Hva skjer når du prøver å si at det er ULOVLIG å dele strikkeoppskrifter??

 

 

Det sies at samler man mange nok damer på en og samme plass så blir det kaos og intriger! Vel, på en måte er jo det riktig, men eg vil heller si at hvis man deler ei gruppe med damer i 2 så blir fordeling slik: De som VET forskjell på rett og galt og så har du de som bare gir faen og mener de har krav på alt og helst skal det være gratis!

Dette er i allefall en realitet i mange strikkegrupper på Facebook! Her snakker me stort sett voksne damer, dvs mange er +50. Hva mange av disse damene klarer å lir ut av seg via tastaturet er for meg en gåte, det “rareste” kanskje er jo at de gjør det under fult navn! Mange ganger tenker eg: “Stakkars hun vet kanskje ikkje bedre” – Hadde eg vært av samme ulla så hadde eg IKKJE strøket ut navn og bilde på disse kommentarene eg har samlet, nei hvorfor skulle eg vel det?? De skriver jo offentlig under eget navn likevel? VEL!! Det er noe som heter LOVER OG REGLER og eg skulle mer enn gjerne sendt et eksemplar i posten til alle sammen som tror de
eier hele vettet alene. VOKSEN DAMER er de verste!!

De yngre som kanskje er litt nye i faget opplever eg oftes som ydmyke om de trør feil og poster noe som ikkje burde postes, de tar til seg kritikken og fjernen feilen uten at det blir et ellevilt spetakkel
og et kommentarfelt med 100`vis av kommentarer.

Mange av de VOKSNE damene har MYE å lære av den yngre garden!
De yngre har mye bedre nettvett enn de eldste, det er fakta og DET er bevist!

 

 

 

 

Fortell meg gjerne logikken i kommentaren over her

 

 

De som TROR at ei Strikkeoppskrift er allemannseie og at den kan deles i det vide OG det breie bør ta seg ei PERA og lese HERHERHERHER

 

 

 

 

 

 

 

Prøøøv å si det f.eks til Bergans, Johaug, Devold, Norrøne mm

IIIIKKJEEEE SANT!?!?

 

 

 


Tja, ofte føler man gjerne at noen er frekke når man selv blir irettesagt! JA DET ER FLAUT NÅR MAN ER VOKSEN, men noen må jo si fra når du gjør noe galt, det betyr ikkje at eg er frekk av den grunn!

 

 

 

Mulig eg kan oppleves som POLITI noen ganger, eller REGELRYTTER, men alvorlig talt! Hva sitter me igjen med om alle turer i vei akkurat slik de vil? Vel, da er det ikkje lenge før alt av designere legger ned jobbene sine og det vil fort bli slutt på noe nytt i strikkeverden i allefall! ER DET DET DERE VIL!?? Eller, dere har vel kanskje NOK kopier til å klarer dere? UFORSKAMMET og EKSTREME EGOISTER, det er det dere er.

 

Eg skulle virkelig likt å sett hvordan dere hadde opplevd det om noen snappet Lønningsposen deres?
Tenker pipa hadde skiftet lyd da ja.

 

 

 

 

 

Når så mange damer gjør som de vil så bør det seriøst
være en pekefinger på et hvert hjørne.

 

 

 


SORRY! FEIL!!!

 

 

 

NEI! Det blir ikkje krig hvis alle forholder seg til lover og regler, men når damer som dette overkjører alt og alle, slenger med leppa og STJELER over en lav sko! DA kan det bli krig da.

 

SKJERP DOKK og bli voksne!! Admin i strikkegrupper bør absolutt følge mer med og bare slette/blokke medlemmer som skriver eller ymter frempå med at det er HELT OK og kopiere og publisere strikkeoppskrifter, det gjelder også gratis oppskrifter så vel som kjøpeoppskrifter. UANSETT om en oppskrift er gratis eller ei så skal den IKKJE deles eller publiserer i ei strikkegruppe, ikkje deler av den en gang som f.eks et diagram! Eneste riktige måten å gjøre det på er å DELE linken til der hvor man kan enten kjøpe den eller laste den ned gratis!
Nå er det FA… meg på tide at dere alle lære dette!

 

Til dere som mener dette er HELT HORRIBELT??
Hadde du gått rett inn i en butikk, forsynt deg av varer og gått ut, uten å betale?? Eg HÅPER jo at du svare nei på dette spørsmålet, men det er samme regler når det gjelder strikkeoppskrifter! Du kan ikkje bare forsyne deg å gå, AKSEPTER det og ikkje kjeft på oss som prøver å fortelle deg forskjellen på RETT og GALT!

Hvis du fortsatt ikkje vil skjønne?
Vel, da må du faktiiisk bare ta deg ei pera for da er det ikkje håp…dessverre!

 

 

 

 

HA EN FLOTT LØRDAG!
EG SKAL UT I SOLA Å KOSE
MEG MED BLOMSTER!

 

 

 

 

 

Go`klem fra den selvutnevnte regelrytteren og politibetjent Vibbedille 🙂

19 kommentarer
    1. Jeg synes det er veldig bra at du, og noen få andre, sier i fra i slike situasjoner. Jeg er helt enig med deg i dette – selvfølgelig! Men jeg lar være å hoppe inn i “rottebolet” fordi jeg ikke orker all dritten man blir bombardert med. Du er tøff og sterk, det er ikke jeg. Men jeg heier på deg og håper at du fortsetter å si fra ❤️

    2. Hva synes du om de som kopierer mønster fra de store mote designene som f.eks Ganni og selger dette som sitt eget mønster som jeg ser enkelte gjør gir jo t.o.m ut bøker?

    3. Slike ting provoserer meg så inni granskauen. Et åndsverk er et åndsverk, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Oppdager jeg at noen har stjålet noen av mine åndsverk og i tillegg bruker dem uten å innhente tillatelse først, blir det månelyst og advokater hadde blitt dratt inn i saken.

    4. Og jeg begynner å bli ganske lei av denne diskusjonen. Synes ikke det er lenge siden det ble tatt opp forrige gang og blåst opp både her og der. De fleste av oss er vel lovlydige, kjøper strikkebøker, laster ned gratis-oppskrifter, eller kjøper oppskrift på nett, kjøper et ukeblad med oppskrifter, bestiller en strikkejakke med oppskrift og garn (forøvrig veldig sjelden, er altfor dyrt pga overprising av garnet i pakkene) og holder kjeft og strikker i vei🤷🏼‍♀️?! De som gidder å krangle om dette og er politi den ene eller andre veien får holde seg til egne fora tenker jeg. Lage en strikke-krangle-gruppe eller noe sånt. Vi som bare vil strikke, se hva andre strikker og stille spørsmål for å få hjelp eller annet må lese om dette sååå ofte. Det tar for mye plass i strikkegruppene! Jeg er oppriktig, som jeg skrev innledningsvis, lei av å møte sånne innlegg når jeg går inn på de herlige strikkegruppene på FB. Dersom det er så stort problem dette med designere, mønstre, betale, ikke betale osv, så bør vel designerne gjøre mer for å beskytte sitt verk, være bedre på å anmelde eller hva som helst. Strikkekyndige (ikke meg, er helt random på strikkefronten) kopierer jo ofte uansett bare feks fra et bilde de ser eller lignende. Men de fleste av oss får jo ikke til det! Så, ser jeg flere sånne innlegg og «krangler» på strikkegruppene om dette, så pauser jeg gruppene. Dette gidder jeg ikke mer. Ta det et annet sted, de aller fleste holder seg til regelverket tror nå jeg. Puh….da var det sagt, unnskyld, måtte bare blåse ut litt. Nå går jeg også ut i naturen. Strikketøyet gidder jeg ikke ta i på en stund, det får hvile

      1. Seriøst!!! Hun skriver vel pokker hva hun vil i sin egen blogg!!! Ta det en annen plass 😂😂😂😂😂Slutt å les bloggen da vel!!!

        1. Ja, hun skriver hva hun vil i egen blogg, selvfølgelig!!!!, men jeg har vel også lov til å kommentere eller? Og jeg leser sjelden bloggen, men er mye på strikkegruppene på Facebook, innlegget var lagt ut der til din informasjon Sissel Henriksen

      2. Det er faktisk så enkelt at det MÅ gjentas x-antall ganger! Det kommer stadig nye til som ødelegger for de andre.
        Vi som er admin i håndarbeidsgrupper og sier fra om det, er der for å bl.a hjelpe designerne da de selv ikke kan følge med i alle håndarbeidsgrupper rundt omkring på nettet.
        Du kan selv ta kontakt med en leverandør, f.eks Sandnes garn, og spørre om du kan dele deres oppskrifter gratis. Kan love deg at du får ett svar, og det er nei. De sier bl.a: “Selv om våre oppskrifter gjengis i ukeblader, eller de ligger gratis ute på nett, så er det IKKE lov å dele de! De oppskriftene som ligger gratis på nett skal det alltid linkes til. ”
        Det er svar jeg har fått i mail fra alle leverandørene for å dele i mine grupper på fb.
        Det er vel bedre å følge reglene ang deling av oppskrifter, copyright og Åndsverkloven, enn å bli dratt med til Forliksrådet for å enten måtte betale for “stjeling” av oppskrifter eller få en klekkelig bot for å ha gjort det. I tillegg måtte betale oppreisning til designeren som det er stjålet fra. Det er faktisk designere som har gått den veien for å få kompensert det som er “stjålet” av oppskrifter fra de.
        Når det gjelder oppskrifter i ukeblader, så kan det sendes mail til det aktuelle bladet og få oppskrifta tilsendt.

        1. Jeg deler ikke strikke-oppskrifter, jeg kjøper eller laster ned de som er gratis eller koster noe, kjøper blader og bøker og bruker de selv, ferdig snakka. Trodde de fleste gjorde det sånn. Så jeg støtter designerene, er bare lei av at dette tas opp om igjen og om igjen. Og deler det selvfølgelig ikke offentlig videre på blogg eller lignende, det er jo helt soleklart!

    5. Helt enig, de som ikke klarer å holde seg til lover og regler burde heller ikke få være med i slike grupper.

    6. Åndsverkloven !
      Respekt for andre sitt arbeid(design)
      Er vel dette det handler om.

    7. Slik er det med matoppskrifter også. Veldig lite betalingsvilje, selv om det ofte tar vel så lang tid å utvikle en god oppskrift som et strikkemønster. Må nok bare leve med det. Alt som kan deles, blir delt.

      1. Nei, det er ikkje bare å leve med det! Da kan man jo bare stjele andre ting også om man skal si det på den måten. Eg har sett f.eks flere bloggere som lager noe mat, legger ut “sin egen” oppskrift, hvis du du sjekker litt så vil du finne den rett messige eieren av den oppskriften. Eg vil tro det er like mye arbeid m ei matoppskrift som ned ei strikkeoppskrift. MYE prøving, testing og feiling før den er perfekt. Da eg vil tro nordlendingen i deg hadde eksplodert om noe snappet den fra deg og tok hele æra? Har eg rett? 😉

        1. Det skjer hele tiden med matoppskrifter. Du har sikkert noen oppskrifter du ikke har betalt for du også vil jeg anta. Ellers er jeg enig i at man burde betale, men som jeg sier, ting som kan deles BLIR delt. Slik er det bare.

          1. Det har eg faktisk ikkje 👍 HVIS eg bruker en oppskrift som ligger på nett og eg blogger om maten eg har laget så LINKER eg til matoppskriften. Eg kopierer den ikkje å legger den på bloggen som min egen. Å nei eg har over hode ingen glorie, MEN eg har respekt for andre sitt arbeid

            1. Man betaler ikkje for oppskrifter på matsider, det var ikkje poenget her. Eg tar ikkje æren av andre sitt arbeid og legger d ut som mitt eget. Å ja, eg KJØPER kokebøker

Siste innlegg