Bak litt ekstra og gi det bort

 

Bare for å avkrefte “rykte” med EN gang: Å nei, eg støtter ikkje Kirkens Bymisjon for å sanke status, klikk eller glorie for den slags skyld – Så lavt synker eg ikkje. Dette er som eg har fortalt før ikkje noe eg har startet med i nyere tid, eg kan så lenge eg kan huske hatt en omsorg for mange av “Byens løse fugler”.

Min tanke er at dette er noe ALLE kan gjøre, vettu hvorfor? Fordi det er ikkje mengden som teller, så langt der i fra. Da kunne eg gitt opp med en gang hvis eg skulle gitt til alle, ja eg kunne bare stilt meg i køen for å få hjelp selv. Om du likevel skal bake til jul så koster det ikkje all verden å bake litt extra, mel, sukker og div har du likevel handlet inn. Mulig du må steke et par extra brett så noen kroner extra på strømregningen kan jo påregnes, men det du gir betyr så mye for noe og det er altså ikkje mengden som gjelder.

Hvis alle tenker at de kan bake eller gi litt extra så kan det bli en alright høytid for mange som så mørkt på den i utgangs punktet. Du trenger heller ikkje bake til en organisjasjon, kanskje du vet om noen som har litt lite? En kakeboks med noe hjemmebakt kan virkelig gjøre en forskjell ♥

 

 

 

 

Måten eg gjør det på i år er enkel: Eg har i flere år bakt til mor mi, hun pleide får mer enn hun trengte så eg danderte det til slik at hun kunne gi videre til de hun hadde lyst til. Som du vet døde mor mi i september og da bestemte eg fort at hennes del skal gå til Kirkens Bymisjon. Flere av dere har også vippset meg for å handle ingredienser, noe eg satt veldig pris på – Ergo kan eg jo bake enda mer! ♥

 

 

 

Det som er enda viktigere er jo at de som trenger hjelp nå i desember trenger hjelp hele året, men de blir fort glemt når januar kommer….Eg har pleid å ta en runde å hentet ull og varme klær som folk vil gi borte. Dette har eg så levert direkte til Kirkens Bymisjon inne i Stavanger. Der henges alt opp på klestativer og brukerene kan selv hente det de måtte trenge.

Noe eg har reagert på når kjører rundt på den måten er innstillingen til enkelte. Eg pleier se over klærene litt kjapp når eg henter, om ting er veldig skitne eller ødelagte tar eg de ikkje med. “Har de noe å si da? De må være glad de får en god jakke” – Veeel….selv pleier eg å tenke: Hvis eg ikkje vil den på meg selv så gir eg det ikkje videre. Farge og merke(!!!) betyr da lite!?!? Den som er fattig og evn lever på gata trenger jo ikkje få skitne og ødelagte klær?!?! Overhodet ikkje! Eg tar heller ikkje på meg å vaske/fikse klær…

 

 

 

 

Nå har eg 4 varianter av KOS i eske og nå etterpå skal karameller pakker før eg setter røra til Krumkaker og deigen til Beatles Stenger 🙂 Det beste er jo at det bare er 3/12 ennå!
Maaange dager igjen å bake på, dette blir bra!

 

 

 

NYT EN FLOTT DAG

 

 

 

Juleklem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Way to go!! Det er jo slik et ekte engasjement skal være, – altså noe en brenner like sterkt for året rundt, sommer som vinter..
      Ellers kan jeg bare ikke la vær å undres over den underliggende nedlatenheten/forrakten som skinner igjennom ved slike bemerkninger du nevner her med at det i disse folkas tilfelle kun er varmen som teller, og derav slikt som at det er helt- og (noenlunde) rent er fullstendig irrelevant. Muligheten for at de selv eller en av deres nærmeste en dag brått kan oppleve å miste alt og dermed havne i en tilsvarende situasjon later til å være de like fjern som at elefanter skal kunne utvikle flygeegenskaåer over natten..

    2. Fint og inspirerende innlegg! Og som du skriver så skal det ikke så mye til for å være med å gjøre en forskjell 🙂

    3. Du er bare fantastisk!!!
      Takk for at du gjør alt dette. Mange bekker små gjør en stor å.. Så la oss fortsette og lage en stor elv av godhet og medmenneskelighet ❤️❤️

Siste innlegg