God mat hver dag, hele uka


Mat, mat og mat, over hele linja, ja over alt – Men, me trenger det alle, hver dag hele uka 🙂
Så hvorfor ikkje ta en titt på hva me egentlig spiser?

Eg vet du har fått det med deg, ja at eg går mye tur for tiden, har faktisk gått tur i 4 mnd nå, og eg har ikkje tenkt
å gi meg. Det som gjør meg godt, det fortsetter eg med 🙂 5.januar var første dagen eg ble med storesøs på tur, selv om det var en kort tur var det et slit! Innrømmer gjerne det, men fra eg var liten har eg alltid vært glad i å trene og skal man ha god utbytte av trening bør det gjør litt vondt mens det står på – Desto bedre føles det etter på 🙂 Etter et par uker fant eg ut det var på tide å ta grep om kostholdet mitt...Justere det litt slik at eg ikkje skulle bli dårlig/vond av det eg spiste – Dette henger jo sammen med hvordan magen min har blitt og kanskje eg også kan skylde noe på stoffskiftet grunnet mangel av skjoldbruskkjertel?

Vel, eg gjorde det eg har blitt rådet til for lenge siden: “Kutt ut mel og sukker” så kan formen bli bedre…Vel, da gjorde eg endelig det da. Er jo enkelt å bare kutte ut 2 matvarer, men når disse matvarene er i mye av det man spiser kan det kanskje bli en vanskelig kabal for noen. Eg hadde allerede for et par år siden kuttet ut brød, så den var grei da. Når melet forsvant, ja da forsvant også pasta og ellers alt av bakverk,
eg kuttet også ut potet og ris da begge deler gjør meg oppblåst og vond.

Det gikk ikkje så lenge før eg følte at dette gjorde godt!

 

 

 

 

Nå er det altså 4 mnd siden eg gjorde denne endringen, og det føles ganske så bra. Lærer enda og ting går seg til underveis. Mel har hovedsakelig blitt erstattet av havre, nøtter og byggryn. Mye godt man kan lage av dette og man blir mett på en god måte, ikkje tung, men behagelig + at energinivået øker 🙂 Chips og snop har eg heller i rørt, det er et valg eg har tatt utenom bare fordi det er unødvendig – Chips blir eg uansett dårlig av, blir eg sugen på salt popper eg popcorn. Dessuten elsker eg is og det spiser eg litt av i løpet uka,
er jo tross alt snart sommer 🙂

I dag har eg laget slike nudleglass, ikkje min oppinnelse! Ideen og tipsene har eg funnet hos Warunee på Instagram – Hun lager mye digg! Glassene har eg nå puttet steikt kylling opp og satt de i kjølekskapet, da har eg f.eks lunsj eller middag 3 dager denne uka, er bare å mixe litt “saus” av soyasaus og eddik +++
og så heller eg over varm kyllingbuljong 🙂

 

 

 

 

I går hadde me Fahitas til middag, men det klarer eg ikkje spise 2 dager på rad…blir for tungt rett og slett. Jammen glad eg liker paprika, og steikt paprika er digg! Skar opp 1 rød og 1 grønn i store biter,
en rødløk i store biter og 2 milde chili i ringer – Pepret godt!

 

 

 

 

Når paprikaen var blank og fin tilsatte eg byggryn som var kokt på forhånd. Når eg lager dette lager eg mye og fyller et par bokser til kjøleskapet – Mer kjapp mat lett tilgjengelig 🙂

Ellers spiser eg f.eks knekkebrød av frø med masse kyllingpålegg, pesto og litt ost. Mager cottage cheese, kesam, hjemmelaget Granola, mengder av blåbær, mandler, tørka tranebær, tørket aprikos og ellers alt eg liker av diverse grønnsaker – Søtpotet er også en slager, bak den, kok den, lag stappe av den – Google den, og få ideér. Aldri, de siste 20 årene har eg spist så mye god mat, eller…eg har jo egentlig det, men ikkje helt uten å bli dårlig! Dette er på ingen måte en slankekur som eg har påpekt før, kun en kostholdendring som eg håper vil vare. Eneste eg sjekker på mat eg kjøper er mengden mettet fett for det er vel noe alle og en hver bør være forsiktig med? Me trenger det ikkje og da er det unødvendig – Sånn tenker eg. Kun pga disse 2 endringene (Mel og sukker) + det å komme seg ut å gå tur ca annen hver dag har gitt resultater faktisk: Eg kan føre samtaler underveis på hele turen, uansett hvor lang eller hard den er- Tidligere bare nikket eg og sagt enkle ord…Det er ganske herlig å kjenne at kroppen kommer i form.

Eg vet det høres cocky ut, men kan eg ja så kan også du (Om det er noe du ønsker?) Det er ingen regler for hvor langt eller hvor krevende du må gå tur f.eks, gå en tur og kjenn etter. Etter hvert går du litt lengre, gå min 30 min og så kan du etter hvert øke både lengde og motstand. Alle har me litt skavanker, ta hensyn til de, men likevel har me alle litt extra å gi. Gudene skal vite at eg har en del skavanker! hehe Gjør ingenting om det gjør litt vondt når man går, neste gang er det mindre vondt. Eneste eg kan råde til er å ha god sko, gjerne med god ankelstøtte, mine ankler er vinglete så i ulent terreng er det godt – Det er nesten alfa og omega, da får du det bedre underveis.
Så sant det er mulig unngår eg asfalt.

Men altså…Litt skryt til slutt, det må være lov? Selv om dette overhodet ikkje er en slankekur har eg da vitterlig gått ned 10 kg! Var på vekta i går og eg gir turgåinga æren for det 🙂 Rart hva jevn og godt aktivitet gjør. Kan lese at mange skriver i den stoffskifte gruppa (FB) at det er tilnærmet umulig å gå ned med lavt stoffskifte, men det skulle altså kun et par endringer til så skjedde det noe, og det mens eg koser meg på tur 🙂 Dette viser jo at det umulige faktisk er mulig likevel 🙂 Vel, nå skal eg ta meg en is og fortsette
med malinga som eg har strødd rundt meg her!

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

2 kommentarer
    1. Utrolig mye god mat man kan spise selv om man dropper enkelte varer. Hvor mange ganger hører man ikke “Stakkars deg” eller” Ja, men hva spiser du da?” Savner ingen ting og har nok mye godere mat enn de som kjører videre i det gamle tradisjonelle.
      Ut på tur er deilig, men der må jeg nok holde meg på flatmark , eller småkupert. Hjelper ikke å prøve å bli bedre når en hjerteklaff ikke lukker seg helt og det pumpes litt feil vei hver gang pumpa slår. Trosset kvelningsfornemmelse og div. forrige uke da vi ryddet opp etter hogst. Den lille kneika x antall ganger straffet seg. Kall meg et slakt denne uken. men når vettet ikke klare å fungere blir det slik med sterk vilje. Skal jo klare alt man har klart før. Nå begynner vi å se slutten på “fiksingen”
      Lag deg en flott ny uke. Når den er omme Har jeg igjen mulighet til å følge mer med her inne.
      Klem fra Liv

    2. Veldig mange gode tips her til kostholdsendring og det å gå ut om det er kort -eller langturer. Alt er positivt for både kropp og psyke, det er utrolig hva slike endringer kan gjøre!

Siste innlegg