HVORFOR TRENGER DU ALKOHOL??

Foto: Metro

 

Akkurat NÅ så VET eg at flere av dere tenker: “Å nei, skal me nå måtte face dette igjen! Hvert år mases det om dette alkoholhysteriet!”

Ja tenkt du, hvert år er det tusenvis av barn og unge som MÅ face alkoholen og problemer i forbindelse med alkohol HVER dag HELE Jula!! Derfor MÅ dette snakkes om hver Jul og ellers hele året! Sånn er det bare med den saken. Hver gang eg skriver om dette får eg mangen kommentarer på at “Jaja eg har ikkje noe problem og ingen unger har tatt skade av noen vinglass til maten”

Det er da eg undrer; Er et vinglass så forbanna viktig at du virkelig sjanser på det?? Ja du har kanskje konfrontert barnet ditt med dette? Ja om det gjør noe om mamma/pappa tar seg et glass eller 2 i Julen? Selv om du ikkje ligger å kryper under bordet betyr ikkje det at det ikkje er ubehagelig for barnet ditt og mest sannsynlig tør ikkje barnet si deg i mot når du stiller spørsmålet heller…For som me vet så er de fleste barna redde for å såre sine foreldre! Hvor ikkje bare ha
1 regel?? Som f.eks at når det er barn/unge til stedet så lar man korken være påskrudd?? Er det SÅÅÅ vanskelig?? Trenger du et glass for å slappe av/kose deg sier du?? Hmm da er det vel heller du som har et problem og ikkje barnet ditt?

“Ungene har godt av å lære sunn bruk av alkohol, noe de får ved å se at me voksne kan oppføre oss samtidig som me drikker noen glass” Ja det mangler ikkje på unnskylninger for å ta seg et glass eller flere, ungene lærer like lite av å SE deg drikke som de gjør når du kjøper ei vinflaske til barnets 16 års dagen!!

Trenger man seriøst å bruke JULA på å lære ungene dette?? Jula som de fleste av oss mener er mest for ungene?? Jada, DA skal man belære ungene at 2 akevitt FØR maten er godt for magen, et par glass vin/øl TIL maten og for å roer ned stresset og noe “Godt i glasset” ETTER maten er velfortjent fordi du har stått på kjøkkenet hele dagen??

ALVORLIG TALT!

10 kommentarer
    1. VI MÅ ALDRI SLUTTE Å BRY OSS❣
      Jula skal være familiehygge🎄🎅🎁🤶.
      Vi trenger ikke alkohol for å ha det koselig.
      (Det har hendt at vi har tatt et glass ETTER at barna har sovnet, men ikke noe vi må ha).
      Jobber med barn i det daglige, og vet hvor sårbare de er i forhold til foreldrenes/ ansvarspersoners alkoholinntak!!

    2. Jeg vokste opp med det «glasset til maten og kos fordi det er jul», og håpet hver gang at alkoholen skulle utebli. Men den kom frem hvert år. 🥺Det var aldri noe bråk, men som barn merker man at mamma forandrer seg, og det likte jeg ikke.😢 Etter å ha fått mine 4 barn, (nå 22,23,25 og 31 år) har det aldri vært et tema å ha alkohol i jula. Vi har alltid klart oss veldig fint med brus, vann og kaffe. Denne høytiden synes jeg er mer for barna, enn for oss voksne, og vi skal ikke ødelegge julegleden for dem ved å gjøre dem utrygge. De siste par årene har jeg tatt en bitte liten akevitt til maten pga alt fettet, og det har gjort at jeg klarer å sitte oppe resten av julekvelden😊 skal og nevnes at jeg sitter å brekker meg når jeg tar den😂 men det er som sagt bare pga den fete maten😉 og nå som barna er voksne, tåler de at jeg tar den😉 Men jul og alkohol hører ikke sammen med barn, håper snart flere begynner å tenke på dette så barna kan få en god og fredfull jul🎄🌟❤️

    3. Av og til så synes jeg du er så til de grader generaliserende i innleggene dine, og dette er et av innleggene. Du skriver; Er det såååå vanskelig? Trenger du et glass for å slappe av og kose deg, sier du? Da er det heller du som har et problem…bla bla bla.
      Jeg er i en sånn situasjon at jeg verken trenger valium eller alkohol for å slappe av ogkose meg, men nyter et glass god drikke til mat.

      Jeg er en av dem som serverer akevitt og øl til maten, og gjerne en konjakk til kaffen. Jeg er vokst opp med det, og vi hadde ro og harmoni i hjemmet, mine barn er vokst opp med det – og de har ALDRI sett noen av oss foreldre brisne. Jeg mener der er en vesentlig forskjell på å drikke med begge hender, og det å kose seg med et par glass til maten. Man drikker ikke hele kvelden i vårt hjem.
      Mine barnebarn opplever nå at både foreldre og vi besteforeldre koser oss med noe i glasset til middagen, og jeg kan med hånden på hjertet si at med vårt lille alkoholnntak at ingen noensinne kommer til å ta skade av det.

      1. Vel, det å alltid ta mine innlegg personlig er jo opp til deg å velge. Du må lære deg å lese med et større “nedslagsfelt” 🙂 Ser heller ikkje grunnen til å ALLTID forsvare seg selv når det overhodet ikkje finnes problemer av denne typen i din famile 😉

        1. Hvordan leser man med større «nedslagsfelt», hva er det? Det er mange møter å få frem meningene sine på, men jeg synes du skriver på en «aggressiv» og dømmende måte, og man føler trang til å forsvare seg.

          Jeg er enig med deg at man ikke skal drikke seg på en snurr foran barn, absolutt ikke – og noen med svak karakter burde kanskje la være.

          Vi har alle vår bagasje, og jeg har ingen negative barndomsminner, heldigvis.

          Ha en riktig god jul.

    4. Veldig enig! Hos oss var det ALDRI alkohol hverken i jula eller ellers når vi barn var tilstede, heller ikke når vi hadde lagt oss. Som voksen ville det ikke falt meg inn å gjøre ting annerledes enn hvordan mine foreldre gjorde det med oss. Kan nesten ikke huske å ha sett alkohol hjemme før jeg ble 25. Er utrolig takknemlig for det 😊

Siste innlegg