Det er enkle er ofte det aller beste!

Designet av Susanne Müller

 

Det finnes sååå mange fine og gode luer, eg elsker jo om de er litt sprø og gjerne litt fargerike. MEN! Kom igjen, trenger du er virkelig god lue så er jo den enkleste den beste! Syns eg i allefall! Den skal sitte godt uten å lage gnagsår i pannen, den må nedenfor ørene og den skal ikkje kunne skli rundt – Da får eg “neller”!

Selv om dette er en veldig enkel lue kan man jo bare strikke den uten oppskrift, men er det en type lue eg alltid må ha oppskrift på så er det slike enkle, hvorfor? Jo da, eg sier selv eg har et snev av ocd så det eneste eg ser etter
i en slik oppskrift er fellingene (eller økingene, alt etter hvilken vei du strikker) i toppen! Er det ikkje et bra system (mønster?) nei da strikker eg den ikkje! Det er alfa og omega med en fin topp, ikkje sant? Eg har en oppskrift på den den fineste ribbelua. Den var i et ukeblad som eg klippet ut for mange år siden, eg har den et sted, men eg finner den ikkje! På den begynner eg oppe med bare noen få masker, strikker rundt på strømpepinner og øker gradvis. Den er så fin og så godt! Fordi kanten nede blir også så mye bedre om du begynner i toppen!

Eg MÅ prøve å finne den oppskrifta

 

 

 

Designet av Susanne Müller

 

Men for all del, denne lua kvalifiseres absolutt som godkjent topp! Dib har en stund hintet om at han trenger ei nye lue, så det må han kjøpe seg….KJØPE!?!? Vel, eg kan jo strikke, men av en eller annen grunn mener han de kjøpte er bedre…!? *SJOKKSKADA* Tror eg må få han til å endre på det der, eg må finne den perfekte
lua å strikke, eg må lete i alle permene mine….*stønn*

 

OLE HAT
Bildene over
4 Størrelser

 

 

 

 

Designet av Designet av Susanne Müller

 

Vil du ha en mer…“synlig” lue så kan du strikke denne! Den er jo helt i tiden om du digger leo!
Det blir ingen lange drag på garnet heller for her bruker du Intarsia i rundstrikk! Spennende!

 

LEO MÜTZE
Str 56 cm til 58 cm

 

 

* * * *

 

 

Ååå vettu ka? I går når ungene kom hjem laget eg den sykeste middagen! Det er den feiteste eg vet om og eg blir såååå elendig i magen av den, men noen ganger bare må eg! Det er jo i grunnen det sykeste, men at eg utsetter meg for det sier jo litt om hvor godt det er MoHaaa Eg tok kun 1 Snap mens eg laget den og glemte helt å ta flere bilder for å nettopp kunne fortelle deg om den…Så hole var eg, ja man går litt inn i sånn FoodComa!

Men la meg nå fortelle…

 

 

 

Altså! THIS!!! ⇑⇑
Eg starter med å skjære 2 løk i små biter, nesten finhakking. Gjør det samme med 3-4 fedd hvitløk. Har en klatt smør i stekepanna, la løken surrer litt, ikkje gyllen, bare blank. Så tømmer eg på KREMFLØTE! Jepp, VANLIG fløte! I går brukte eg en sånn stor kartong, hva er det? 2 kvarter? Hmm ja tror det. Lar dette surre og boble litt. Sååå har eg en helt blåmyggost opp!! Vanligvis bruker eg Roquefort Ost, men fant ikkje det på Kiwi så eg bruker da like godt en Castello Blue. Lar så osten smelte godt inn i fløten og så tømte eg 3 pakker med Tortalini oppi!
Eg bruker kun den med ost (denne inneholder 5 oster). Vanligvis bruker eg Raviolli, men den me liker med ost er vanskelig å få tak i + den koster 82 kr pr pakke!!! Fant disse Tortalini som eg kjøpte på Kiwi til kun 25 kr pr pakka og hele middagen smakte det samme!

Når tortalinien er opp lar eg dette småkoke i ca 5 min og så er det bare å digge inn! Me spiser det sammen med hvitløksbaguetter. For min del er dette alt for mye fett så eg rister jo hver enkel tortalini + eg føler det er best med litt crispy salat on the side. Ååå det var himmelsk godt, men for ei natt eg har hatt! Føler meg fin igjen nå,
men eg skal ikkje røre restene som står i kjøleskapet *ler*

Nei, nå skal eg bare freshe meg opp, finne meg et par knekkebrød og benke meg ved spisebordet og legge de siste perlene på perleriet mitt. Må også få unna de der sokkene eg potler med 🙂 Jepp, dagen blir nok sikkert fin den. Å ja….må ned å hente paracet også, vel…da må eg altså ut i dag også…Jaja…

 

La forresten ut et innlegg i natt før eg la meg.
Tror ganske mange av dere kan kjenner dere igjen i det….HER!

 

 

LAG DEG EN GOD DAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Ja den lua der må jo være perfekt for alle kresne. Den ser jo maskinstrikkede ut, for min frk. 14 år, kan det ikke se hjemmelaga ut 😂
      Må inn å sjekke. Er jo perfekt film/seriestrikking, trenger ikke tenke eller telle.
      Her drukner vi i dag, har to hunder liggende til tørk etter tur, så nu bi det kaffe og strikking på meg.
      Ha en strålandes dag videre.

    2. For noen herlige luer, og ja det enkleste er best 🥰 I fjor heklet jeg meg en lue på frihånd, uten noen oppskrift. Første gang jeg prøvde meg på det, og den ble ikke verst 😉

      1. Så gøy! Når man bare strikker/hekle noe ut i fra hodet så blir det ofte bra. Så lenge man har bare laget det selv er det også enklere å justere den til den er helt slik du vil ha den 🙂

    3. De luene er skikkelig fine! Spørs om jeg ikke må strikke noen 🙂

      Tusen takk for middagstips! Har handla inn så vi skal ha tortellini med blåmuggostsaus seinere i uka. Særlig mannen min vil bli glad da, han elsker blåmuggost (og det gjør forsåvidt jeg også)

Siste innlegg