Er du mer enn 90 cm rundt brystet? -Det blir et problem!

Designet av Joji Locatelli

 

Eg kan jo starte med å snakke for meg selv; Når eg skal shoppe klær, pleier eg vel for det meste plukke med meg (eller klikker hjem, alt etter hvordan og hvor eg shopper) str L og gjerne en XL, muligens XXL også – alt etter hvor komfortabelt eg ønsker det 🙂 Har i grunnen aldri vært særlig glad i prøverom, dvs eg er ganske kjapt ute av butikken igjen. Vel, hjemme er det inn på badet, av med klær for å prøve! Når du så står med armene rett opp uten mulighet for å dra ned tunikaen du nettopp kjøpte er det ganske frustrerende!! Man blir ganske så pizzt! Kjøpte meg 2 deilige tunika for en tid tilbake fra en ganske så kjent nettbutikk, eg tok str XL fordi det skulle være extra behagelig å valse rundt hjemme i, samtidig som eg var litt kledd. Vel, de ble sånn ca str pølseskinn! Enten må eg har lagt på meg 25 kg eller så var de merka feil…Str XL var 92 cm…Når ble XL 92 cm rundt brystet?? Det varierer veldig fra butikk og merke! Min tunika i XL var altså 92 cm, sjekket litt rundt; Fant noen butikken som målte XL til 106 cm, mens andre igjen målte XL til 116 cm! Hva er greia? Fryktelig irriterende!
Hadde vært greit å kunne stolt på størrelsene, ikkje det?

Det er det samme i strikkeverden…Noen designeren opererer ennå med for små størrelser, eg har sett en strikkegenseren i str L som kun var 87 cm!! No No No! Dette er jo med på å GI damer mindreverdighetskomplekser! Eg driter egentlig hva størrelsen heter, men en str L burde vært str L over hele linja. Det samme gjelder jo for str Small, virker jo rart om ei dame som er ganske petite skal bruke str L?

Eg liker størrelsene til Joji Locatelli; Str XL ligger mellom 120 og 130 cm i brystvidde, det er mer reelt enn 92 cm. Er du 92 cm rundt brystet så er du ikkje en XL, ikkje en typisk en i allefall.
Håper du skjønner hva eg mener uten å bli såret på noen måte.

 

 

RITUALS
Bildet over
Fra 77 cm til 161 cm i overvidde

 

 

 

 

 

Designet av Joji Locatelli

 

Det som eg liker veldig godt med Joji sine design er at de er rause! Hun strekker seg langt i størrelsene, dvs hun har et stort spekter og gjør det mulig for så mange flere til å strikke hennes design. Bare ta genseren over her, den går fra 95 cm til 160 cm i overvidde. Da kan f.eks en person som er 140 cm rundt brystet også kunne strikke seg en noen romslig, og behagelig genseren, uten å måtte regne seg ihjel for å få mønsteret til å passe. Eller for den slags skyld strikke genseren i dobbelt så tjukt garn. Hun gir med sin raushet muligheten for alle til å få den samme genseren 🙂 Det må eg si; Strikkeverden har kommet et godt stykke på vei, noen designere er rausere enn andre, men kjøpeklær har ennå et stykke å gå! Det er ikkje alle som benytter seg av X`ene i størrelsene,
det holder liksom med S-M-L, og det er ikkje alltid rare greiene.

Anbefaler deg å ta turen innom hos Joji, hun har også flere modeller med rausere mål enn disse 2 designene
og alt er like flott og lekkert 🙂 Takk og pris for damer som Joji Locatelli

 

 

TOMÁS PULLOVER
Fra 95 cm til 160 cm i overvidde

 

 

 

* * * *

 

 

Fredag og det er ganske kaldt altså! Når det er 10 gr er det kaldt, spesielt når det er bevegelse i trærene samtidig. Tidligere i uka meldte de snø og sludd i lavere strøk, lavere strøk vil si ned til ca 800 m.o.h – HELDIGVIS så bor me KUN 19 m.o.h så da er det overhodet ikkje sjans for snø, nei ikkje sludd en gang!
Pjuhuu slipper å skifte dekk denne helga 🙂 NICE!

Egentlig har eg bare lyst å hoppe i skoa å ta helgehandelen med en gang, ja bare for å kunne “ta helg”! Meeen….noen sover ennå og gudene skal vite hvor lenge! Hmm tror eg gir han tid frem til CA halv 12, er det ingen bevegelser til da så stikker eg. Skal jo sikkert handle for mor mi også og ting tar tid før eg kan ta helg.
Greit å komme litt tidlig i gang ♥

 

 

 

 

Noe av det beste med høsten er jo at småfuglene igjen er tilbake på terrassen! Ja de hopper rundt på bordet der ute å synger for full hals! Tro om de gir beskjed at nå er det på tide med litt mat?? Eg pleier alltid å mate fuglene vinterhalvåret, men ofte blir det så grisete. Må se om eg kan finne en løsning som er bedre enn det eg pleier
å gjøre…De der småfuglene er noen skikkelig rotekopper! Gode tips på området?

 

 

Tikket inn sporingsmelding på pakken min fra Rito! Blir en deilig mandag ser du MoHaaa En pakke på 8,5 kg er gjerne ikkje så voldsomt, men hvis du tenker at det KUN er perler blir det jo helt sykt hahaha Ikkje det??
Det er ganske mye perler, det kan eg love deg! SÅ DEILIG!

Men nå? Jaja eg får starte med handlelista da vettu 🙂

 

 

LAG DEG EN GOD FREDAG
OG NYT DEN

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

5 kommentarer
    1. Eg har jordnøtter utan skall på verandaen, då blir det ikkje så mykje søl. Dei kostar litt, men kva gjer ein ikkje for dei små? Har stor hage, så der er det foringsautomat med solsikkefrø og meisebollar. Det blir ein liten jobb med raking på våren…….

    2. Her spiller bevegelsesvidde inn også – er plagget tenkt ettersittende fra designerens side så vil plagget ha mindre mål enn kroppen. Det viktigste er å måle sin egen overvidde og velge størrelse ut fra det heller enn en tøysete bokstav 😊

      1. Det er klart 🙂 Når omkretsen ligger mellom 160 og 180 cm kan også personer med et brystmål på 130-140 får seg en litt oversize gensere uten å måtte regne på det 🙂 Syns dine design også har blitt veldig bra for du har gode mål på de voksne plaggene 🙂
        En bokstav betyr lite, men det finnes nok mange som syns det er like demotiverende å måtte “velge” 5XL hvis man er L som det er for en som er S og må velge L 🙂

    3. Ikke strikk, men vil anbefale en titt på Zizzi.no
      Der er klær i store størrelser, jeg som er 115 rundt bysten bruker deres M og det gjør noe med selvfølelsen det også, i positiv retning for min del.

Siste innlegg