Hvis du har et ønske om en sunn og smaksrik middag

 

I går briljerte eg litt på kjøkkenet igjen og eg kjenner at dette hadde min mage veldig godt av! Jordskokk er for meg nesten blitt litt medusin! *Smiler* Eg har jo mer eller mindre fjernet potete, ris og pasta fra mitt kosthold og eg kjenner at det var en bra avgjørelse! Mel og pasta “og sånt” kan til fordel fjernes fra kostholdet når man har lavt stoffskifte, der er det helsegevinst å hente – Ikkje minst kan det gi reduksjon i vekt om man ønsker dette. Eg syns, uten å virke dum, at alt dette med stoffskiftet er vanskelig å skjønne…Eg har ikkje greie på dette med TSH, T4 og T3…Derfor stoler eg på min egen lege. Kjertelen måtte eg fjerne for noen år siden pga “svultser” og knuter. Har siden den gang egentlig vært godt medisinert og har fine prøver, men vekten kom som kjent snikende etterhvert som eg nærmet meg overgangsalderen og eg har funnet det vanskelig å gå ned i vekt.

Som du gjerne har sett har eg faktisk klart å gått ned ca 17 kg siste året ved hjelp av store endringer i kosthold og mye turgåing. Nå har der i mot vekta stått BOM stille siden i høst…Det er jo litt kjipt når eg fint kunne tatt av 10 kg til...Nå sist når eg var hos legen snakket me litt rundt dette. Me leita vel etter litt smutthull derane *ler* Stoffskifteprøve er fine og tilfredsstillende, men OM man skulle velge å justere på noe, sa legen, så kan me fiiiinjustere litt på TSH ved å prøve å øke Levaxin – Dette KAN gjøre at det “slipper” litt og at eg igjen kan gå ned ved hjelp av kostholdsendringer 🙂 Nå er eg 3.dag på øking, men vil i så fall ikkje merke noe før om noen uker.

Eg har også problemer med forhøyet Triglyserider….dette har eg hatt siden tenårene, ergo er det blitt konkludert at dette og kolesterolen min er av den arvelige varianten (+ at tingenes tilstand rundt tarm/lever hos meg gir høyere kolesterol). At dette har økt det siste året finner eg rart med tanke på endringene eg har gjort. Eg burde ha tatt Omacor, dette er et reseptbelagt høykonsentrat av omega 3 fettsyrer. Nyrelegen ville gi meg det for noen år siden, men siden triglyseridene min ikkje var høye nok fikk eg det ikkje dekket – Å ja, det er veldig dyrt. Leste litt rundt dette om hva eg evn kunne spise/drikke for å hjelpe på….Linfrø…men min døgndose (2-6 gr Omega 3) med Omacor tilsvarte 2 kg linfrø til dagen, altså en umulig oppgave...Men så kom eg over Linfrøolje! Dette kan man f.eks ha i smoothie, 1-3 ss pr dag. Eg kjøpte ei flaske på mandag og er spent på om dette har innvirkning på mine prøver. Eg tar 2 “vanlige” trankapsler som gir 650 mg Omega-3, i tillegg tenker eg 2 ss linfrøolje i smoothie hver dag. 1 ss linfrøolje = 700 mg Omega 3, da er eg oppe på totalt 2,05 gr Omega-3 i døgnet. Mulig eg kunne tatt 3 ss, men så skal man jo også passe seg for Kcal inntaket…1 ss = 100 kcal. Tenker eg prøver for eg skal til nyrelegen neste mnd og da blir det tatt nye prøver 🙂 *Spennende*

Ok, nå skled det heeelt ut her, langt bort fra den HIMMELSKE middagen eg laget i går og skal ha resten av i dag! Men om du skulle ha “problemer” med noe av det samme som meg så kan du jo lese deg litt opp og se om det er noe du kan benytte deg av, rådfør deg evn med egen legen.

 

Middagen i går altså, 4 knoller med jordskokk, 3 persille røtter, 3 gulrøtter, 1 rødløk og en neve med sukkererter. Skjær alle røttene i skiver (Vask jordskokken godt, men ikkje skrell) Strimple over litt Olivenolje, salt, pepper, evn chili og hvitløkspepper. 180 gr og en ca 30-40 min. Sjekk på jordskokken underveies, den er sist ut til å bli tyggbar.

 

 

 

 

I en annen form hadde eg søtpotet. Skar en halv søtpotet i ca 1 cm tykke skiver. Penslet med olivelolje
og hadde litt salt og pepper på. Det eg ikkje har med her er at eg også hadde stekt kikerter i ovnen,
mer om de kan du plukke med deg HER!

 

 

 

Når alt er ferdig legger eg søtpoteten på tallerken….

 

 

 

 

…fyller på med så mye rotgrønnsaker eg vil ha, topper med et par ts pesto og kikerter. Eg stekte meg også noe Kalkunbacon som eg knasket på ved siden av – Virkelig en kraftig og smakfull middag. Ikkje minst ble eg god og mett uten å bli stappet! Går fint an å servere dette samme med litt kylling også, eller du kan bare droppe alt av kjøtt å ha det som en ren vegetarrett 🙂

 

Eg er straks klar for litt frokost, da blir det en deilig jordbær/bringebær (frosne) smoothie med Linfrøolje (Du kjenner ikkje noe til olja!), tenker at et par knekkebrød on the side blir digg. Skulle egentlig møte Ine etter at hun var ferdig på jobb kl 12 for å gå tur…Men EG våknet for søren meg opp potte tett! Tro om eg fant noen basilusker på legekontoret mandag som eg dro med meg hjem!?!? Ellers er det stiv kuling og regn ute, egentlig ikkje det beste turværet da, men satser på å komme meg til Byhaugen i morgen likevel! Da er det igjen meldt sol 🙂

 

 

 

HA EN FORTREFFELIG DAG

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

6 kommentarer

Siste innlegg