Dette gjør meg så jæ…forbanna!


HVIS eg en dag kjører ned en syklist kan eg love deg at det ikkje er min feil! Altså, eg har til vanlig ingenting
i mot syklistene så lenge de oppfører seg som et kjøretøy, ja akkurat slik det står
i Trafikkloven når det gjelder de på 2 hjul…

“Du kan sykle i veien sammen med biltrafikk. Da skal du følge de samme
trafikkreglene som andre trafikanter”
sitat Statens Vegvesen.

 

 

 

 

 

Nå var eg nødt for å tegne og fortelle, for når hjertet hopper opp i halsen på meg,
ja da blir eg først redd og så jæ….forbanna!

I gata me befinner oss mener eg det er 30km/t (Lav hastighet i allefall), eg kommer kjørende fra Stoff&Stil og kjørte sakte for det er flere rundkjøringer + det er overgangsfelt. Til venstre for meg, på andre siden av gaten sykler det en voksen dame i veien og mot trafikken….Ikkje på fortauet altså. (Skal man sykle i gata må man sykle MED trafikken). Dette la eg merke til da eg kom kjørende for hun lå lengre fremme enn meg når eg kom ut på denne veien. Eg kjører bortover og PLUTSELIG så bare skrår hun rett over veien som du ser av de røde strekene på tegningen, eg måtte bråstoppe, eg skvatt skikkelig kan du si. Hun så ut som hun skvatt hun også, det er ikkje lydløst når man tråkker på bremsen. Hun stoppet i sånn typ 5 sek, summet seg litt å knyttet neven mot meg! WHAT!?? – så bare syklet hun videre…Hadde det ikkje vært for at det ikkje var noe sted å stopp hadde eg virkelig gjort det, men kanskje like greit for eg var ganske kokt! Blir skikkelig redd de der syklistene eg,
mange sykler som om de eier hele gata.

 Eneste positive i denne situasjonen bortsett fra at eg klarte å stoppe i tider, var at dama i det minste hadde hjelmen på, men det hjelper muligens ikkje så mye om man blir kjørt rett over! En bil klarer ikkje stoppe på en meter liksom…Åååå kjenner ennå at eg er sint inni meg! 

Ok, nå skal eg uansett roe ned her på Hobbyrommet og fortsette der eg slapp i går. Inni mellom skal eg ta runden å vanne alt ute 🙂 Å du? Er du ute å sykler bruk hjelm! Ser alt for mange uten…

 

 

 

LAG DEG EN FIN DAG!

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂 
Vibbedille på Instagram

6 kommentarer
    1. Syklister ja.. Kan skrive ei bok om de.. Her om dagen havna jeg bak en Tor Hushovd wannabee, i full sykkeltricot-mundur… på venstre side av veien ligger en stor fin og brei gang og sykkelvei, men gjøken skulle ABSOLUTT ligge i mitt felt.. 15 km/t i 80 sona.. bakketopp, bratt sving og veikryss forran, så det gikk ikke å kjøre forbi. Syklisten derimot hadde flere muligheter til å svinge inn på gang og sykkelvei ( som da kom på vår side av veien), avkjørsler osv.. men nei..

      Neste gang jeg havner bak sånne skal jeg på pur F ligge bak de og irritere de . Trafikkreglene sier jo at skal de kjøre i veibanen så skal de holde fartsgrensa.

      Godt vi har hobbyer å “roe nervene” med etter møter med disse fantastiske syklistene 🙂

      1. Nja, de skal vel ikkje holde fartsgrensen hehe MEN, de skal ikkje være til hinder, ei heller skape farlge situasjoner, men jaggu ble det mange farlige situasjoner. Et eksempel er jo at de tar armen ut samtidig som de svinger, er man bilen bak har man ikkje sjans å stoppe i tide.

    2. Uff ja. En som gjorde det samme til meg, rakk og svinge litt til siden, og pang…. Traff kantstein og punkterte. Syklisten sykla bare videre som ingenting var hendt Klem Birgitte

    3. For ikke så lenge siden kjørte jeg bak en syklist på smal og svingete vei. Han trødde for livet og jeg måtte bare ligge bak han, lenge, lenge. Umulig å komme forbi. Kjente jeg ble temmelig irritert for uansett så hardt han trødde så ble det bare 30-35 km i timen.
      En annen ting som mange syklister ikke har lært er å gå av sykkelen og trille sykkelen over fotgjengerfelt. . Neida, de kommer i full fart etter gang-og sykkelstien og svinger så plutselig over gata på fotgjengerfeltet uten å se seg for.

Siste innlegg