Årets KULESTE Påskekyllinger er klekket! – Oppskrift og mønster på ALT!

Reklame | Rito Garn&Hobby

 

Det levner ingen tvil om at eg har hatt 2 knallkjekke dager – i går og i dag! Extra spennende det siste døgnet, ja det er det vel alltid når man venter på at de fineste egga skal klekkes? Dessuten er det jo extra viktig å aktivisere seg selv – og andre – når tiå er som den er, for tiden…

 

 

 

 

YES!!
Der skjedde det gitt! Gikk som en drøm, og eg? Ja eg er jo helt klar forelsket så det synger etter ♥
Eg mener…HALLO….Ta en titt da!

 

 

 

Her har du gjengen! Skjønn? Jepp, dette blir mitt PåskeCrew!
La meg presentere:

 


“Gullis The Funny one

 

 

 

 

Drømmen om en hanekam? Ullkuler kan jo brukes til så mangt 🙂 Disse er ganske små og skikkelig faste, ergo har de også et stort bruksområde 🙂 Glassbrikker til kaffikruset? Gryteunderlag? Sitteunderlag? Gulvmatte?
Ser du, alt i fra hanekam på en påskekylling til ei gulvmatte og alt i mellom der!

 

 

 

 

Disse kan du kjøpe i mange farger, både fargesorterte og i assorterte farger,
du finne alle sammen HER INNE hos RITO 🙂 <—- Herlig når du i tillegg får 30%!!

 

 

 

 

“Sjefen”
Problemet med han her? JOoo det er at han faktisk tror han er født som ferdig hane! Kykkeli-KYyy liksom *ler*

 

 

 

 

Men men, flott er han jo, så DET skal han ha ♥
Eg har nevnt det flere ganger, RITO Garn&Hobby har ALT, også et mektig utvalgt av fjær!
Utvalget av fjær er stort og du finner alt HER INNE – også her kan du plukke med noen tilbud

 

 

 

 

Sist, men ikkje minst: “Pinky – The Princess”. Amira, ja hun identifiserte seg med henne, med en gang! Tror dette er min favoritt, ja tenk å bare valset rundt her hjemme med en tiara! Ikkje sant!? Helt KONGE spør du meg 🙂

Selve tiara`n har eg laget av gamle perler. Ja de er skikkelig gamle som er klippet av oldemor sine gamle bluser…de gjorde slik i skikkelig gamle dager. Knappene havnet så på et syltetøyglass, som igjen har gått i arv og endte til slutt opp hos meg – Nå først fant eg et egnet bruksområde 🙂 Er ganske sikker på at du også har et glass med knapper? Garantert at du har noen som passer. Lager du f.eks litt maskemakører til vanlig, ja da er du berget 🙂 Hvis ikkje finner du et HAV av muligheter Her og Her  i Knappe/Charmsavdelingen hos Rito

Hadde eg ikkje allerede Gitt/lånt bort alt av Bratzdukker/utstyr som tilhørte Amira vil eg tro eg hadde hatt en skikkelig tiara, men men, man tager hva man har, eller lager det selv. Er du litt velutstyrt med hobbystæsj er eg sikker på at du har noe som passer. Du vet? I bunn og grunn er det KUN fantasien som kan stoppe deg!
Lenge leve kreativiteten ♥ Våg å tørre, tenk som et barn: Alt er lov og alt er mulig 🙂

 

 

 

 

 

Eg er ganske overbevist om at det i år kommer til å bli en morsom, og ikkje minst en livlig påske! Det kommer garantert til å komme flere kyllinger, eller kanskje noen høner?
Har en del på “Blokka” allerede så eg har mer enn nok å kose meg med.

Nå skal eg gjøre et forsøk på å gi deg oppskriften for å få en like gøyal gjeng som dette, mye av det du trenger har du garantert i hobbystæsjet ditt, men plukk med deg de tipsene og rådene du trenger. Kanskje du har muligheten til å invitere noen til litt hobbykos? Ikkje sant! Dette er jo like gøy for barn som for oss voksne 🙂
Du kan jo strikke “kroppene” og ungene kan pynte.

 

 

 

 

Ok, her kommer oppskrifta på selve kyllinge, eller “ballen” om du vil. Eg trodde jo det var ganske enkelt,
men det ble litt prøving og feiling før den ble så rundt som eg ville.

Eg har brukt garnet Infinity Hearts Snowdrop (<—TILBUD!) og strømpepinner + liten rundpinne nr 6

 

Legg opp 8 m med MagicRing

Runde 1: Strikk foran og bak i hver maske = 16 m
Runde 2: Strikk Vrang
Runde 3: Str 1 m *Øk 1 m, str 2,* Rep til 2 m igjen, øk 1, str 1 = 24 m
Runde 4: Strikk Vrang
Runde 5: Str 1, *Øk 1 m, str 3 m* rep til 2 m igjen, Øk 1 m, str 2 = 32 m
Runde 6: Strikk Vrang
Runde 7: Str 1 m, *Øk 1m, Str 4 m* rep til siste 3 m, Øk 1 m, str 3 m = 40 m
Runde 8: Strikk Vrang
Runde 9: Str 1 m, *Øk 1m, str 5 m* rep til siste 4 m,øk 1m, str 4 m= 48 m
Runde 10: Strikk Vrang

For den største kyllingen fortsett å øke på denne måten til du har 64 m
Strikk så 13 runder uten felling, annen hver omg rett og vrang, start der etter å felle:

Runde 1: *Str 6 m, str 2 sam* rep ut runden = 56 m
Runde 2: Strikk vrang
Runde 3: *Str 5 m, str 2 sam* rep ut runden = 48 m
Runde 4: Strikk Vrang
Runde 5: *Str 4 m, str 2 sam* = 40 m
Runde 6: Strikk Vrang
Runde 7: *Str 3 m, str 2 sam* rep ut runden = 32 m
Runde 8: Strikk Vrang

Fortsett å fell med 2 m mellom felling og 1 m mellom felling, til slutt strikker du 2 og 2 m sammen og du har til slutt 8 m igjen som du bare trekker tråden gjennom

Skal du strikke den minste kyllingen øker du til 56 m og strikker kun 7 omg uten økinger i steden for 13.

 

Det kan være lurt begynne å fylle ballen når den er litt over halvveis. Ballen er ganske elastisk så det er uansett ikkje problem å fylle 🙂 Fyllvatt finner du selvfølge også hos Rito – HER INNE!

 

 

 

 

 

Som eg nå sååå mange ganger har sagt er dette garnet bare helt “Krem d`la Krem”!! SÅ delig, mykt og “rent”
å strikke med 🙂 Infinity Hearts SNOWDROP (<—Tilbud!)
masse deilige farger og husk at påsken trenger slettes ikkje bare være gul 🙂

 

 

 

 

Det er mange muligheter når det kommer til øyner, eg valgte å perle de fordi eg syns det er morsomt med overdimensjonerte øyner 🙂 Vil du kjøpe fix ferdige øyner finner du et godt utvalg HER så det er bare å velge
og vrake! Ønsker du å lage like min er det bare å bruke bildene over som mønster,
de øverste er de største og er limt på den grønne (Sjefen) kyllingen min.

 

 

 

 

Til å lime fast øynene har eg brukt Limpistol (<—Jammen er det litt tilbud også her!),
en god klatt og klem de godt på plass.

 

 

Redigert i ettertid:
Fikk spørsmål om nebbet! Det hadde eg glemt ut og eg skjønner ikkje hvor mønsterbildene er blitt av!
Legger ut dette:


 

Har brukt et stor 6-kantet brett og perlet en “ruter” ♦, stryk dette godt på begge sider slik at det blir skikkelig mykt. Eg pleier å stryke slike ting på kjøkkenet fordi du må ta det under kaldt vann etterpå. Når det er mykt nok så bretter eg det i 2 og bare bøyer/former det slik eg vil ha det. Dette er veldig varmt, men når du er fornøyd tar du å holder det under kaldt rennende vann. Bruk limpistol og lim det på kyllingen 🙂 Beklager at eg ikkje har skikkelig mønsterbilder, men du klarer nok å telle litt på dette, mener det er 9 perler på det bredeste på det minste nebbet og 11 på det største 🙂 

 

 

Dette er mønster til de største føttene. Alt av perler som er brukt er HAMA MIDI og til føttene brukte eg farge nummer Oransj 04 og 79 (<—Tilbud)

 

 

 

 

Mønster til de minste kyllingene, samme farger som de store 🙂

 

 

 

Lim 2 og 2 føtter opp på hverandre. Lim Ståltråd ned i 2 av hullene, klipp de av i passe lengde
(eg lot det stå igjen ca 7-8 cm)

 

 


Træ så perler ned å hver tråd, eg limte fast den første og siste perla,
brukte 5 perler på hver fot.

 

 

 

Til slutt prøver du først hvor det er best at føttene trykkes inn, prøv å få kylling til å stå. Faller den lett på rompa så flytt på føttene. Når du er fornøyd tar du en god klatt med lim på ståltråden og bare presser føttene godt inn. Perlene skal være på utsiden derfor er det godt å ha noen cm ståltråd igjen over perlene 🙂

 

 

 

 

På fjærene har eg tredd på passende perler før eg har limt fast fjær. Dette gjør det enklere å trykke fjærene inn
i kyllingen uten at de faller ut. Prøv deg frem å se hva du syns er best. Ingenting er uansett feil 🙂

Farger som er brukt av perler eller er:
Svart og hvit +
Lilla 24, Gul 14, Rosa 72 og Grønn 16 – Dette er Transparent farger

 

 

 

 

Siste bilde er i grunnen bare for å vise størrelsen 🙂

Sånn! Pjuhuu dette tok jammen tid å få satt sammen! Har holdt på noen timer kan du si så eg håper at eg har fått med meg alt 🙂 Det er jo god tid til påske så du har virkleig mye tid å kose deg på. Sette deg sammen med ungene om du har det og bare kos dere og vær kreative. Hver kylling blir på den måten unike ♥

Nå skal eg bare slappe av og strikke litt resten av kwellen, har en sjiraff som fortsatt trenger noen bein.

 

 

KOS DEG OG HA
EN HERLIGE KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂 

10 kommentarer
    1. Disse var søte 😍 nå skal det bestilles garn og perler😀 tusen takk for at du deler mønsteret, men hvordan lager du nebbet.

    2. For noen flotte kyllinger, disse har eg lyst å prøve meg på. Må få garn i hus slik eg kan kosa meg og la kreativiteten blomstre😉. Tusen takk for du deler. Ha en fortsatt fin kveld

    3. Så herlige. Du er veldig kreativ! Lager masse fint. Viktig å finne på noe i denna tida. Tida går veldig fort da man driver med
      hobbyting. Takk for at du deler.

    4. Så kuuule. Du er dyktig til å få til. Spennende å se hva som kommer neste gang. Ha en flott tirsdag😊

    5. dette var søte kyllinger ,alt du kommer på med perler da :=) barnevennlige også.Ps et tips om en liker å lage mange figurer som skal fylles er å ta vare på avklipp etter strikkeprosjekter ,samle det i en pose og bruk alt til å fylle dukker og dyr med ,billigere enn å kjøpe fyllvatt og like godt,så får en brukt alt garn en har kjøpt

Siste innlegg