Deilig Tilbehør + En Gratis og Himmelsk Go`bit!

Designet av Stephanie Voyer

 

MmmHmmm Ikkje sant disse så ganske digg ut? Litt usikker på om hele votten er dobbel? Tror ikkje det, men uansett er det deilig med dobbel vrangbord 🙂 Litt tveband er jo uansett en vinner og hvis du kan slå til med lignende garn som over her så har du en inner 10`er vil eg si! Faktisk så minnet vottene meg på
sånn engelsk lakriskonfekt! Ååå det er godt det!

 

FUNKY MITAINES
Bildet over
Fra str Barn til Voksen Large

Ved bruk av koden “funky” får du $1 i avslag frem til 15.desember

 

 

 

 

Designet av Stephanie Voyer

 

ALLTID like kjekt når det også designes tilhørende lue og hals 🙂 Ble plutselig en superflott gave dette her.
Hele settet strikkes i DETTE garnet! Fy filleren, der var det mange flotte farger!

 

CHASSE AUX CANARDS – DUCK HUNT
Fra str Barn til Voksen Large

 

 

 

 

 

 

Ok, i dag har eg baket noe eg ALDRI før har laget! Eneste grunnen til dette er fordi alle eg kjenner som har laget de sier at de er noe herk å lage! Men, alle er skjønt enige i at de er himmelske og fantastisk deilige å momse i seg! Herregud, de smelter på tunga uten overdrivelse! Om de var vanskelige?? NEI! Ikkje en millimeter en gang, du må bare vær FORSIKTIG når du steiker de, that`s it! Oppskrifta skal du få her hos meg, aldeles gratis 🙂 Denne har vandret i familien så lenge eg har vært til og eg så de ble bakt første gang hos mon mormor da eg var lita 🙂

 

 

 

Sånn i grunnen er det en litt dyra kake, men det var helt til i år! Frem til nå har eg kun sett de bitte små posene fra Freia med sånn mandelflak og i en slik pose er det 35 gr (16 kr). Til denne oppskrifta trenger du 200 gr, dvs 6 poser, noe som blir 96 kr. Vel, på Rema fant eg en STOR pose fra Dr.Oetker. Den er på hele 200 gr og koster 60 kr 🙂 Sånt kan man like vettu 🙂

 

Ok, oppskriften er som følger:

200 gr mandelflak
200 gr smør (eg brukte melange)
200 gr sukker
2 ss mel
2 ss kremfløte

 

Smelt smøret sammen med sukkeret, rør godt. Dette varmer du til kokepunktet og så avkjøler du litt, eg lot det stå ca 10 min før eg fortsatte. Ha så i mel og krem, rør, ha opp i mandelflaka og bland alt sammen veldig godt. NÅ kommer det viktigste: PRØVESTEK et par stykker! Disse skal flyte ut, men du må ta kontrollen! Hvis du tar en titt på Snapchat`n min (vibbedille) så ser du hvor lite eg tar på stekebrettet. Det er ei lita teskje uten noe stor topp!  Prøvde meg frem med steketid og temp (hadde jo ikkje det i boka) Ca 5 min på 180 gr måtte til her (på varmluft).  Som du ser på bildet over her skal de være gylne i kantene.

Når du tar de ut av ovnen drar du hele bakpapiret rett over på ei rist. Kakene er veldig myke, men de stivner fort derfor må de rett på rist og ikkje bli liggende på den varme stekeplata 🙂 ENESTE kleine med disse var at du må vaske ALLE stekebrettene etterpå! Når de er avkjølte ligger det igjen litt flytende fett på brettene. Men HALLO!? Hva man ofrer for en skikkelig go`bit, ikkje sant?? Av denne porsjonen ble det ca 60 stk Mandel Flam

 

Nå sitter eg i grunnen og vurderer å klippe opp Fruktflesket eg kokte i dag; Bringebær og Tutti-Frutti. Har også lyst å svinge Kenwood`n og lage Risboller…Tenker at det er fredag i morgen og da må me nok sikkert på en liten handel både for oss og for mor mi…Spørs om eg orker bake da liksom…På den andre siden er eg ganske gåen
i beina etter i dag, med så kjapp steketid er det slettet ikkje tid for å sette seg mellom brettene *ler*

Får tenke litt mens eg drikker litt kaffi tror eg 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA
EN FIN KWELL

 

Her blåser me nesten bort!

 

 

 

Go`klem fra ei noe støl Vibbedille 🙂

2 kommentarer
    1. Mye flott og godt!!
      Liker de vottene…., og havreflarna. Takk fir oppskrift!

    2. Alltid noe fint å finne på bloggen din, enten det er strikk eller julekaker 🤩👍. Jeg kjøpte votteoppskriften og de er doble hele veien, ikke bare rundt håndleddet! 👍👍👍 Ha en fortsatt fin kveld 😀🌹🤗

Siste innlegg