Blokk en sokk? Eller sokkeblokker?

 

Ta et minutt eller 2….SE & NYT! Sjekk DEN deilige sokken! Sååå glatt og fin, men likevel så full av spenst og struktur! Trikset?? Egentlig bare masse tålmodighet, sånn ca 2 dager *humrer* Men det er bare sååå verdt det ♥ Bare se eeen gang til…Ser du? Den er flat og glatt, men ikkje paddeflat og livløs 😉 Sånn bør det være ser du 🙂 Min mening vel å merke 🙂 

 

 

 

Selve vrangborden blir “bulkefri” og helt smuuuud uten at strukturen blir fullstendig “flat” og livløs. Blonden på brettekanten satte eg nåler i når den lå til tørk og resultatet er jo suverent ♥ Rillerstrikk bør du jo uansett ikkje dampes(!!) så hva gjør du egentlig med den? Ja hvis du ikkje blokker? Du har alt å vinne hvis du tar deg tid til å blokke. Skyll og klem på sokkene i lunkent vann, legg sokkene i fasong på ei blokkematte (evn på håndkle) slik at du kan bruke nåler hvis det er nødvendig – la de ligge til de er helt tørre.

Ei eg kjenner som solgte sokker før. Hun dampet alltid sokkene hun strikket og de var så flate sååå flate! Husker eg kjøpte noen par som skulle brukes til gave og det var da eg virkelig fikk kjenne på hva det gjorde med sokkene. De var jo så og si maximert i størrelsen, 0 strech og de var bare merkelig glatte på en måten?

Men for all del, forskjellig garn reagerer jo forskjellig på damping og ikkje minst måten det dampes på,
men disse sokkene var iallefall “drepte” hehe

 

 


Sokkeblokkere er supre, men dessverre så er sokkene eg har strikket ALT for store så det var det lite vits i kan du si 🙂 Sokkene bør liksom være litt mindre enn blokkeren slik at de får strekt seg litt 🙂

 

 

 

Så ja, eg er kjempefornøyd med sokkene! De “Lever” på en måte og DET liker eg. Flere som eg har spurt hvorfor de damper strikkeplagg svarer at de f.eks ikkje vasker det de har strikket og er derfor enklest å dampe. Eg vasker alltid og derfor er det ganske enkelt for meg å blokke, om eg skulle ha dampet måtte eg jo likevel ha ventet til plagget var tørt. Eg bare må si det, men å ikkje vaske det man har strikket skurrer litt for meg!?! Mulig eg er rar?? Hmm Var jo en ting når eg røykte at eg vasket strikkeprosjektet, men eg hadde gjort det anyway og eg gjør det jo ennå. Det er ikkje fordi det er en vane, men en nødvendighet etter min mening. Å nei, eg tror ingen sitter med synlig skitne hender å strikker, men likevel er det mye som kommer i strikketøyet. Spesielt om det er en gave liker eg å vaske og stelle plagget fint for eg føler at det blir en “Ny” gave som eg da skal gi bort.

Som eg har nevnt før så er det mye enklere å f.eks gjøre en genser en tanke større ved blokking om det er et behov. Ja for har du først dampet en genser FOR stor, ja da er det jo gjort da. For å reversere det må du neste vaske plagget og se om den kan trekke det tilbake.

(La meg nå presisere at dette er IKKJE kritikk til de som damper strikkeplagg, på ingen måte! Eg forteller hvordan eg gjør det og at ved hjelp av tålmodighet blir det like bra og like fint uten damp som eg syns “dreper” spendsen i strikkeplagget. Kan jo samtidig legge til at ofte når eg skriver om ting som er en greie blant oss strikkere så er det ikkje ene og alene alltid min mening, men ofte basert på hva flere mener, føler og syns. Å ja, det er MANGE som skriver til meg og fortelle hva de opplever pga valg de tar.)

Dette var forøvrig sokkene eg strikket og sendte til Vegard Harm,
tilbakemeldinger der i fra var at de var helt fantastisk! Sånn er gøy 🙂

Hva gjør du med det du strikker?
Vasker du det? Blokker eller damper?

Ta vare på ulla di 🙂

 

 

NATTINATTI

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer
    1. Jeg damper. Og nei, mine blir ikke flate og livløse. Har et tykt håndkle under på strykebrettet og et vått glasshåndkle over. Bruker god varme og legger ikke press på jernet.
      Har sokkeblokker i tre, Huff for noen flisete saker. Og noen i et plastmateriale. de er helt greie, men man strikker jo i så vidt spenn av størrelser, helt fra 1–åringen som trenger noe i støvlene, til gutta krutt med sine flytebrygger på 45 og 46. Sitter kun med blokkere i damestr. og herrestr.
      Mange av dagens strikkere sitter nok ikke inne med den lærdommen en som unge på 60-tallet lærte av den eldre generasjonen, og damping ligner o mange tilfeller på pressingen en gjorde for å få en sylskarp press i herrebuksene den gangen.
      Nesten helg, så her kommer en stor helgeklem fra meg til deg.
      Liv

Siste innlegg