Hva betyr Garn og Strikking for deg?

 

Foto: Vibbedille

 

Hvor stor del av livet ditt dreier seg om strikking? Opptar det store deler av døgnet dagen??
Eller blir det f.eks med noen timer på kwellen før du legger deg?

Strikking er for meg blitt en stor del av livet og opptar det meste av MIN dag og eg orker ikkje tanken på en ufrivillig dag uten strikking! Strikketøyet ar alltid med meg over alt, ikkje alltid eg strikker, men det er med 🙂 Har eg det ikkje med kan du garantere at muligheten for å strikke dukker opp, akkurat det samme med at det begynner
å regne når paraplyen er hjemme…

Det er spesielt de siste 13 åra at strikking har vokst seg stort i livet mitt, det var etter at eg fant ut at man kunne jo strikke på nett! Derfor gikk eg også til anskaffelse av min første helt egen Laptop 😉 Eg fikk en skikkelig åpenbaring på den tiden kan du trygt si 🙂 Tror ingen av de rundt meg helt skjønte hva som var i ferd med å skje, men det hele var ganske så magisk! Snakk om å få livet snudd på hodet! Plutselig og helt ut fra det blå ble eg jo supersosial!! På det tidspunktet hadde eg vært ganske apatisk hvor eg 4 år tidligere hadde blitt 100% ufør og alvorlig syk (skadet). Livet for de andre her i heimen ble nok også MYE bedre etter dette for eg ble en gladere person og eg fikk en form for lykkelig energi 🙂 Dette tror eg mangen av dere har opplevd? I allefall har eg vært
i kontakt med ganske mangen som sier at strikking på mangen ganger reddet dem fra livet og DET tror eg på 🙂

Er du f.eks i en tung periode enten om det skulle være psykisk eller fysisk  så er virkelig strikking noe du bør teste ut for det kan faktisk hjelpe deg 🙂 Det er garanter noe som kommer til å gi deg glede enten på den ene eller andre måten 🙂 Hvis du i tillegg har muligheten til det så oppsøk f.eks en
Strikkekafè og få litt mer sosialt rundt det å strikke 🙂

Klimakset for en som elsker strikking er jo hvis du har muligheten til å delta på et av de mangen årlige strikketreffene som popper opp over hele landet 🙂

Det kan også være terapi hvis du f.eks plages av smerter!! Har du evne til å kunne “Gå i deg selv” vil det nesten fungere som en form for hypnose! Eg pleier å si eg tar meg en tur i “Bobla” da kan eg sitte å strikke ganske så lenge uten stans, rolig og kontrollert samtidig som eg virkelig nyter både garnet og hver eneste maske –
Det ER en ganske så magisk følelse når eg har fult utbytte av det 🙂

Garn er jo også en del av eventyret! Det er jo nesten som å oppnå NIRVANA! (Selv om eg ikkje helt vet hva det innebærer *ler*) At en liten “dott” på 50 gram kan gi sååå mye glede?? Det er jo ikkje snakk om bare når du strikker med det, men helt fra du planlegger kjøpet og til du sitter å synger høylytt i bilen på vei hjem fra garnbutikken, eller når springer til postkassen for å hente garnpakke! Åååå for en sinnsyk herlig følelse! Ingen som ikkje har samme interesse kan overhodet skjønnet dette! Eg piner ofte meg selv når det kommer til nytt garn og prosjekt! Vanligvis så danderer eg garnet og oppskriften fint til i en kurv og setter det klar ved siden av Go`stolen og så drøyer eg virkelig før eg setter meg ned for å legge opp og starte! Ja eg kan godt finne på å vaske gulvene og rydde først slik at eg virkelig føler eg fortjener å sette meg ned å kose hehe Dette gjør eg kun for å kunne glede meg til å starte enda lengre! Mulig eg er noe sprø, men på denne måten strekker eg ut nytelsen ekstra lenge 🙂 Dessuten har eg blitt avhengig av å ha MASSE garn tilgjengelig! Bare det å kunne gå inn på garnrommet her hjemme er en sann terapi! Der kan eg bare sette meg ned på gulvet og planlegge så mangen prosjekt eg vil og kose med akkurat det nøstet eg vil 🙂

Så har me jo alt det andre som hører strikking til som strikkepinner, knapper, makører, målbånd, strikkevesker etc HEKKAN det er jo nesten som en diger Lekekasse for små barn dette her! Eg kan finne på å tømme ut alle knappene BARE for å sitte å se på hver en og legge de tilbake, gjerne sortere ut noen som eg vil bruke på et prosjekt som eg ennå ikkje har startet på! Strikkepinner kan jo være gøy å sitte og sortere etter type, kvalitet og størrelse eller dandere de inn i ei nye strikkepinneveske:) Ja man kan virkelig aktivisere seg
i flere timer med alt strikketilbehøret 🙂

Et must for meg er å ha MANGE prosjekt “på gang”, eg har ingen Ufo`er siden eg arrangerer alle strikketøyene i forskjellige Turnuser, på den måten så sirkulerer stort sette alle prosjektene og der med blir jo alle strikket på. Opplever veldig ofte at et fenomen har en tendens til å skje, ja faktisk gang på gang: Når eg nærmer meg ferdig med f.eks en genser, ja DA kan eg jo finne på å starte på noe nytt! En NESTEN ferdige genseren kan gjerne blir liggende både 1 og 2 år før den ferdigstilles!!! Merkelig, skulle jo tro at eg var så pass annige mote slutten at eg bare måtte få den ferdig, men nei, plutselig er det bare bråstopp! Et fenomen du er bekjent av?? hehe

En annen “Regel” eg har er, hvis eg strikker på et stort prosjekt må eg alltid ha et lite prosjekt å veksle med, ja det kan f.eks være sokker. En klassisk unnskyldning bare for å starte på de kule sokkene eg plutselig ramlet over hehe Veldig ofte blir slettes ikkje sokkene ferdig fordi det store prosjektet blir ferdig først og da er liksom “oppdraget” over! Så ja, eg ELSKER å starte på noe nytt! Kunne ha gjort det hver eneste dag hvis eg ikkje eide et fnugg av fornuft! Gudene skal vite at eg i allefall har garn nok til det 🙂

De siste årene har eg stort sett strikket til meg selv, så kalt EgoStrikk! Inni mellom strikker eg en del gaver også, men kun til de som eg vet setter pris på det 🙂 Bestillinger kan eg ikkje ha! Det er det verste syns eg og prosjektet vil mest sannsynlig aldri bli ferdig! Selv om “kunden” gjerne sier at det ikkje haster så legger eg et press på meg selv og kosen er liksom borte helt fra starten!

MEN, eg kan godt planlegge ei kofte, kjøpe garn, strikke den for så å gi den bort!
Jepp, for da var det KUN på mine premisser 🙂


Foto: Vibbedille


Noen annet eg har samlemani på er OPPSKRIFTER! Herregud hva skulle me vel ha gjort uten alt det flotte som finnes, ja både av single oppskrifter og bøker! Her leses det sjelden en god krim, neida, gi meg ei skikkelig lekker strikkebok og eg kan virkelig fordype meg i flere timer! Har i grunnen aldri brydd meg så mye opp strikkeheftene man får kjøpt på garnbutikkene…..Etter at eg oppdaget uavhengige designer har eg ikkje kjøpt et eneste hefte! Det som mangen ganger irriterte når eg hadde lyst på et hefte var at eg måtte jo kjøpe X-antall nøster for å få det!? Nei, garn har eg mer enn nok av og eg vet hva eg liker og eg kjøper ikkje noe eg ikkje har interesse av + at det som regel kun var èn oppskrift i heftet som eg ønsket! Derfor må eg bare rette en stor takk til alle de flinke strikkedesignere rundt omkring! Etter hvert har det blitt utrolig mange norske også og de er så flinke! Finner eg en oppskrift eg liker må eg ha den, ikkje bare det, men eg må ha den med EN gang! Nei, den kan ikkje ligge å vente på nett til eg trenger den, eg MÅ ha den i samlingen min-NÅ!! Ja det blir nesten litt sånn panikktilstand om eg ikkje får kjøpt den med en gang hehe

La eg legge til det at det er VIKTIG å respektere andre sitt arbeid! Det er ALT for mye deling av oppskrifter på nett!! Det er Copyright på alle oppskriftene som uavhengige designere legger ut for salg eller gratis! Det er ei heller lov å dele gratis oppskrifter! Link til hvor de ligger så blir det riktig og designeren blir kreditert 🙂 Nei, du kan ikkje kopiere fra et mønsterhefte
og legge ut bilde av oppskriften, ei heller fra et ukeblad!

Har et skikkelig system på Pc som er en perfeksjonist verdig! Før printet eg ut ALT eg kjøpte og satte det i permer, men om eg hadde fortsatt med det så måtte me ha bygd ut! Derfor har eg nå laget meg et flott mappesystem hvor alt arkiveres etter årstall/dato/kategorier 🙂 Jadda!

Haha du kan nesten si at Go`stolen har blitt min “arbeids”-og min sosiale plass i heimen!!  Uten alt som har med garn og strikking å gjøre vet eg slettes ikkje hva og hvor eg hadde vært i dag! Det er virkelig et liv verdt å leve og det er med på å bevare min forstand 🙂

Det at eg blogger er for meg et stort + også! Da kommer eg mer direkte i kontakt med andre strikkere, ja på en litt annen måte og mer privat. Dette er noe som virkelig gir meg mye, ja DU gir meg mye! Eg blir ofte spurt om hjelp til å f.eks skjønne ei oppskrift eller tips om garn etc. det føles virkelig godt å være til nytte for noen som trenger hjelp og eg er stort sett alltid Pålogget 🙂 Spesielt de siste årene har mye positivt skjedd her på bloggen, ikkje bare har eg de siste årene ligget ganske høyt på Topplista, men en del “avtaler” har også dukket opp! Det er virkelig en herlig bekreftelse på at det eg bedriver dagene mine med betyr noe for andre 🙂 Dette er også en måte å betalte tilbake noe av alt det du er med på å gi meg! En inngår sjeldent en avtale om det ikkje kan komme leserene til gode 🙂 Så pass syns eg virkelig du fortjener!

 

 

Foto: Vibbedille

Så ja, strikking betyr sååå mye mer enn bare å strikke et par sokker eller en genser! Det er en lidenskap, eller gjerne en livsstil om du vil og det er ikkje lenger noe me må gjør for å overleve eller for å bare holde oss varme om vinteren 🙂 Det er nesten så eg mener at GARN burde vært på Blå resept for minst et “uttak” i måneden *ler* Det er med på å gjøre hverdagen levelig for mangen 🙂 

Så da spør eg igjen: Hva betyr strikking for deg?

 

 

 

KOS DEG OG NYT NOK EN
FLOTT STRIKKEDAG

 

 

 

 

Go`klem fra ei Fornøyd Vibbedille 🙂
Repost

6 kommentarer
    1. Strikking er skaperglede, hjernetrim (liker godt å lage min egen versjon med en oppskrift som utgangspunkt), fargeglede, emne til gode samtaler, mange gode tips på nettet (din blogg, Vibbedille) og trening i å være disiplinert og få prosjektene ferdige (til slutt og slett ikke alltid i påbegynt rekkefølge). Utrolig mye glede ❤️

    2. Ro, sjelefred, glede, gleden av å skape, av å gi.
      1. Desember er det 5 år siden jeg stumpet røyken og samtidig tok opp strikkingen etter 20 års pause.
      Da var det godt å ha noe annet i fingrene, enn røyk. Siden har jeg fått et herlig barnebarn som nyter
      godt av bestemors kreative fingre🧶
      Mine barn, familie og venner setter alltid stor pris på hjemmestrikkede ting.
      Endelig har jeg strikket en cardigan til meg selv (for første gang på 25 år). Så strikking er blitt en stor del
      av hverdagen, nå som jeg er ufør og ikke alltid er i form til de lange turene på fjellet eller i skogen.
      Ha en trivelig uke. Godklem til deg

    3. Strikking for meg e avslapping, skape noe nyttig. Etter å ha jobbet i nærmere 40 år, så måtte eg nå hivs inn håndkleet og si at nå er det nok Jorunn, du må tenke på helsa. Heldigvis har det greit både med arbeidsgiver og nav. Alle har jo sett de dårlige dagene mine, så avslutting har vært greit. Heldigvis har eg god kontakt med de siste arbkollegaene gjennom 12 år, og de andre på den 1.jobben gjennom 36 år!!! Vi møtes ofte. Nå kan jeg jo strikke hele dagen, og det er godt å vite. En dag uten strikking er ingen god dag. Mange «ler» jo av meg, for eg elske å strikke strømper i tynt garn, som er ett ork for mange andre. Skal eg strikke noe annet, kjole, jakker etc til barnebarn har eg nesten absistenser av ikke å kunne strikke sokker 😂. Men barnebarna og morene viser glede over det eg strikker, så da er det en glede å strikke. Nå trenger de votter, halser og luer, så det er det hos meg nå. Så jeg håper alle her ute har noen gode strikke timer.

    4. For meg er strikkinga terapi. Gikk igjennom en vond periode for 6-8 år siden, omtrentlig samtidig lærte jeg meg å strikke. Så for hvert plagg følte jeg mestring, jeg hadde kontroll over noe. Det siste året har jeg ikke hatt like mye tid til strikkinga, men hver gang jeg setter meg ned med den, kjenner jeg skuldrene senke seg flere hakk 🙂

      nå har jeg mange prosjekter liggende, jeg elsker garn, det å gå å kjenne på og kose med 🙂 og har et velfylt lite lager,med masse deilig garn i herlige farger 🙂

      Ha en flott strikkeuke 🙂

    5. nesten så du skulle hatt din egen garnbutikk,i sommer reiste vi rundt med bobil,der kom vi over et museum hvor det stod husflid også,klart vi måtte stoppe ,og der fant vi en skikkelig koselig cafe mellom alle dei gamle bygningene og i cafeen var der et ekstra rom full av garn,noen sorter en ikke får i butikken,som det nøstet jeg kjøpte meg av lin og bananfiber :=)
      jeg strikker skjelden om sommeren,men i sommer strikket jeg,jeg er mye alene så strikking er selskap,jeg koser meg,har strikket mye til meg selv i det siste,men nå går det også i barnebarnstrikk,di nyeste i familien er 7 mnd og 1,5 år gamle,er jo kjekt å strikke småplagg da :=)

Siste innlegg