Hvordan STJELER du et strikkedesign?

 

Det er virkelig skremmende mange som er innehar frekkhetens nådegave! At voksne dame ikkje eier skam er tildels ganske skremmende og siden eg nå er passert 50 er eg virkelig, VIRKELIG flau over mine “medsøstre” – Eller, ingen som driver med tjuv og fanteri er egentlig mine medsøstre, men HALLO!?? Me strikker, me driver ikkje mafiavirksomhet liksom…Skam dere! Eg skulle virkelig ønsket at eg hadde loven på mi side for da hadde eg søren meg ikkje tatt meg bryet med å sladde navnene deres. Men tro meg; En dag kopierer (stjeler) dere virkelig fra feil designer og da ville eg ikkje vært i deres sko.

Den andre pekefingeren i dag går til ADMIN i samtlige strikkegrupper: Kan det være så snill å følge med
i kommentarfeltene på gruppene deres og blokkér ALLE som fører eller bifaller samtaler som det ligger bilder av under her? Det er nå i allefall en måte å begrense disse kriminelle handlingene på.

Lone Smevik er ei eg kaller for “Strikkevenninne” på nett, me går laaangt tilbake i så måte. Når hun tar kontakt
og me utveksler litt erfaringer er det lett for meg å skrive NOK et innlegg om det som skjer,
og for det som så alt for mange bare lukker øynene for.

 

 

Les på bildene og bare la deg sjokkere, nok en gang….*TRIST*

 

At noen sitter hjemme i sin egen hule å kopierer fra bilder er det ingen som kan styre, men når det fritt legges ut
i det åpne rom er det virkelig grunn til å reagere. Å forsvare det med at hvis du er redd for mønsteret ditt så må du ikkje legge ut bilder av ferdige plagg?? Altså, dette er lavmål, virkelig lavmål. Hvor er admin i denne/disse gruppene? På tide å følge med på hva medlemmene holder på med. Å ja, slike ruteark som det er skribles på sendes også fritt mellom medlemmene, det finnes som sagt også egne grupper på FB for denne virksomheten. Siden eg er en hatet Strikkepoliti får eg nok aldri innpass i disse gruppene. Men, om det skulle finnes et medlem med fryktelig dårlig samvittig er det fritt frem å sende meg noen screenshot 😉

En annen ting som faktisk også skjedde i dag er en samtale eg hadde med en butikkansatt som er ganske sjokkert over enkelte strikkedamer. Når damer strikkere kommer inn i en strikkebutikk, også Husfliden, vandrer rundt
i butikken og i smug tar bilder av ferdig strikkemodeller!? Votter blir ofte tatt bilder av. Hva giiir du meg?
Det er gammelt nytt at det blir tatt bilder av oppskrifter også,
der hvor det er mulighet for det.

Bare for å ta et mye omtalt eksempel: Da Gannigenseren kom, den orginale. Den ble ofte nøye
studert i klesbutikkene hvor den ble solgt. Det finnes en mengde kopioppskrifter av den, og genseren er blitt studert, det har blitt talt masker og det er blitt målt med målbånd. Eg skjønner bare ikkje at noen (ganske mange)
klarer å tenke seg at det er en helt ok ting å gjøre?

 

 

 

Lone har kommet frem til en løsning for fremtiden! Har humor den dama der gitt 😀 Hvis me skal høre på tjuvene som mener at det er designeren sin egen feil blir bilder av nye design seende ut som dette! Veldig inspirerende, ikkje det? Dette er jo å dra det vel langt, men det viser jo bare hvor gale det er blitt. Hvem gidder å være designer, mange er det av yrke og lever av det, men for hva?? For at kjerringer skal sitte å kopiere alt over til ruteblokka si?

 

 

SKAM DERE!
Måtte det koste dere dyrt en dag

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

12 kommentarer
    1. Supert at du tar dette temaet opp igjen.
      Det burde jo egentlig vært unødvendig, men når det er greit at det tegnes av og kopieres så må det tas opp igjen og igjen.
      Jeg kjenner jeg begynner så smått bli lei jobbe flere timer med ett design, prøvestrikke og prøve selge for 20,- – 50,- kr for at andre skal synes det er helt ok å stjele mitt arbeid, mine timer og di få kronene jeg har jobbet for.
      Vi lærer vel våre barn at det er stygt å stjele ?

    2. Er det så ille å kjøpe seg noen fine bøker og strikke fra de. Jeg har en hel bokhylle full, og jeg koser meg med alle de fine oppskriftene. Jeg liker ikke de luringene som jukser 🙈

    3. Hva feiler det folk? Skremmende hvor oppfinnsomme noen er også. Kunne aldri flat meg inn å ta nærbilder av plagg for så å lure til meg oppskrift/ mønster på den måten. Koster ikke mye mer enn en kopp kaffe å få seg oppskrift lovlig

    4. Helt målløs jeg, jammen godt du tar opp dette temaet. De aller fleste har råd til og betale en 50 lapp for et mønster. Lurer på hva de hadde sagt hvis det gjalt dem selv.

    5. La oss fortsette som “strikkepoliti”, folk kommer for alltid til å være frekk. Håper du når ut til noen når du legger ut sånne innlegg! Koster pent lite å være ærlig og redelig og betale den lille summen det koster for ett mønster og som designeren har jobbet i timesvis med! Folk burde skamme seg og kastes ut av gruppene. Gjøre seg til tyv for hva da? 20 – 50 kr? Skjerp dere folkens!

    6. Jeg forstår hvor skoen trykker for deg, og jeg kjøper selv de mønstrene jeg ikke tar ut av eget hode eller designer selv. Design av strikkemønstre er og blir en bi-jobb, så jeg synes det blir såå mye stress av dette her. Om noen «stjeler» mine mønstre av og til, ja, ja. Kjenner jeg må pause både bloggen og strikkesiden din, du skriver jo ikke om annet enn det her. Drømmer om mer kreativitet enn «stjeling, kopiering og kriminalisering» 🙄

      1. Jeg er helt enig med deg. Det blir alt for mange innlegg om dette ol emner.
        Jeg er faktisk enig i budskapet til blogger, men å gjenta og gjenta, hele tiden komme med pekefingeren blir for mye. For meg.

        Jeg ble faktisk forbauset i dag da det var enda et innlegg om dette.

    7. Det jeg synes er like ille er at noen blir ufrivillige tyver. Jeg har spurt om å kjøpe brukte oppskrifter av noe som ikke er til salgs lenger, og 5 min etter er kopi sendt til meg på messenger.

    8. Herregud! Misunnelsen har ingen grenser…. eller grådigheten! Slike som åpenlyst sitter og skriver slik, må være unnskyldt…. de har ikke vett!!!
      Rudolf votten ser forresten flott ut….tror jeg tegner av mønsteret 🤣🤪

Siste innlegg