FLUESOPP- EN SPESIELL PLASS I JULEPYNTEN

Designet av Kajsa Vuorela Fredriksson

Det er mangt og mye som kan sies om Fluesoppen! Me er opplært fra barnsben av at den skulle me aldri røre når me traff på den i skogen fordi den var giftig. Det finnes også mangen historier(eventyr?) som er skrevet om denne signalrøde “varsellampen” fra skogen, blant annet ble den fra gammelt av brukt som rusmiddel, det ble delt ut fluesopp til befolkningen i Sibir og alle ønsket “budbringeren” velkommen ned bålåpningen i teltet – derfor mener mangen at nissen stammer fra denne tiden og selve nisseluen er jo selvfølgelig hatten på en fluesopp! Ja eg humret litt her i stolen da eg leste en del om det som er blitt skrevet opp gjennom tidene, men uansett historier eller faresignaler så er Fluesoppen kjærkommen i Julepynten. Fra eg var lita av har Fluesoppen alltid vært med og eg har også kjøpt mangen selv de senere år,
både Fluesopp og Dompap må eg ha 🙂

Nå kan du også strikke en hel skog av Fluesopp! Finn frem noe rødt og hvitt Finull og sett i gang 🙂

CHRISTMAS TOADSTOOL
Bildet over
Any Size
Svensk Strikkeoppskrift

 

Designet av Merrin Curley

CHRISTMAS TOADSTOOLS
Gratis Strikkeoppskrift

 

Designet av Jennifer Little

Dette må vel være prikken over I`en på et Juleantrekk?

SPOTTED TOADSTOOL BERET
Str Baby, Barn og Tenåring

* * * *

Mandag og me er i ventemodus! Er liker ikkje å VENTE, eier ikkje tålmodighet når det kommer til å sitte å vente på en telefon eller at noen skal ta kontakt! Eg ELSKER avtaler! Konkrete klokkeslett eller et sted for oppmøte og eg er ALDRI sent ute selv, eg kommer heller 10 min før tiden! Fikk beskjed om at Prosjektlederen for oppdraget her hos oss skal ta kontakt i dag for å informere oss om videre plan med hensyn til når malerene skulle komme på befaring.
Ja, så da VENTER me da

Eg hadde jo en plan om en bytur i dag eller senest i morgen, akkurat nå ser det ut for at det må bli i morgen. Ser ut for at eg får med meg Ali også så eg håper det klaffer i morgen. Får eg alt i hus i morgen har eg ca 3 dager på meg til å pakke alt inn og henge det i taket ute på gangen 🙂 Kaos eller ei, Julekalenderen den skal opp selv om den gjerne blir eneste Julepynten i heimen i år 🙂 Da eg våknet i dag og så alt kaoset da eg kom inn i stua var eg i grunnen ganske rolig i forhold til det. Ja eg tenkte slik at DETTE kan eg ikkje gjøre noe med, ja for hadde det vært opp til Ali og meg så hadde rotet vært rydda bort på en dag! Dette rotet er på grunn av andre og er det noe eg ikkje kan styre så er det når andre mennesker skal gjøre noe! Da er det bare å rydde kjøkkenbenken og si seg fornøyd før eg rigger meg til med kaffi og strikketøy, for strikkinga kan eg gjøre noe med! Hvis eg bare legger meg ned og gir opp, ja da blir jo heller ingen gaver ferdig og det kan eg ikkje skylde på andre enn meg selv 🙂 Me må bare gjøre det beste ut av situasjonen slik den er akkurat nå! Men HVOR eg skal gjøre av meg når mer eller mindre hele stua skal males aner eg ikkje! Får vel bunkre meg inne på Amira sitt rom, jadda, hele familien får bunkre der inne noen dager! Det kan bli….TRANGT det! *ler* Får trøste meg med at det fortsatt er en stund til Jul selv om me normalt egentlig er ferdig til førstkommende helg! Ho Ho Ho

Eg får ta å stelle meg litt og koke NY kaffi så satser eg på at ting skjer Smokk-Smokk!

KOS DEG OG HA EN
SUVEREN MANDAG

Go`klem fra ei Avventende Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #knit #knitting #pattern #strikkeoppskrift #svenskstrikkeoppskrift #fluesopp #jul #christmas #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

4 kommentarer
    1. Ja da håper jeg du hører noe sbart!! Kjedelig å vente.
      Jeg får kagt om til vinterdekk idag og planen er at jeg skal ta meg en tur til IKEA en av dagene, helt alene, bare vandre rundt…. så om du trenfer å lufte deg, ta kontakt så kan jeg henre deg oå veien!!

    2. Fra hva jeg har lest meg til ble fluesoppen også brukt som ‘fluegift’ ved å kutte opp fluesopp og legge bitene i en tallerken med melk (og sette den et sted ingen andre enn fluene kan komme til den forhåpentligvis)

Siste innlegg