Hvor mange juletrær trenger du?

Designet av Irina Markova

 

Spørsmålet er ikkje OM du skal ha juletre, men hvor mange *ler* Eller, skal du ha ekte eller kunstig? Skal du hogge det selv ellers skal du hekle det? Aller mest har eg lyst å hogge et selv, men mulig eg må være litt realist? For det enkleste i år hadde vært å kjøpt et kunstig! Har allerede tatt et scroll på hva som finnes og HER på Plantasjen var det jo mange i forskjellige prisklasser…Er f.eks et juletre til 6K verdt det,
eller klarer man seg fin med et til tusen?

Ikkje vet eg, men eg har lyst på et tre og i år er det også plass i stua til et. Plass eller ei, men eg fikk jo også veldig lyst til å hekle en hel gjeng av disse trærene da! Ingenting er helt A4 og det trenger heller ikkje et tre være.
Har mange ganger hatt lyst å kjøpe et sånn typ “mislykket” tre som de alltid har liggende bakom på disse treutsalgene, men har aldri fått medhold haha Uansett hvordan et tre ser ut så kan man jo gjøre det utrolig vakkert 🙂 En annen ting….eg kan ikkje i min villeste fantasi klare å huske hvor eg la eskene med julekuler?? Eg “kasta” jo ut et kleskap tidligere i år for å lage meg en perlekrok…på toppen av det skapet lå alle julekulene…men hvor søren er de da?? Hmm kanskje eg rett og slett bare må perle meg noe nye kuler? Ja eg kan jo selvfølgelig også strikke noen flere 🙂 Har jo et kul bok med masse julekuler 🙂

 

CHRISTMAS TREE GNOME
Bildet over
15 cm høy

 

 

 

 

Designet av Irina Markova

 

Et juletre kan jo være så mangt, men eg med min humor falt for disse søte gnomene!

 

CHRISTMAS GNOME
15 cm høy

 

 

 

* * * *

 

 

 

1.november og min mamma har bursdag, 80 år gitt! Selv om hun plages mye med vond rygg og diverse må eg si eg syns hun holder seg godt 🙂 I dag skal hun feires etter alle kunstens (corona)-Regler *ler* og me skal prøve
å lage en fin dag for henne – Tror me klarer det helt fint! Gavene står på rad og rekke ute på gangen og ei av kakene står å venter i kjøleskapet. Dib og eg kjører ned i 13 tiden, greit å være først siden me har med kaker 🙂 Regner med å være der en til 2 timer før det kommer en annen liten gjeng og overlapper. Siden eg likevel er ute på en søndag kunne eg tenkt med en tur på Edens Hage her i Tananger, de åpner opp Jule“byen” i dag! Masse kos, ikkje minst JULETRÆR og alt du kan tenke deg av julestæsj! Hadde vært kjekt å tatt en kikk 🙂

I dag gjorde eg noe eg aldri pleier å gjøre! Sto opp litt over 7, klikket på kaffien og gikk rett i dusjen! Ååå hadde jo glemt hvor herlig det egentlig er; Våkne i dusjen liksom! Hadde tenkt å bare skylle gjennom håret siden krøllene bli ganske smoste gjennom natta, men gikk like greit inn i dusjen. Det er jo en skikkelig herlig måte å våkne på!
Jaja, tenker eg går å kler meg, kanskje fikse meg litt sminke og sååå kan eg sitte å perle frem til take-off 🙂

 

 

KOS DEG OG HA
EN FIN SØNDAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

5 kommentarer
    1. De gnomene var kjempesøte!
      Her i huset har vi alltid juletre. I mange år var det Høvdingen og guttene som dro ut i skogen vår og hugget juletreet. Nå er Høvdingen snart 90, og selv om han er sprek har det de siste årene vært Yngste Sønn og en nevø som er ute og huggerjuletrær til “hele slekta” Kanskje er flere av ungdommene med. Det varierer litt fra år til år. Jeg tror det er ….teller på fingrene seks eller sju juletre de skal finne. Gjerne med forskjellige preferanser på hva vi forskjellige “husfruene ” ser på som det perfekte tre. Jeg pleier å håpe på et med greiner…
      Kos deg i bursdag hos moren din, og hils jubilanten!
      Når du skriver om “Julebyen” i Edens Hage. kommer jeg til å tenke på at detente julelysene på Hadeland Glassverk i går. Det er skikkelig koselig. Kanskje søndagsturen skulle gå dit?
      I så fall må jeg få meg en dusj først – og en tekopp og litt frokost.

    2. Er et juletre verdt 6K? Tja kommer an på hvordan man ser på det. Vi kjøpte for en del år siden et som kostet»litt» mer enn det med lys på, men om man deler summen opp på de 10 årene det er garanti på så blir det i hvertfall for oss billigere enn å kjøpe edelgran hvert år. Men den egentlige grunnen vår for å ha kunstig tre er at vi er to allergikere i hus. Ingen tvil for meg at et pjuskete ordentlig tre er det mest sjarmerende. Her i huset har vi 1 juletre i hver etasje og vi pynter til jul 1 søndag i advent både ute og inne.Da jeg var liten så husker jeg at huset ble vasket og ryddet lille julaften og når vi sto opp julaften morgen så sto treet ferdig pyntet på stua og julestrømper var fylt med godsaker som vi koste oss med før pappa tok de yngste med på kjøretur mens de eldste hjalp mamma med å gjøre klar julemiddagen( vi er 7 søsken)

      1. Tviler på at de er verdte 6K, men det er nå det det koster hehe Hadde aldri betalt det! Har lyst på et som eg selv skal sette lysa på…tror eg, må ta en god kikk tenker eg 🙂

    3. Gratulerer til jubilanten! 🌷

      Mine foreldre investerte i et relativt dyrt tre, og du ser forskjell på både greiner og bark. Men alle må gjøre seg opp en mening om hva som passer best og de synes ser best ut. Hadde det vært “vanlige tider” burde du dratt innom forskjellige steder og sett forskjellen på de, selv om du ikke er så glad i shopping til vanlig. Kanskje du evt kan handle på salg i romjulen? Som nevnt tidligere er det jo mest en engangssum i innkjøp, pakker du det fint sammen og oppbevarer det riktig vil det holde seg fint i veldig mange år 🎄

      1. Ja det er sant, eg kan godt betale litt for det for på sikt så sparer man jo. Eg må nok innom f.eks Plantasjen å kikke for det er neimen ikkje lett å se på bilder av hva som ser fint ut og ikkje. Noen trær ser jo falske ut på milsavstand, mens andre må du heeelt inn i barnålene for å se det, eg kunne tenke meg en mellomting. Egentlig så håper eg bonden bort i veien skal ha selvhogst i desember! Det er noe eg virkelig savner 🙂

Siste innlegg