Håpløs strikker med for mange prosjekt…..Det er meg det!

Designet av TinCanKnits

 

Sånn egentlig er eg nok sikkert bare eg håpløs strikker med mange drømmer, noe eg tror eg ikkje er alene om
å være? Eg VET eg er kreativ, det har eg alltid vært. Klarer stort sett å se en mulig i alt, ja, for ALT kan brukes til stort sett det du ønsker. Når min kreativitet sprudler popper det opp ideèr og strikkemengden øker umiddelbart. ALT må prøves og testes. Har de siste månedene merkelig nok vært ganske strukturert hva gjelder strikkeprosjekt, men eg merker at nå begynner det så vidt å ta litt av igjen *ler*. Det er litt sånn; Hvis du gir lillefingerene til enkelte mennesker så sluker de ganske fort hele armen, du kjenner til det? Ja, noe lignende skjer hvis eg begynner
å spinne på en “God idé” eg har. Det er det som er grunnen til min mengder med uferdige prosjekt som ligger
i store kurver på garnrommet. Det virker som om ALLE andre er mer opptatt av de prosjektene enn det eg er *humrer*, men eg føler det på en annen måte: De prosjektene var med på å gi meg det eg trengte på riktig tidspunkt og eg hadde det gøy, derfor har eg egentlig IKKJE dårlig samvittighet over at de ligger der helt uferdige. Noen ganger tennes en ny glød for et prosjekt som kanskje har ligget der i 2-3 år, da kommer det frem og blir ferdiggjort, men inntil da bruker eg ikkje energi på det. Kunne jo blitt skikkelig utmattet OM eg skulle gå
å tenke på ALT eg har liggende.

DERFOR, *ler litt* er min mening: Er du møkkalei det du sitter å strikke på? Vel, brett det fint sammen og pakke det vekk en stund og legg opp til noe du virkelig brenner for og higer etter. Hvis det ikkje er så viktig NÅR prosjektet skal ferdigstilles så har det jo ikkje så mye å si. Dette er hovedgrunnen til at eg alltid sier nei til bestillingsarbeid, men det er også grunnen til at eg har mange jern i ilden når det kommer til strikking og andre hobbyer. Du vet like godt som meg at ALLE er forskjellige med alt de gjør, ingen er like! Du kan prøve å lære noe DINE vaner, men vedkomne vil uansett, før eller siden lage seg sine egne (u)vaner og “regler”. Min farmor, som i grunnen var den som lærte meg å strikke var av den “gamle” skolen. Ingen ting nytt ble startet på før alt var ferdig med det hun holdt på med og ALT hadde en helt egen måte å bli gjort på. Dette lærte hun meg selvfølgelig, og ja, noen ganger følte eg vel at eg gikk opp til eksamen når hun skulle sjekke sokken eg hadde strikket, eller når noe gikk galt og eg trengte hjelp. Ja for ALT skulle gjøres på en spesiell måte og det skulle være riktig. Eg er virkelig takknemlig for denne lærdommen, for er det noe eg er så er det å være nøye med mine prosjekter, ting skal gjøre skikkelig og ikkje noe slurving, men min farmor delte slettes ikkje min entusiasme om å gjøre alt på en gang 🙂 Tror virkelig hun hadde ristet desperat på hodet om hun hadde tatt en kikk i mine strikkekurver.

Noen ganger, har eg ganske mange slike farmor`r som forteller meg at eg er en “Ubesluttsom(??)” strikker? “Begynner på mye og ferdigstiller lite”“Lite seriøs” – Det er helt greit det, for når selv min egen kjære farmor ikkje delte min entusiasme for mye og mangt kan eg jo slettes ikkje forvente det av fremmede som overhodet ikkje kjenner meg. Åååå eg fryder meg over gleden av å være forskjellige. Eg elsker min egen evne til å plutselig “eksplodere” inne på garnrommet og kommer slepende inn her i stua med aaalt for mye garn og deilige dubbeditter BARE fordi eg plutselig fikk en idé da eg sto på vaskerommet å sorterte klær. Gleden av å kunne dele gode ideér og kreative løsninger er større enn frykter for å ikkje bli likt.

 

 

 

Designet av TinCanKnits

 

En av mine største synder er TEPPER! Ikkje bare er de store i størrelsen, men de utgjør ganske mye av min samling av uferdige prosjekter. Så ja, hver eneste gang eg starter, eller tenker på å starte med et teppe blir eg påminnet alle mine tepper som altså ikkje er ferdige. Det er ikkje uvanlig å bli lei underveis i et stort prosjekt, da ser eg ikkje vitsen i å tvinge frem en fortsettelse om ikkje lysten er der? Skal jo være kos å strikke. Min favoritt av tepper er lappetepper, da kan du om du vil, strikke eller hekle på flere tepper samtidig. Da får du passe variasjon og går ikkje like fort lei. Av samme grunne anbefaler eg ofte å ha flere prosjekt i kurvene på en gang. Blir du lei et prosjekt og føler du MÅ strikke det ferdig før noe nytt startes, ja da vil ganske enkelt strikkegleden dabbe av….Hmm kan det være en medvirkende årsak til at eg ofte leser at “Strikkelysten er forsvunnet og etterlyses”? Det kan jo selvfølgelige være sammensatte årsaker, ja slik som med alt annet, men et sted i livet vårt må man jo kunne få lov å gjøre akkurat hva man vil? Uten at alt må være RIKTIG heeele tiden? Ja og UTEN at noen bare mååå nåle og si: “Er det ikkje bedre du gjør ferdig noen av alt du har liggende?”

Lappeteppet over her en “gammel” favoritt, litt anderledes lapp og skikkelig kjekk å strikke 🙂

 

VIVID
Bildene over

 

 

 

 

Designet av TinCanKnits

 

Da eg for første gang ramlet over RUNDE lapper gikk eg nesten av på hengslene! Tror eg mer eller mindre bare slapp det eg holdt på med for dette måtte prøves! Å ja, eg har et halvferdig teppe med lappene over her
og det var skikkelig kjekt å strikke!

 

POP BLANKET

 

 

 

 

Dette er noen av mine egne lapper som kanskje en dag blir et teppet. Eg har heklet UHORVELIG mangen av de, begynte å montere og der og da var det pyton så da bare heklet eg videre fordi det var kjekkere. Hvorfor gjøre kjipe ting hvis det ikkje er nødvendig? Akkurat! Det er nok av kjipe ting ellers som man MÅ gjøre enten man vil eller ei, ikkje la strikkekosen bli ødelagt av det da 🙂 Å ja, det er nok en av mine naive filosofier 🙂

 

 

 

 

Designet av TinCanKnits

 

På dette teppe elsker eg bare mønsteret! Selvfølgelig måtte det prøves, men slettes ikkje sikkert det noen gang blir ferdig. Spiller det EGENTLIG noen rolle? Ja hvis du ikkje har lovet det bort til noen da…Det er altså derfor eg som sagt ikkje strikker på bestilling, da gir eg heller bort noe eg har strikket,
og som eg syns kan passe til noen spesielle 🙂

 

BOUNCE

 

 

 

Så ja, hva skal eg vel si? Ta makta over egne prosjekt og strikkekurver? Elelr hobbystash generelt? Jepp, det er det me må gjøre, ikkje la deg påvirke av hva andre skulle si og mene om det du holde på med. Koser du deg? Ikkje sant, det er jo tross alt det viktigste 🙂 

 

 

 

 

LAG DEG EN SPENNENDE
MANDAG OG KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

6 kommentarer
    1. Ja, jeg er nok en av de, som igjennom årene som leser av din blogg, har undret meg over alle prosjektene du starter på, og har liggende i dine mange kurver halvferdige. På meg virker det ikke som du klarer å kose deg helt med det du har på pinnene/heklekroken. Jeg syns det er trist å se at alt det flotte du starter på, ender opp med å bare bli liggende der uferdig.
      Jeg tenker på garnet som er brukt og pengene som også er brukt, på ting det kanskje aldri blir noe av.
      Jeg skjønner at man kan få lyst til å prøve nye spennende teknikker, eller falle helt i staver over ei flott oppskrift .Jeg kan også gjøre det, og jeg kan også alternere mellom 2-3 forskjellige prosjekter. Men rent økonomisk (garn er jo generelt dyrt)så
      syns jeg man skal bestrebe seg på å gjøre ferdig det man starter på. Det gir i hvert fall meg stor glede å se det ferdige produktet. Men som du sier, vi strikkere er jo forskjellige.

      1. Så absolutt! 🙂 Det er en grunn for at du har uferdige prosjekt ikkje det? Min grunn er gjerne at eg gikk lei, eller ikkje orker mer der og da. Men eg kan jo ikkje sitte å vente på at lysta for akkurat det prosjektet skal komme tilbake? Nop, da strikker eg på noe annet i mens 🙂

    2. Morsomt at du skriver dette, jeg har også mange prosjekter av samme grunn. Sa akkurat til datteren min (etter en «liten» opprydding) at jeg hadde hatt 9 nye gensere,4 sjal og 3 tepper osv… Jeg er kjempeglad for min supre hobby 😀
      Lag deg en fin uke

    3. Bestemora mi lærete meg og håndverket strikking og hekling. Har vel drevet med det frs jeg kunne holde ei heklenål. Og den skulle holdes undenifra
      .. for heklenåla er ingen ” spade” Hilde!
      Het og var den gamle skolen. Bi gjør ferdig først også senere mer. Og det var så slitsomt det, for det var/ er/,,blir så mye fint å lage. Hun var fantastisk. Alt jeg kan bruke hendene mine til, har hun gitt meg gleden i å bruke. Det være seg matlaging, slt sv handarbeid og slike ” dameting’ kvinner fra 1920 tallet tok seg av i hjemmet. Det var skolen sin det.
      Unner slle å ha en slik bestemor.
      “Tørke øyet.. støv!!”
      Når du snakker om å miste løsta og bestilling, du har så rett.
      Jeg ef glad i å strikke, meeeen når det blir bestilling blir det er must og DET ble veldig ødeleggende for meh. Hang over meg som et åk. Så det har jeg ikke gjort på et års tid.. for jeg satt med henda i fanget leeeenge, gadd ikke,orka ikke, ikke løst! Og det er ikke ålreit. Nå er gleden tilbake, og pinnene går for første gg på lenge med tanke på meg selv. Driver med Alasuq.. som så msnge andre.. men dette er min så får sndre gjøre sin. Ha en deilig mandag. Jeg nyyyer noen fridager.🧶🌞😃

    4. Når der blir vanskelig og jeg tror jeg ikke får det til, har jeg lagt vekk prosjektet. Begynte å få endel ufoer. Så før en stund siden gikk jeg igjennom alle og bestemte at de skal gjøres ferdig. Nå er jeg ferdig med en kjole, to topper og noen sokker. Resten har jeg ikke helt bestemt om jeg skal fortsette med eller rekke opp. Veldig fornøyd med dette☺. Har fortsatt mange prosjekter liggende, men målet er å gjøre ferdig noe før jeg begynner på neste. Ellers blir jeg aldri ferdig. Koser meg masse med bloggen din☺ og ønsker deg en fin påske🐥🐤

Siste innlegg