukke putene på en annen måte? Ja da gjør du det 🙂

PUTE MED FLETTER:

Denne er super for deg som føler deg utrygg på flettestrikke 🙂

Legg opp 30 m på pinne 8 mm

Pinne 1 (Vrangsiden): Strikk 6 rett, 6 vrang, 6 rett, 6 vrang, 6 rett
Pinne 2 (Rettsiden): Str 6 rett, sett 3 m på en pinne foran arbeidet, str 3 rett og str 3 m fra hjelpepinnen, str 6 rett, FLETTE, 6 rett
Pinne 3 (Vrangsiden): Str 6 rett, 6 vrang, 6 rett, 6 vrang, 6 rett
Pinne 4 (Rettsiden): Strikk alle rett
Gjenta pinne 3 og 4 3 ganger til (Altså totalt 4 ganger)

Gjenta så pinne 1 og 2 1 gang
Str pinne 3 og 4 4 ganger

Strikk puten den lengden du trenger den. Avslutt med 4 X pinne 3 og 4
(Min pute fikk 5 fletter og ble ca 37 cm lang)

BAKSIDEN:
Legg opp 30 m
Strikk glattstrikk like langt som forstykket

Hekle så lappene sammen (Vrange mot vrange) Begynn på venstre side, når du har hekler sammen 3 sider lar du bare hekleløkka vente litt for nå skal du strikke knappeflappen:
Plukk opp 30 langs kanten oppe på fremstykket (Den med fletter)
Strikk slik:Strikk 3 pinner riller, fra pinne 4 starter du å felle:
(Rettsiden): Strikk 1 m, SSK, strikk til 3 m igjen, strikk 2 sammen, strikk 1 m
(Vrangsiden): strikk rett
Gjenta pinne 4 og 5 til du har 3 m igjen, Fell av!
MEN OBS! På den pinnen hvor du har 6 m igjen skal du lage knapphull! Fell de 2 midterste maskene og legg om 1 m over hullet på neste pinne, fortsett så til du har 3 m igjen 🙂
Ta så opp heklekroken igjen og hekle fastmasker rundt flappen 🙂 

Fest trådene og sy i knappen og stapp inn puta 🙂

Til ei pute gikk det nesten 1 nøste, av resten (som i grunnen er ganske mye)
kan du strikke MANGE CupCozy!

 

Det ble jo nesten som en liten uglefamilie dette her haha

 

Hvis du ble fristet kan du kjøpe garnet HER, men i morgen skal eg komme tilbake til hvilke butikker som har dette tilgjengelig! Kanskje det ligger i ei hylle på en butikk nær deg! JuHuuu

Planene mine videre med dette garnet er at eg kunne tenkt meg en herlig kosepledd på sofaen!

Eg ser for meg en fargerik Påske på terrassen til våren! Sitte ute med kaffikoppen som har “klær” på, noen puter på benker og gode fargerike pledd over fanget 🙂 Jepp, det kan blir skikkelig kos <3

Planen akkurat nå er å strikke de siste 2 cm før felling på lua så kommer eg vel snart i mål 🙂 Har planer om en slik lue til i allefall og den skal blir om enda mykere og skikkelig søt 🙂

KOS DEG OG HA EN
FORTRYLLENDE STRIKKE KWELL

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #strikkeoppskrift #norskstrikkeoppskrift #gratisstrikkeoppskrift #knitathome #homeandcottage #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

0 kommentarer

Siste innlegg