Æddabædda! “Har sluttet å kjøpe strikkeoppskrifter”

 

ÆDDABÆDDA!

Ja vedkomne kunne like gjerne sagt det i steden for å utbrodere hvor mye forakt vedkomne har mot prisen på strikkeoppskrifter…Ja, dessverre, me snakker om voksne og i noen tilfeller godt voksne damer…
Ganske tragisk om man vil. Eg ser dette veldig ofte i min egne kommentarfelt, under blogginnlegg eg poster om design eg promoterer. Det begynner gjerne slik i et kommentarfelt:

“Er oppskriften kun på engelsk?”
Meg: Ja
“Ååå det er synd, eg skjønner ikkje oppskriften da…”
Så kommer en 3.person inn i “samtalen”:
-Det gjør ingenting, eg kan oversette den!
Meg: Nei det er ikkje lov, hvor eg så fortelle om gangen i å gjøre det på en skikkelig måte.
Person nr 3: Vel, ok, men eg kan uansett strikke den etter bilde og skrive ned hva eg gjør.
Sender deg en PM
 (PM beregnet på trådstarter…)

Dette er i grunnen ikkje det verste, eg har lagt ut oppskrifter hvor personer faktisk har oversatt oppskriften og lagt den ut i kommentarfeltet under min bloggpost. Dette skjer veldig ofte på f.eks tøfler.

Så har me de som bare avfeier alt av oppskrifter: “Eg kjøper aldri oppskrifter, kan bli ruinert av mindre, eg strikker kun etter bilder” – Den er i og for seg greit, ingen kan nekte deg, men når du er så dum (Ja unnskyld, men det kan ikkje være mye som sviver?) og strikker etter bilder, skriver det ned for så å selge “din egen” oppskrift?? ER DET MULIG!? Det store spørsmålet nå er: “Hvilken pris setter du på egne oppskrifter?” *Trommelvirvel*
Ahaaa 50 kroner! Sier du det! Veldig ofte nøyaktig den sammen prisen du selv syns er OVERPRIS

når andre prissetter oppskriftene sine….Skal si!

SKAM DEG!

Selvfølgelig kan du strikke noe til deg selv etter bilder, det er ingen lov som kan nekte deg, men så spørs det da hva du sier når noen skryter av bildene du legger ut? Alt faller på hva du svarer….: “Å ja nei eg bare diktet den” FAIL! Da sier du: “Eg så eg fin genser eg likte, det var “Bla bla designer” og så bare strikket eg min egen“. Det er jo litt flaut å påberope seg idé og utforming når alle kan se hvilken genser det egentlig er?
Alltid best å bare være ærlig 😀

Alt er i grunnen helt greit inntil du skriver ned din egen versjon og selger den….Du kan lage din egen oppskrift hvis du har plukket noe fra en annen designeren, men skriv det i oppskriften. Intet minus med det, me har alle lov å bli inspirerer. Nå snakker eg ikkje om en genser i perlestrikke og hvem som har rettigheten på perlestrikk,
tror de fleste skjønner hva eg mener?

Et eksempel er jo den nå så MASSEproduserte Ganni genseren….Skjønner? Lurer på hvor mange som har designet den? De fleste kaller den også for Ganni, å ja, det finnes mange oppskrifter etter hvert. Dette var som du kanskje husker en kjøpegenser i utgangspunktet, med en prislapp på 4000,- Akkurat, ikkje en genser som alle kan kjøpe, men det betyr heller ikkje at det er ok å stjele ideén for så å tjene penger på det?

Det siste året og 2 finnes det et hav av strikkeoppskrifter av f.eks Svalbard genseren til Devold…! Det tegnes flittig av mønsteret som eg har observert blitt gitt bort (T.o.m også til salgs) i strikkegrupper. (Sender deg PM med diagrammet eg har tegnet). Det selges også ferdigstrikket “Svalbard” gensere uten at det er orginalene…Det hotteste nå om dagen må vel være Martha Louise sin Hést Genser! Oj Oj, der er det mange. Å ja, det er en fin strikkebok med flere varianter av Héstgenser, men det er akkurat den ene som det ikkje er oppskrift på som absolutt skal strikkes….Helt greit til eget bruk, men ved at de legges ut på strikkegrupper florerer det etter hvert. Kjenner bare at akkurat det kunne eg ikkje gjort selv…

Har sett tilfeller hvor en velkjent strikkedesigner har lagt ut noen av oppskriftene sine gratis til å forsyne seg.
I etterkant dukker det opp nesten kliss like luer, votter, sokker etc i form av en kjøpeoppskrift….
I rest my case

 

 

 

Det er umoralsk å stjele,
men du kan ta ting…Tydeligvis

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

7 kommentarer
    1. Er så enig med deg ,er av den typen som elsker å kjøpe oppskrifter noen ganger bare for å ha de og selvfølgelig bruke når jeg har tid.

    2. Hei! Du treff spikaren på hovudet, som vanleg. Oppskrift er jo soooo dyrt, kostar knapt det same som eit nøste garn……,,,,,,,

    3. Man klarer ikke stoppe det.E selv ikke storstrikker å avhengi av mønster. 🤭 Men e veldig mistenksom til å bestille på nett,uansett ka æ treng.Har mye mønster fra ukeblader å julehefter som æ blar igjennom å ender med å strikke læsta som e enkelt nok for mæ. 😂 Æ spørr aldri nån om å få låne kjøpemønster.

    4. Er så enig med deg i dette! Det er mye arbeid i å lage en strikkeoppskrift fra grunnen av, spesielt med flere størrelser og eventuelt tilpasningsforslag. I tillegg til tyveri er det respektløst for noen som kanskje har dette som levebrød. Jeg har jo også sett at enkelte større foretak lager “kopier” av designet til små, uavhengige strikkedesignere. Vanskelig å få gjort noe med utover å appellere til folks moral og samvittighet, er jeg redd…

    5. Jeg kjenner noen designere, har vært med å både teststrikket og testheklet så vet hvor mye arbeid som ligger bak en oppskrift. Og jeg irriterer meg grønn når folk syns kr 50 for en oppskrift er aaaalt for dyrt. Jeg har kjøpt oppskrift på genser som har kostet godt over hundrelappen uten å blunke. Fordi det er den jeg liker. Må også tilføye at jeg har null designergener og er så glad for de som virkelig kan kunsten å designe.

    6. Enig! Stolt kjøper av oppskrifter, også flere som bare ligger lagret for de var jo så fine😅

Siste innlegg