3 masker kan by på store problemer!

 

3 masker, hvor mye ugang kan de egentlig lage? Mange, VELDIG mange tenker: “Aaa det gjør ikkje noe,
det er jo bare 3 masker…”
Vel, eg kan love deg at selv om det kun er 3 m kan de lage temmelig mye
ugang og ikkje stol blindt på at det går bra.

Føøør, for en god del år siden var eg slettes ikkje så nøye på strikkefastheten, tok det meste på øyemål og tenkte “Dette går bra!”. Nja, er nå ikkje så sikker på det for mye av det eg strikket blir det eg pleier å kalle “Størrelse Telt”. Noen ganger bare måtte eg trekke ut pinnen fordi det ble alt for stort. Dessuten leser eg gjerne svarene til noe veldig mange spør om i strikkegrupper: “Hvordan er dette genseren i størrelsen?” Det kommer svar som følger: “Den er ganske stor” eller at noen mener den er liten. Hmmm ofte funderer eg på dette for som oftes så står jo måla i oppskriften. I en oppskrift er det gjerne oppgitt at overvidden f.eks er fra 85 cm til 130 cm alt etter hvilken størrelse du skal ha. Om man trenger størrelse medium eller large er jo lite vesentlig, du trenger de cm du trenger. HVIS du da forholder deg til strikkefastheten, ja så får du det resultatet som er oppgitt i oppskriften. Hvis str L er oppgitt med 110 cm i overvidde og du får en vidde på 118 cm så betyr altså ikkje det at den er stor i størrelsen,
det betyr bare at du ikkje har vært nøye med strikkefastheten 🙂

 

Strikkefastheten er alfa og omega for et perfekt plagg!

 

Kan jo ta et eksempel vettu, mor mi strikket nylig et skjørt til oldebarnet. Hun hadde glemt å skifte pinne etter kanten nede og strikket hele skjørtet på pinne 2,5 i steden for 3. I tillegg strikker hun ganske fast. Eg påpekte at eg syns det ble veldig lite, men hun hadde målt strikkefastheten så det skulle gå bra. Vel, det gjorde det så absolutt ikkje, og hun hadde så mye som 7 m i differanse fra oppgitt strikkefasthet.
DET er mye det og skjørtet, ja det ble jo alt for lite.

 

 

 

Selv så dreit eg meg jo ut med denne genseren nå for litt siden. Eg hadde i forkant strikket prøvelapper med forskjellige pinnestørrelser. Strikkefastheten i oppskriften er 22,5 m pr 10 cm, da er oppgitt overvidden 126,5 cm i størrelsen eg valgte. Eg er ca 112 cm rundt brystet og ville ha den litt romslig. Vanligvis er eg altså en ca str L, størrelsen eg valgte er XXL i følge oppskriften, men det betyr så lite hva størrelsen HETER! I følge oppskriften må man bruke pinnenummer 3,5 for å få oppgitt riktig strikkefasthet, husk at dette er designeren sin strikkefasthet og alt er veiledende, du må gjerne bruke en annen pinnestørrelse for å få samme strikkefasthet. Eg måtte bruke pinne nr 3 for at det skulle stemme. SÅ ja, alt gikk jo flott i starten, da eg kom ned til mønsterborden gikk eg opp til pinne nr 3,5 for å opprettholde den samme strikkefastheten…Tar du ikkje høyde for at strikkefastheten endrer seg i en mønsterbord kan du fort få en bord som er betydelig smalere enn resten. Problemet oppsto da eg glemte å gå tilbake til pinne nr 3 etterpå. Eg fortstatte jo bare nedover bolen (ensfarget) og eg kjente at det ble litt løst i forhold til det eg hadde strikke før borden. Målte litt på gefylen og tenkte at det sikkert gikk bra…Prøvde den også på, ja eg så den var stooor, men tenkte at den hang fint helt til noen påpekte at den kom til å bli ALT for stor.

Takk og pris!!

Da trakk eg ut pinnen slik at eg kunne få måle den skikkelig. Strikkefastheten min var gått fra 22 m til 19 m pr 10 cm – Det er 3 masker det og de 3 m utgjorde GANSKE mye!! Det som mange glemmer er jo at det gjelder 3 m for hver 10`ende cm rundt f.eks på en genser. Hvis 3 cm måler 1 cm og du har en vidde på 100 cm,
ja det blir da 10 cm extra. Vel, da kan ting fort bli veldig stort.

På min genser var det 284 m og de 3 små maskene utgjorde hele 20 cm!! DET er mye det!! Med en strikkefasthet på 19 m ble vidden rundt på genseren 149,5 cm!! Innså jo rimelig kjapt at det måtte rekkes opp, SWUSJ, så var eg tilbake der mønsteret sluttet og strikket videre på pinne nr 3. NÅ Blir det bra! Strikkefastheten min er nå akkurat 22 m og vidden blir da 129 cm. Ennå er det ikkje optimalt i forhold til oppskriften. Som sagt er strikkefastheten 22,5 m i oppskriften og den ene halve masken utgjøre faktisk 2,5 cm på mitt prosjekt, men det skal eg overleve,
men ser du nå hvor viktig de 2-3 maskene for mye eller for lite har å si?

Derfor syns eg det er ganske morsomt når noe sier: “Å ja nei, eg liker ikkje de oppskriftene fordi de er sååå små eller så store”. I slike tilfeller er det da strikkefastheten som ikkje stemmer overens. At noen designere er små
i størrelsen mens andre har større sprang fra XS til XL er noe annet. Forholder du deg KUN strikkefastheten
i oppskriften til et bestemt prosjekt så får du oppgitt totalmål og det blir ingen overraskelser om målene
heter str Small eller Large er veldig lite vesentlig.

Fordi om genseren eg nå strikker er str XXL, ja så er ikkje eg XXL, skjønner? Kjenner til noen som vanligvis bruker str Small og får panikk om de må ha Medium…Ja for da er de begynt å bli tjukkeVettu? Man er den man er uansett størrelse, det nytter ikkje å si “Jammen eg bruker jo alltid Medium” – Hvis målene du trenger tilsvarer str Large i en oppskrift. Det betyr såååå lite…det som betyr NOE, ja de er det 3 m du har for mye eller for lite 🙂

Husk også at er det oppgitt strikkefasthet i høyden, altså antall rader pr 10 cm så bør også dette stemme. Har du da f.eks 3 rader for mye vil du merke det godt i et bærestykke og oppleve at det bølger seg til opp mot halsen.

 

 

* * * *

 

 

Ok, torsdag og snart helg! Nok en dag i ventemodus…Har planer om å kjøre ut en tur i dag, skal være en snill mamma å hente noen pakker for Amira og levere de på jobben hennes. Postkontoret her har strammet inn så det synger og stenger kl 18 noe som tilsier at Amira ALDRI rekker å hente noe. De åpner heller ikkje før kl 10 ser du. Skjønn det den som vil! Men jaja, da får eg meg en liten luftetur + at eg ser en mulighetn til å stikke innom Europris etter litt go`saker for denne uka er det tilbud hele uka og ikkje bare på lørdag 🙂 Kjenner at det hadde vært godt med litt candy ja…En god sjokolade kan jo hjelpe på mye, dessuten er det jo VALENTINE!! Da er det lov, absolutt 🙂 Tror nok me utsetter helgehandelen til i morgen siden eg skal ut å ordne andre ting, det kan bli for mye på en og samme dag. Å ja, eg er trøtt, eller sliten er vel mer riktig og eg håper det popper inn en SMS i løpet av dagen med noen svar. Liker ikkje å gå sånn å vente når eg vet at det er et problem. *Slitsomt*. Derfor blir det godt med helg for da vet eg jo at eg uansett ikkje hører noe, men håper eg får vite noe før helga da 🙂

 

 

 

KOS DEG OG LAG DEG
EN GOD DAG

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

3 kommentarer
    1. Jeg er så glad for at du valgte å rekke opp og begynne på nytt med pinne 3, du kommer til å bli så fornøyd ❤️
      Å ikke minst, den genseren kommer til å sitte så fint på deg! Gleder meg til å se ferdig resultat!
      Jeg strikker sokker til mannen nå, Strikkezilla sine Tynne Strikkesokker med 27/10 på pinne 3. Strikker str 44-46, men selv om jeg har riktig strikkefasthet så ser jeg når han prøver sokk nr 1 at jeg burde ha gått ned til pinne 2,5 og kanskje hatt 28-29/10 for de ble pittelitt løse. Det kan være fordi det er en sånn felles størrelse hvor han har den i midten, eller at selv om jeg har riktig strikkefasthet så trenger garnet å bli strikket litt tettere..
      Så strikkefasthet og prøvelapp er et must! Heldigvis lærte jeg det veldig tidlig i min strikkekarriere så jeg har unngått endel telt 😂

Siste innlegg