Det er tungt å være ex-røyker…

 

Først må eg bare poengtere at eg mener det helt bokstavlig!! Fikk bekreftet virkeligheten da eg nesten ved en tilfeldighet for noen dager siden snublet opp på badevekta: + 6,5 kg!! WHAT!?!?! Jaja da skjønner eg jo litt bedre hvorfor den ene pysjbuksa var blitt noe ubehagelig…Jepp, den var rett å slett blitt trang over ræva og sånn kan det ikkje fortsette! Bortsett fra det har eg ikkje merket så mye til de extra kiloene, men være sikker på at de irriterer meg nå når eg vet de er der. Nei, eg holdt slettes ikkje på å “Jobbe” med noen sommerkropp, det driter eg i for eg trives på stranda okke som, men når man gjør noe så bra som å slutte med røyken så er dette prisen!? *ler hjertelig*.

Sist eg var hos Nyrelegen på Sus fortalte eg jo om røykeslutten-han ble kjempeglad og fortalte om sin egen røykeslutt, men la til fort-samtidig som han klappet seg på magen at det hadde kostet! Han måtte nemlige skifte ut garderoben! Veeel, siden min garderobe for det meste består av comfy koseklær vil eg tro at det skulle gå greit…Bare det ikkje fortsetter. Han poengterte også at i en sykdomssituasjon (som f.eks min) er det bedre med noen kilo extra enn for lite siden situasjoner kan oppstå og der er eg enig med han! Da eg først ble syk raste eg ned hele 40 kg, men hadde et ganske stort utgangspunkt og jammen godt var det 🙂
Spørs hvor eg hadde vært i dag visst ikkje!

Uansett så kunne han betrygge meg med at de extra kiloene er sunnere enn det den daglige røyken var så da er eg jo ganske fortrolig med det, men kiloene må på ingen måte bare fortsette å klistre seg på meg!! Det rare er at eg har ikkje fått noen kick på noe mat/søtsaker heller?? Bortsett fra at eg siden oktober har hatt en “ting” for Cottage Cheese!! Dvs fra før røykeslutten, men nå er jo slettes ikkje Cottage Cheese det verste man kan spise. Fra andre har eg hørt at når man kutter ut røyken skjer det noe kjemisk i kroppen? At kroppen tar opp mer av det man spiser eller noe? Ikkje vet eg, uansett så sitter de 6,5 kg midt på rompa mi og den var jo litt stor fra før av også da…men men det er jo uansett ikkje verdens undergang for eg har jo sluttet å røyke! JuHuuu

 

På toppen av dette så føler eg noen dager at hodet og kroppen er adskilt ved ørene (er det mulig??), de aller fleste som er født i 1970 eller rundt der har nok følt noe av det samme? Eg mener, når man våkner med et “kvekk” av sin egen svettelukt om morningen da vet man at NOE ikkje stemmer, eller at noe skjer i kroppen?? For å ikkje å snakke om å ha mensen en hel måned etter at den har vært fraværende i et halv år! TING er virkelig i gjære kan man trygt si, men sist det ble tatt prøver var ALT inna for normalt…HVA er normalt? Me er jo alle forskjellig og eg vet i allefall at eg aldri har tatt slike prøver før? Så hva da? Hva sammenlignes det med? Nei sant, er jammen ikkje godt å vite, men at eg holder på å bli voksen er sikkert og visst for i det ene øyeblikket kler eg av meg for så pakke meg inn-og HUMØRET!?!?  Vel, skal me nå gå inn på det akkurat nå? For å si det sånn så hadde det vært enklere om alle rundt meg bare skjønte hva som var i ferd med å skje uten at eg trengte å utbrodere haha Men at eg nå faktisk har en evne til å kunne gå fra blid&glad til en buldrende okse er ganske så utrolig og eg kjenner meg ikkje helt igjen selv, nesten så eg blir litt “redd” inni mellom. ME-TIME er høyst påkrevd for tiden, det er noe av det eg kjenner at eg har mest behov for, mens andre ekteskapelige aktiviteter er det siste eg vører en tanke for å si det sånn…

 

 

 

Meeen, det er jo “bare” livet som er i ferd med å skje intet verre enn det, ikkje dør man av det heller har eg hørt så da overlever eg vel bare? En dag av gangen vil eg tro er et godt råd å gi seg selv og bare tenke at ting blir bedre etter hvert 🙂 Hvis du har noe gode tips/triks opp i ermet så sier eg mer enn Tusen Takk for det er jo i alle situasjoner godt å høre hva som funket for andre. Kanskje det er noe eg også kan benytte meg av 🙂

EN ting er i allefall helt sikkert og det er at å slutte å røyke er noe av det enkleste eg har gjort så lenge eg kan huske! Klasker meg selv i bakhodet hver dag fordi eg ikkje har gjort alvor av det før!! SERIØST!? Jepp, helt sant. SÅÅÅ dum kan man virkelig være…røyke i 30 år og tro at man ikkje kan eller klarer å slutte…
Eg slutter nok aldri helt å overraske meg selv gitt, gjør du?

 

 

 

HA EN SUPER MANDAG!

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei Overrasket Vibbedille 🙂

Røykfri i hele 80 dager! *stolt*

4 kommentarer
    1. La på meg etter røykeslutt, jeg også. Men nå går jeg ned i vekt pga helsen, så aldri så galt at det ikke er godt for noe.
      Jeg kom på at det var fullstendig strikkedille blant jenter på ungdomsskolen i 1970årene ( da var du liten, da..haha). De vandret rundt i friminuttene også med strikketøy og nøste i lommen eller i nett som hang på armen. Så du kan jo strikke deg rundt i nabolaget så du får litt mosjon og unngå for mange kilo. 😁

    2. Tror alle legger på seg ved røykeslutt. Jeg også..
      Jeg sluttet i feb/mars 2003, og jammen meg har mange kilo sneket seg på siden den gang.

    3. Godt gået. Pyt med de kilo, vi kvinder skal jo passe på det snigende vægttab ☺️

Siste innlegg