FLAMINGO KÅPE – FLAMINGO COAT

Reklame | House Of Yarn, Floke Frisør og Rito Hobby&Garn


Da er eg endelig ferdig med dette ganske så altoppslukende prosjektet! Jepp, det TOK tid kan du si 🙂 7.Juli la eg opp og i går sydde eg i alle 14 knappene!! Bare for å ta knappene først så endte eg opp med å male noen knapper som tidligere var et Bomkjøp! Resultatet passet fin til kåpa må eg si 🙂 Noen er helt svart og andre fikk rosa prikker på seg,
forøvrig samme rosafarge som Flamingoen på ryggen 🙂

Da eg startet dette prosjektet var planen å strikke en litt lang jakke bare….Veeeel, den Flamingoen ble jo da nesten i full naturlig størrelse, men akkurat det kan eg jo bare skylde på meg selv! Akkurat HVORFOR den ble så lang forklarer eg litt senere i innlegget,
men alt i alt så ble eg veldig fornøyd!!

Eg endte jo opp med ei lang kåpe og for å si det sånn, hadde eg hatt f.eks ei oppskrift på ei kåpe slik som denne hadde eg muligens ikkje startet og hvis eg startet ville det blitt et prosjekt som hadde tatt evigheter! Så rådet er jo å planlegge en jakke og for så å ende opp med ei kåpe hehe

 

 

 

 

Må jo si at eg syns den ble temmelig flott?? Elsker fargene og “klarheten” de gir, om du skjønner 🙂 Kåpa er strikket i garnet FALK fra Dale og eg angrer ikkje på det garnvalget, eg syns jo det er herlig å strikke med og det var en drøm å bare ta hele greia i vaskemaksinen 🙂

 

Håret er jo fikset, klippet, farget og stripet av Floke Frisør i Stavanger i går 🙂


Kåpa er strikket Top/Down med raglanøkinger + den er strikket frem og tilbake helt ned. Dette var jo intet problem siden “kroppen” er i rillestrikk. Ermene er glattstrikke 🙂

 


Eg fryktet veldig underveis da det gikk opp for meg at det ble eg kåpe at hele greia skulle bare siiiige rett i gulvet! Litt siger den, men ikkje noe eg egentlig merker – Det er jo en del garn i spill her 🙂 Hadde eg skulle strikket en til like lang hadde eg strikket på et nummer tynnere pinner bare å få den veldig fast. Men, NEI, det blir ikkje en til! I allefall ikkje kåpe,
men eg har en jakke i hodet da…Sukk

 


Første gangen eg prøvde den på (uten ermer) følte eg et sterkt behov for lommer! Klødde meg en stund i hodet på hvordan eg skulle løse det og endte da opp med noen lignende “munkelommer” 🙂 De kunne, om eg skal være veldig kresen, vært montert enda litt høyere opp! Da eg hadde montert lommene på med kun nåler syns eg det så rart ut om de var høyere,
mulig eg skulle bare gjort det, men men…

 


Da var det på tide med litt fakta og info om denne herligheten:

 


Som nevnt så er den strikket i garnet
Falk fra Dale 🙂
Total garnmengde lyder som følger;  1451 gram og disse grammene er fordelt slik:

Lys Grå 444 gr
Gråmelert 513 gr
Svart 381 gr
Rosa 75 gr
Dusrosa 8 gr
Rødlilla 30 gr

Knappene er av tre som eg har malt med DENNE malingen og DISSE malertusjene 🙂

 


Måla på kåpa ble slik
:

Bredde under ermene: 63 cm
Hel lengde: 122 cm
Ermene (fra under ermene): 50 cm

Teknikkene som er brukt for å strikke denne Flamingoen er Intarsia og Grafisk Gobelin 🙂 Dette lærte eg av boka til Charlotte Kaae 🙂 Ei bok eg forøvrig kan anbefale! Ta en titt HER!

Eg startet med å tegne Flamingoen på en ruteark, og så måtte eg regne skikkelig for å komme frem til hva måla ville bli på det ferdig produktet. Hvert X i Diagrammet eg tegnet betydde (hos meg) 3 masker/3 riller. Regnet både på dette og 2m/2riller. For å ha kun hatt en litt lang jakke kunne eg strikket med 2m/2 riller, jaja det får eg gjøre neste gangen hehe

Dette er absolutt noe eg kommer til å gjøre en gang til, men tviler på at det blir ei kåpe hehe

 


Skinn Labels er fra Rito Garn&Hobby og de finner du
HER 🙂

 


Både når eg plukket opp masker til halsen og stolpene gjorde eg dette med svart tråd og strikker vriddrett tilbake før eg gikk over til grått. Der av denne kontrast“streken” 🙂

Så ja, alt i alt er eg veldig godt fornøyd! Vurderer fortsatt med meg selv om eg skal ta alle notatene mine å sette de i et system slik at kanskje andre også klarer å strikke denne kåpa! Blir litt jobb, men om det er interesse for det så skal eg gjøre det 🙂

Egentlig da Ali og eg var ute å tok bilder i dag ble eg ganske sur! haha Ja for ingen av bildene ble som eg VILLE! Hadde det vært opp til meg så hadde me dratt til Hellestørstranda så klart! Det er jo absolutt et mer egnet sted for en Flamingo og ikkje en skog!!! Men, Ali mente me kunne risikere å regne bort for de faretruende skyene nærmet seg fort, men det regner fortsatt ikkje da selv om det er grått! Jaja neste gang me er på stranda så blir nok kåpa med for å si det sånn 🙂

Da er det vel bare èn ting å si og det er:

 

VEL BLÅST!

 

Go`klem fra ei Meget Godt Fornøyd Vibbedille 🙂

26 kommentarer

Siste innlegg