Det er bare å bestemme seg og ta et valg

 

Som regel, før eller siden og gjerne oftere enn du skulle ønske kommer man til et veiskille og valg må tas! Det kan være små valg og det kan være store valg, ikkje minst kan det være helt avgjørende hva du velger! Mangen av valgene eg har tatt i løpet av de siste 10-15 årene har dannet grunnlaget for den gøyale hverdagen eg har nå i dag, tro det eller ei 🙂 For å si det sånn så startet vel dagens innholdsrike dager basert på et valg eg tok for, tja, når var det tro? Trooor faktisk det var i 2005! Oj off det begynner virkelig å bli lenge siden! På det tidspunktet satt eg mye å heklet bestemorlapper og strikket små plagg til DibHassan. Ikkje noe spenstige greier, men det gikk mye i det samme og ting eg hadde lært da eg var lita og en del som var selvlært. Der og da hadde eg vel en grå Nokia mobilen som eg kunne ringe med og sende grå/svarte sms`er med…..I dag bruker eg MEEEGET sjeldent sms, hvis eg gjør det så er det for å svare min mor på en melding da hun sitter med nesten den samme Nokia`en den dag i dag…Du kan trygt si at me tok forskjellige valg den dagen for så mangen år siden og eg kan uten tvil si at eg er virkelig glad for det valget eg tok!

Det var faktisk Amira som fikk meg til å velge riktig! Hun var selv allerede på det tidspunktet i en alder av 10 veldig opptatt av å være oppdatert på hva som var nytt innen mobil og hun påvirket meg og sa flere ganget at “Du må følge med mamma, hvis ikkje kommer du for alltid til å sitte der med den gamle Nokia`en”. Å ja, den jenta der fikk sååå rett! Det samme gjaldt min gamle Mac…der og da var den ganske utdatert og lite fikk eg til som eg ville. Eg var sta og det skulle veldig mye overbevisning til for at eg gikk over til en nyere Pc…Det gikk nesten et år før eg tok det steget, samtidig på den tiden hadde eg allerede oppgradert mobilen et par ganger og hadde der og da den nyeste Bildemobilen til Sony Ericsson! WOW for en go`bit da gitt! Tok jo deee fantastiske bildene med hele 2 megapixler! *ler meg i ihjel* I dag er jo ikkje dette noe som er sosialt akseptert! Må jo bare riste litt på hodet når eg ser på gamle bilder fra den mobilen!

Vel, det eg vil frem til er; Eg kom meg på Pc og etter en viss tid med skeptisk kom eg meg nå også inn på Facebook (STOR påvirkning fra Amira også her) En dag i 2008 var den store dagen for nettopp dette og eg var hekta med en gang! Det gikk jammen ikkje lenge før en enorm verden av muligheten bare lå der å ventet på meg! Samtidig som eg koset meg på nett og til stadighet oppdaget nye ting utviklet mobilen seg i stadig raskere tempo og bildekvalitetene ble bare flottere og flotte og PLUTSELIG en dag kom Amira hjem med Smart Mobil til meg, det var Iphone 4! Det er jo faktisk nå over 10 år siden!!

Husker eg var utrolig frustrert og skjønte fint lite og absolutt ingenting! Dette var også en av de dagene hvor eg bare valgte at DETTE skal eg få til! Eg stålsatte meg og sakte men sikkert begynte eg å skjønne og etter ei lita uka kunne eg ikkje skjønne hvordan eg nå i tilfelle skulle klart meg UTEN!?! Det var også på denne tiden eg tok noen avgjørende valg når det kom til bloggen som eg startet allerede tilbake i 2006….Den var jo nå blitt URgammel…Det var rett og slett på tide å fornye seg! Samtidig som utviklingen på mobil og Pc føk av sted lærte eg stadig nye ting i strikkverden takket være nettopp disse 2 “leketøyene”. Eg hadde ikkje vært en nettstrikker så veldig lenge før eg skjønte at tiden var inne for å lære meg å strikke etter engelske oppskrifter! Det var det som var “tingen” da…
i allefall om du ville strikke noe som ikkje absolutt alle andre hadde.

Det var veldig ofte at eg så fine strikke ting på nett, men klikke meg bare ut av oppskriften med en gang eg så det var engelsk…Bare ga opp liksom! Det samme skjedde altså når det gjaldt dette problemet, eg bare stålsatte meg og bestemte meg for at dette SKAL eg lære! Eg kunne jo engelsk og hvis eg bare tok en linje om gangen og bare gjorde akkurat som det sto, ja så fikk eg det jo til! Nå i dag blir mye av mine egne strikkenotater skrevet på engelsk, det skjer helt uten at eg tenker over det! Så langt har det altså gått, men akk så mye kjekt eg har muligheten til bare fordi eg tok de riktige valgene for meg selv 🙂
Det er ikkje den ting eg IKKJE kan strikke eller hekle 🙂

Tenk bare på den utviklingen strikkepinnene har hatt de siste 15 årene?? Hvordan skulle eg holdt meg oppdatert uten å ha vært med på denne utviklingen?? Garn! Ja det er jo et eldorado av millioner av garn DER UTE i den store verden! Mest sannsynlig hadde eg heller ikkje den dag i dag vært dønn forelsket i Holst Garn!

Man må virkelig følge med på det som skjer både når det gjelder det ene og det andre, ja for faller man av i dag så faller man virkelig uten for! Uansett alder sier eg bare; Bli med på leken, det er gøy og me har virkelig godt
av å lære noe nytt hver eneste dag!

Det går nesten ikkje den dag at eg ikkje får spørsmålet: “Kan du sende meg denne oppskriften, bare på norsk?” Vel, mens eg smiler litt svarer eg at du må bare prøve og heller spørre om hjelp for oppskriften er kun på engelsk. Forteller så hvor vedkomne kan laste ned en oversettelse på forkortelser som kan hjelpe, men nei, vedkomne vil ikkje alltid det….Akk hvor mange plagg eg har hjulpet andre med i det ganske land, linje for linje på Chat har eg gått gjennom oppskriften mens vedkomne har strikket 🙂 Verden har i løpet av årene virkelig blitt KJEMPELITEN og dette syns eg er synd at ikkje alle ble med på! Det sitter MANGEN hjemme i egen stua som av den grunn er ganske ensomme, den eneste utviklingen de ble med på før det stoppet opp var Text Tv hehe Det er nesten det samme når det komme til engelske oppskrifter! DU må rett og slett bare bestemme deg for at dette VIL du lære og når du har lært det og kommet deg gjennom de første oppskriftene så har du sååå mye gøy i vente! Plutselig vil du få et eldorado av herlige oppskrifter på nett som du kan velge og vrake blant 🙂 De som for alle disse årene siden IKKJE tok de samme valgene som det eg gjorde har ikkje den mest spennende hverdagen om de f.eks er strikkeinteresserte og sitter mye alene. Skulle vel ha ønsket mangen ganger at min egen mor ble med på leken da tilbake for 13-14 år siden, men neida, hun ville aldri får brukt for noe mer enn den Nokia`en som hun hadde, og aldri om hun skulle ha pc! Likevel er det eg som passer på at hun får med seg kjekke nyheter. Kan jo nevne at hun liker veldig godt Opal, det er heller ikkje mangen årene siden hun ikkje visste om så mye mer enn de gamle pinnene hun hadde i syskrinet – Dama er ikkje sååå gammel liksom!

Det skal virkelig blir spennende å se hva som skjer fremover nå! Vet nå i allefall det, skulle eg en eller annen gang havne f.eks på et gamlehjem skal eg være helt oppdatert på alt eg interesserer meg for slik at eg bare kan fortsette å kose meg 🙂 Ja eg skal være så travelt opptatt at eg fortsatt kommer til å strikke i turnus og må lage tid til Me-Time mens eg sender noe Snapchat med filter til Ali som sitter i andre enden av stua –
Tror eg har mangen gøyale år foran meg eg 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
STRÅLENDE STRIKKEDAG!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Jeg husker en kollega av meg hadde fått smarttelefon. Vi som tillitsvalgte satt bak i salen på en ledersamling. Vi var midt i prosessen med å slå 4 sykehus sammen til et foretak. Samtidig som ledelsen snakket flott og fint om mål og visjoner var den samme gjengen førsteside oppslag på VG nett hvor en sykehus”skandale” rullet.
      Kollegaen hadde tilgang på VG, Aftenposten og de nyeste nyhetene!! Jeg som absolutt aldri har vært opptatt av det nyeste nye kjøpte min første smarttelefon samme dag! Rett fra en gammel Nokia til Smarttelefon! Jeg MÅTTE bare ha det
      Plutselig var jeg heller ikke nødt til å ha med fotoapparat for å gå tur med hundene. Jeg hadde godt nok kamera til de bildene hei må ta på mobilen.

    2. Ja mye har skjedd, og veldig fort også, de siste 10 -20 årene, både på godt og vondt.
      En helr ny verden har åpnet seg for oss og det er mulig å finne nesten alt en ønsker seg.
      Utolig hvor mye inspirerende en kan finne og hvor mye hjelp en kan få på bare noen minutter

Siste innlegg