HVA MED Å LÆRE NYE STRIKKETEKNIKKER?

Hvilken type strikker er du? Er du den som holder deg innen for de trygge rammene hvor du føler du mestrer det du måtte trenge av teknikker? Eller, er du som meg som elsker å teste ut noe nytt og bare dure i vei med prøve/feile metoden? Det er utrolig mange flinke strikkere, ja kanskje også proffe strikkere, men INGEN er utlært bare så det er sagt 🙂 Takket vært dyktige designer rundt om i verden og her hjemme i Norge så blir me ALDRI utlærte! Tenk på det du! Hver eneste morgen kan du stå opp og velge om du vil lære noe nytt – HVER eneste dag!! JuHuuu Dette lover jo godt for en berikende pensjonisttilværelse etter hvert 🙂 Det er kun ÈN ting som eg kjenner får frem ei irriterende kløe i lilletåa mi! Det er når noe sier “Å nei, det der får eg ikkje til” når de ser ei ny strikkeoppskrift! Hvordan i alle dager kan du vite det?? Ja eg mener, bare ved å SE på den?? Ække mulig det ser du 🙂 Hva er det verste som kan skje om du prøver deg på noe som ser kjempevanskelig ut?? Tja, det verste gjerne er jo at du ikkje får det til med èn gang, hva er så farlig med det? Hmm Eg lyver ikkje når eg sier at HVER gang eg legger ut en engelsk oppskrift så får eg en eller annen litt halvspydig kommentar eller melding tilbake: “Hvorfor legger du ut en engelsk oppskrift?” eller “Hvor finner eg den norske oppskriften?” “Setter pris på hvis du oversetter den først!”

I starten svarte eg på alle disse kommentarene og meldingene, men ikkje nå lenger…Dessverre 🙂 Eg legger ut vel så mangen norske så nei, eg har ikkje dårlig samvittighet haha En av grunnen for at eg gjør det er fordi at eg håper jo at du ønsker å kanskje nettopp lære noe nytt? Der ute ser du er det sååå mye spennende, men helt klart, hvis du har lyst å strikke på trygge og vante ting så gjør du det, men vær litt åpen for å bli inspirert i det minste og du bør etter hvert nå begynne å bli nysgjerrige på noen av de engelske oppskriftene eg legger ut. Eg gjør det av en grunn ser du 🙂 Mitt ønske er at nettopp DU også skal oppleve den gleden det er ved å til stadighet lære noe nytt, selv etter å ha strikket i ca 40 år lære eg noe NYTT hele tiden! Det er en av de største gledene me har her i livet, ja det å utvikle seg selv og stadig lære nye ting 🙂

Merkelig nok, men selv om eg stort sett “henger” her hjemme så lære eg noe stadig vekk! Eg leser mye, surfer og leter etter ting og ikkje minst så prøver eg meg på nesten ALT av strikkeoppskrifter, men eg er også veldig nysgjerrig på utviklingen av alt me omgir oss med som mobil, pc etc.  Ja for om man vil bli med på det som skjer så gjelder det å henge med og ikkje minst være nysgjerrig 🙂

Anyway, det eg tenkte nå var å hvis deg noen oppskrifter hvor eg har lært nyttige strikketeknikker. Dette er også strikketeknikker som eg stadig “henter opp igjen” og bruker andre plasser enn akkurat designet det var ment for 🙂 Det er også oppskrifter hvor eg har fått en A-Ha opplevelse og det elsker eg! Du prøver gjerne å tyde ut i fra bildene hvordan ting gjøres, men du klarer ikkje se det og du skjønner ikkje hva du gjør når du strikker, men PLUTSELIG så bare ligger løsningen der i fanget ditt og det blir sååå BRA! Elsker det og dette vil eg at også DU skal oppleve, skjønner?? Dette er altså en av grunnen for at eg til stadighet legger ut disse “irriterende” engelske strikkeoppskriftene haha

Designet av Isabell Kraemer

Denne genseren over her, DRIFTWOOD, falt eg jo egentlig først for pga stripene og knappehalsen 🙂 Var i grunnen veldig usikker på hva type ermer det var og her fikk eg en skikkelig gledelig overraskelse! Det er de FINESTE skuldrene eg noen sinne har strikket!! Eg skjønte ingenting mens eg strikket, men plutselig så skulle eg sette ermene på en tråd og eg bare hæ?? Men der var de vettu, de fineste ermene/skuldrene ever og du er bare nødt å prøve deg på denne oppskriften!! Ja, den er i utgangspunktet på engelsk, men nå har Isabell Kraemer godkjent en norsk oversettelse og du får tilgang til den når du laster ned oppskriften 🙂

Ved første øyekast når du ser genseren tenker du kanskje raglanøking, men NOP det er ikkje det 🙂 Skuldrene ligger utrolig fint med denne teknikken. Dette var tilbake i 2012 og eg har strikket flere gensere med denne løsningen

 


Barnegenseren over her er Alicia Plummer sitt design og eg dumpet over den i 2012 og hadde den fiks ferdig ut på våren i 2013. Skikkelig flott hals og etter hvert nå så kommer det flere og flere med denne løsningen 🙂 Min genser ga eg i gave til vår grandnevø Trym 🙂 
Oppskrift på genseren Abate finner du HER 🙂

 


Dette er den skumleste jakken eg noen sinne har strikket!! Hverdagsjakka til Pinneguri som du finner HER! Eg har alltid foretrukket raglan på mine overdeler, men det å strikke raglan Top/Down hadde eg ikkje vært borti. Det var ikkje bare det eg lærte på denne jakken, men også det å bare klippe opp fronten på jakken uten å sy!! Før denne tid så strikket eg f.eks kofter frem og tilbake fordi eg liker ikkje å sy på maskin! Vil du prøve deg på Steeking så sjekk
ut DENNE VIDEOEN til VanjaSTRIKK 🙂 

 


En av mine seneste nyoppdagelser er Intarsia! Ingen ny teknikk, men likevel ny for meg og eg er ganske hekta!! Denne teknikken ramlet eg over da Charlotte Kaae strikket Revejakken med Grafisk Gobelin og eg smeltet totalt og kreativiteten min blomstret mer enn tidligere 🙂 Jakken over har eg designet selv og benyttet meg av teknikken eg lærte fra Charlotte Kaae sin bok 🙂 DENNE KÅPE er også et resultat av det + eg har nok en jakken i kurven som bære
kraftig preg av samme teknikk 🙂

 

Designet av Isabell Kraemer

En designer som eg til stadighet lærer noe nytt og spennende av er Isabell Kraemer!! Ofte små finurlige teknikker som man ikkje skulle tro hadde noe særlig betydning, men slik er det slettes ikkje! Akkurat nå sitter eg å strikker genseren over og tror du søren meg ikkje eg har lært en NY måte å øke på!? Denne genseren strikkes top/down med en form for rundøking vil eg tro det kalles? Uansett, nytt, spennende og supersmart! Vil du også lære? Vel, oppskriften den finner du HER og IKKJE la deg skremme av at den er engelsk.

Når du tenker på at dette kun er en brøkdel av det eg har lært de siste årene så skjønner du at det er mye gøy å lære 🙂 Det som er litt spesielt med de over her er fordi eg ofte bruker teknikkene på andre ting enn akkurat i disse oppskriftene. Det er liksom gevinsten ser du når du lærer noe nytt, ja at du kan dra det med deg og bruke det på andre plagg som du måtte strikke 🙂 Du må la deg utvikle ser du hihi

Nå er det på tide å sette i gang kwellens strikkeøkt her i Go`stolen og eg skal kose meg med mønsterstrikke og en nylært Øketeknikk som er noe av det kuleste eg har lært 🙂 Åsså på en lørdags kwell og alt! Hm Ikkje verst 🙂

Så ja, da håper eg du åpner deg mer opp for å prøve ut nye og skumle ting når det kommer til strikking! Skulle du f.eks sitte fast med noe så er det alltid en løsning. Du kan spørre om hjelp, på nett er det mangen å spørre + du kan sjekke ut YouTube! Jøss, men eg har lært mangen teknikker der kan du tro! Du bare skriver inn evn en Strikkeforkortelse som du ikkje skjønner og VOLÀ så få det veldig ofte opp flere videoer med løsningen 🙂 GENIALT!

 

KOS DEG OG HA EN
KREATIV STRIKKEKWELL

 

Go`klem fra Strikkeentusiasten Vibbedille 🙂

3 kommentarer
    1. Alltid fint å lære noe nytt synes jeg *S* Både når det gjelder strikking og andre Livserfaringer *S* En gang i livet tok jeg VK1 Vev (Yrkesskolen) der lærte jeg blant andre teknikker dobbeltveving, den erfaringen gjorde at jeg turte å prøve meg på dobbeltstrikking *S* Jeg klarte selvfølgelig også å pådra meg ‘senebetennelse’ i begge armene og måtte legge bort strikkinga for et par måneder *S* Min vei tilbake gikk gjennom Kunststrikking *S* Fant i et ukeblad oppskrifter på små brikker, og prøvde meg på dem *S* Med sokkegarn og pinner nr 3.5 mm *S* Senere gikk både garntykkelsen og pinnetykkelsen ned *S* Og jeg var mer trygg på å prøve noe nytt innen strikking *S*

      Erfaringen med å prøve noe nytt har jeg tatt med meg *S* og mitt ‘siste nye’ er Quilting, og der har jeg heldigvis ikke ‘tatt helt av’ *S* Jeg har funnet ut at å planlegge Quilter er veldig greit å ha i ‘bakhodet’ når jeg f.eks. strikker sokker (Autopilotprosjekter) *S*

      Du fikk meg til å teste ut ‘top down’ *S* Og jeg dobbeltstrikket en jakke ‘top-down’ til en venn (I Arwetta Classic et garn jeg ikke kjente fra før), og jeg ble veldig fornøyd med den *S* Og nå jobber jeg på en jakke til meg selv i Alv Kamgarn 14/2 *S* Den blir også et ‘par års prosjekt’ siden jeg bruker pinner 1.5 mm og jeg derfor ikke kan strikke på den hver dag *S*

      Mitt Livsmotto er: Det eneste som nytter er å IKKE gi seg *S* Det funker for meg *S*

      Takk for at du finnes *S* Du får meg til å sjekke nye garn, nye teknikker . . Og rett og slett får meg til å tenke ‘andre veier’ enn jeg har pleid de siste årene *S*

      1. Du har virkelig imponert meg med MYE av det du strikker og lager <3 Det du har strikket i dobbelstrikk er helt fantastisk!!! Den jakken du strikker på pinne 1,5 gleder eg meg til å se!! Høres helt vanvittig ut på pinne 1,5! Det må jo bare bli lekkert! EG elsker tynne pinner så kanskje eg må få kjøpt meg noen skikkelig tynne!! 🙂

        Kos deg masse Mona og ha en herlige søndag 🙂

Siste innlegg