BARNEVAKT – Et planteliv…

Ingen tvil om at det er vår, ja det er hvis man kun forholder seg til kalenderen...I går kveld hadde me snørstorm,
nå er det bare kuling, men meldt snø i ettermiddag-igjen...Er ikkje mye vårlig over det. Var ute en liten tur i går ettermiddag, eg er jo Barnevakt om dagen så en vannerunde hjemme hos søs måtte til når de er på langferie –
Å hekkan det var steinkaldt, blåste gjennom marg og bein…!

Eg er også dagmamma….for 10 nusselige Tomatplanter, også søs sine – Dette var eg også i fjor vår og eg tar selvfølgelig æra for den vanvittige tomatavling, ja den varte jo neste til jul i det drivhuset hennes! Ja, man vet jo alle at et godt grunnlag allerede blir lagt i den spede starten! Ikkje det? I fjor fikk eg også 2 svære tomatplanter,
eg måtte binde de fast i taket her…

 

 

 

…men selv om det ble en del deilige tomater på meg også er nok stua mi et feil sted.
Ble rett og slett for kjølig og tørt. Tror eg tar i mot litt tomater i ny og ne heller 🙂

 

 

 

Denne megasukkulenten her (som eg aldri husker navnet på) hadde jo gledet seg til å få komme ut…Vel, nå må den vente litt til. Faktisk har den klart seg bra gjennom denne vinteren, vanligvis er det nesten ribbet for “blomster” når tiden er inne…Liker seg ikkje så godt inne tydeligvis(?) Hadde en avlegger fra i fjor som bukket under for noen uker siden, Ali røsket i den og det var kun stammen som sto igjen, den satte eg i en krok og i dag…

 

 


…oppdaget eg dette ⇑ Nå spirer den overalt på alle de små stammene!! Disse blomstene er kun noen får millimeter akkurat nå! Dette har eg vært med på før da eg testet ut noe eg leste på nett: Kapp av en “arm” på planten, la den tørke i vinduskarmen en ukes tid før eg trøkket den ned i jorda…Ja og den ble etter hvert den planten som eg viste først. Tror dette er en plante eg aldri vil klare å ta liv av 🙂 Veldig enkel å ha med å gjøre, bortsett fra at den ikkje liker å være inne, den sto ute helt til november i fjor.

 

 

 

Viser at eg er lite i stua for tiden hehe Oppdaget også enda et nytt blad på Monstera! Nå er det et digert blad med mange hull, så nå er eg overbevist om at min plante er sammensatt av 2 Monstera: 1 med svææære blader og en med mye mindre blader. Bladene på “baksiden” er svære, mens de foran er en god del mindre.
Akk så flott denne er blitt!

 

 

 

Dette er en flergreinet Julestjerne, eg kjøpte 4 slike til jul nå sist. Siden de var like fine til langt ut i januar tok eg å…

 

 

 

 

…plante de 3 fineste i en nye og stor krukke. Dette har eg gjort før og det samme skjedde denne gangen; Først er det som de får sjokk og bare dør….De kaster alt av blader og blir fullstendig crispy, men siden dette skjedde forrige gangen også (Da satte eg den til kast for eg trodde alt håp var ute, men oppdaget etter flere uke at den spiret som bare gjøken!) tok eg det hele med ro! Nå har den kastet alt det gamle og fremstår ganske så grønn og frisk! Forrige gang fikk eg til et ganske bra tre, den rekorden må eg slå i år 🙂

 

 

 

Siste tilskudd er denne Kaktusbabyen ♥ Denne har vokst ut fra en av de store kaktusene mine, ved sist vanning tok eg matpinsetten og lirket den ut, røttene var jo lengre enn selve kaktusen så her er eg meget optimistisk!

 

 

 

 

Avleggeren kommer fra den runde kaktusen til venstre. Den til høyre har vært min favoritt, men den mistet den ene “pølsa” nå for en stund siden…Den besto av 3 store før den ene ble helt svart (?!?!) og eg kunne bare dra den….MEN, det kommer en ny “pølse” den hvor eg dro opp den døde..!
Syns den er så stilig fordi den har svarte nåler 🙂

 

Sånn, da ble altså dette starten på min uke...Er jo også denne uka eg pleier vaske, styre og pynte litt til påske…Vet ikkje om eg gidder det i år...Oppdaget her om dagen at boksen med påskepynten står langt nede i stabel av julepyntbokser…Jaha ja….Påske”egga” til ungene er i allefall klare og det er vel kanskje det vktigste, ellers har eg kjøpt 2 stilige høner som skal få flytte inn i stua før helgen. Om eg tar den store vårrengjøringa denne
uka gjenstår å se…eg mener: DET SNØR UTE!!

 

 

 

LAG DEN EN FLOTT MANDAG

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

2 kommentarer
    1. Min Monstera fikk kuldesjokk og dauuet, hvilket er like greit, fordi den fikk lite kjærlighet her i huset. Jeg tok jo vare på den likt med de andre plantene, så jeg har ikke dårlig samvittighet. Men jeg skjønner likevel ikke hvorfor «alle» liker den planten. Den er kjedelig og får «dumme» røtter. Jeg ville ikke ha den jeg hadde, ei venninne presset den på meg. Men nå er jeg kvitt den. Håper strelitziaene mine kommer seg nå, ser det begynner komme nye blader. Sådde tre sorter tomater her for noen uker siden, to frø av hver. Fire er kommet opp, de to som ikke er kommet opp er samme sort, så de frøene tålte kanskje ikke ligge fra i fjor til i år. Men blomsterliv skal det bli her på balkongen i sommer. Jeg gleder meg 🥰🐰

      1. Har aldri vært fan av Monstrera selv fordi den alltid ser så skranglet og rotete ut…Men så sto den en liten søt en da inne hos Mestergrønn og tenkte at eg skulle prøve. Plantet den om samme dag sammen med en sånn lang stokk. Den er bønnhørlig bunnet opp med blomstertape og røttene som kom etter hvert har eg tapet inn til stammen slik at de går ned i jorda igjen – Nå vokser den oppover og ikkje utover hele stua haha

Siste innlegg