JULEGLEDE Nr 3 – Nytelse for en SokkeStrikker

Reklame | Dale Garn - House Of Yarn

 

Jøss! Da var det jaggu meg på tide med Juleglede Nr 3! Det vil jo si at det bare er litt over 1 uke til Julaften!!
Derfor kan eg ikkje love deg som vinner i dag at du får gaven før jul, det blir nok litt sent ja og det samme gjelder jo Juleglede Nr 4 som er neste søndag. Men men, du vet jo at den som venter på noe godt…bla…bla

Anyway! I dag har du muligheten til å vinne 2 deilige nøster med Alpakka Forte ♥ En får 2 Chilirød Melert
og den andre får 2 Vårgrønn Melert – Begge 2 er helt nydelige!

 

 

 

Av 2 nøster Alpakka Forte kan du strikket et par Leanna Sokker og du vil uansett størrelse ikkje trenger mer enn 2 nøster. Størrelsen går fra 20 til 42 og oppskriften kan du plukke med deg HELT gratis HER INNE! Å ja, oppskriften er selvfølge på norsk 😉 Hvis du ikkje er noen sokkestrikker kan du f.eks strikke Denne lua + Pulsvotter i steden for 🙂 JADA, mer enn nok med 2 nøster – Garnet er superdrøøøyt! Denne Lua kan du også fint strikke, den er strikket i Alpakka Forte Classic (Altså litt tykkere) men det fikser du bare med litt justering på størrelsen 🙂

Eller du kan strikke akkurat det du har lyst til! Trenger du mer garn fordi du vil
strikke noe større så finner du garnet HER INNE 🙂

 

 

 

 

Nei nei nei, selvfølgelig får du ikkje “bare” 2 nøster med garn, du trenger jo noe å strikke MED også, ikkje sant? Hva er vel da bedre enn å få et sett med de nye “SmartStix”? Ååå de er jo sååå lekre og eg har tyvtestet disse her i pakken *ler*. Kan jo ikkje gi bort noe eg ikkje har prøvd vettu, må jo kunne gå god for det eg gir bort 🙂 Absolutt deilige pinner som gjøre strikkeopplevelsen til ren nytelse! Hvis du er en av de som syns det er et styr med den der hersens strikkefastheten, ja da er disse pinnene helt perfekte for deg! De er markerte (som du ser) med 2 og 2 cm så da kan du har kontroll på strikkefastheten underveis på arbeidet, Smart ikkje sant? Men det viktigste? De var skikkelig gode å strikke med. Det er pinne 2,5 fordi det er det som trengs til Leanna Sokkene ♥ Kos deg sier eg bare!

 

Ok, så hva skal eg finne på i dag da tro? Jo vettu ka? Eg syns me skal snakke litt om Julekakebakst! Som du gjerne har sett allerede så har eg en egen evne til å ta litt av 🙂 Det er noe av det kjekkeste eg vet å bake julekaker og julesnop 🙂 Selv spiser eg ikkje så mye, men eg liker å dandere til kakefat og eg liker å dandere litt kaker/snop i cellofanposer for så å gi bort. Som du har sett så baker eg jo også til mor mi, så sååå langt har hun fått hele 10 slag hjem til seg selv. Du kan trygt si hun storkoser seg når hun får besøk av venner og kjente, da disker hun opp med flere slag 🙂 Eg laget jo ei kake til i går kwell + karameller så da har me nå hele 12 slag + 1 som Ali har laget 🙂 Etter min mening kan man ikkje har for mange julekaker, eller? Har ennå et  par på lista over ønskekaker så eg får se, kanskje eg baker mer kanskje ikkje. Men du? Hvilken er din absolutte favorittkake? Hvis du skal fullføre setningen: “Det blir ikkje Jul uten……!” Hvilken kake er det da? Hvilken kake syns du det er kjekkest å bake? Eller hvilken må du kjøpe? Ja eg vet det er ikkje alle som baker selv og da er det kjempebra at det kan kjøpes så mange flotte og gode kaker 🙂 Fortell meg gjerne hva du gjør og hva du baker 🙂 Eg har veldig lyst å lære å lage smultringer, men eg er shitredd den der smultgryta! Havnet nemlig på Ullevål en gang eg steikte kylling i olje….Jadda, steikepanna tok fyr og eg skambrant den ene hånden…Hmmm ikkje noe særlig, men men. Gode råd ang en evn smultringgryte mottas med STOR takk!

Vil også minne om at “Ja Takk”-meldinger og andre meldinger på Facebook ikkje blir regnet med i trekningen, det er her inne under innlegget du må skrive om du vil bli med 🙂

Som de 2 forrige ukene trekker eg 2 vinnere førstkommende ONSDAG, altså den 18.desember.

 

Nå skal eg ut på kjøkkenet å skjære opp kaka eg laget i går kwell  eg må se om eg kan få delt opp karamellene 🙂 Må bare huske å kjøpe Cellofanposer i morgen!

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
SKJØNN SØNDAG!

 

 

 

Go`klem fra ei spent Vibbedille 🙂

208 kommentarer
      1. Ingen jul uten kransekake. Lager vel rundt 30 stk til jul, bestillinger og gaver. Og så strikkes det en del sokker. Nå akkurat ferdig med å strikke nye føtter på eget par. Vr.b. er jo like god. Ønsker alle her en riktig god jul. 🌟🌟🌟🌲🙋‍♀️

    1. Det blir ikke jul uten PEPPERKAKER🙂 Etter en oppskrift jeg har fra min mor, som fikk den av…, som fikk den fra…😆 De blir supergode. Er også veldig glad i krumkaker. Her i huset blir alt spist opp av hjemmelagede kaker og julesnop, gjerne før jul😆

    2. Hei! Det blir ikke jul uten sydens julekake. Jeg fant oppskriften i ett ukeblad en gang for ledende siden og har laga den siden. Dvs lot være ett år og da ble den dypt savnet. Selv min lillebror i krsand jubler når han får den!!
      Ha en fin søndag.

      1. Det blir ingen jul uten sirupsnitter, kjøpte sådan, men det er mange år siden jeg har hatt det😊
        Burde gjerne skaffe meg det i år😊 og så må jeg ha gløgg, fenalår og mandariner (ikke kaker det da😂)

    3. Siden jeg bare digger Alpakka Forte, må jeg jo skaffe meg et lodd. Det er forresten det eneste garnet som holder gubben varm på beina.

      For meg blir det ikke jul uten krumkaker. De siste årene har jeg stort sett kjøpt dem, men siden nesten alle julegavene blir levert i dag, tror jeg at jeg baker noen til uka.

      1. Til jul må jeg alltid ha pappas krumkaker. Fantastisk oppskrift som smaker helt unikt i forhold til andre krumkaker jeg har smakt 😍
        Takk for en fin blogg og god jul!

    4. Hei og hå og takk for pakken. 😍 Jeg prøver meg en gang til jeg, ettersom jeg for det meste strikker sokker og luer. 😊 Riktig god jul til deg og den fine familien.

    5. Det blir ikke jul uten pepperkaker.
      Ellers er det mest julegodt som lages. I år har vi ikke fått lagd noe, eller det vi har lagt har blitt misslykket..
      Så jeg har kost meg med å se på snap alt det gode du har lagd, og på den måten fått julekake/godt inn i stua🌞

    6. Ingen jul uten delfiakake😊 en “arv” etter min far dom alltid lagde det til jul😍

    7. Eg bare må ha krumkaker 😊. Mine 4 barn elsker og krumkaker, så eg må lage store porsjoner. Men nå har de 2 eldste sønnene mine og begynt å lage selv, og det varmer ett mors hjerte ❤️. Ellers lager eg kokostopper, risboller, delfiakake og pepperkaker. Eg må igjen si at eg beundre alt du har laget Vibbedille ❤️. God dag videre 😊

    8. Før var det aldri jul uten smultringer, krumkaker og tropisk aroma, men bakte også alle de andre slag med oppskrifter etter min mor 🙂 Men av div årsaker er det bare pepperkaker med barnebarna nå.
      Du Vibeke har jo bakt sååå mye godt. Morro og fulgt deg på snapp:)
      God søndag fra Hedmark 🙂

    9. Krumkaker.Jeg har bakt de siden 1960 hver jul fra en norsk kokebok min mor gav meg.God Jul.Hilsen MaryAnn.

    10. Det er pepperkaker som er jul her, men pga helse har det ikke blitt baking de siste årene etter at gutten har blitt for stor til å “ha tid til” å bli med. Strikking blir det hele tiden da, og hadde vært fint å prøve Alpakka forte 🙂

    11. Ja takk jeg vil gjerne være med i trekningen 😍 Jeg er ikke sånn superduper julete av meg. Pynter litt og lager brune pinner og risboller. I år skal vi ha begge gutta med kjærester hos oss julekvelden, og det er alltid koselig 😍.

    12. Masse kjempefine mønster du har og morsomt å følge med på bloggen din. God jul.

    13. Da må bli krumkaker. Etter eg har spist den med moltekrem en gang er eg avhengig..

    14. Det blir ikke jul uten krumkaker 🤶 Alpakka Forte er blitt mitt favoritt garn nr 1. Strikket sokker med mønster i dette garnet før Svalbard tur i februar og vi var varme og gode på beina i -30 -50 effektive kuldegrader på scooter tur. Så denne uken krysser jeg både armer og bein i håp om å bli en av to heldige 🤞 Ha en fin 3.søndag i advendt

    15. Det blir ikke jul uten kransekake (lager ikke selv) og hjemmelaget marsipan 🎅

    16. Det blir ikke jul uten kakemenn, gjerne som firkanter når det er nok til kakebordet, da går det raskere å bake. Men, må ikke glemme kokos- og havregrynskjeks og potetmelstopper. Baker kun det vi spiser, og de kjeksene bakes i dobbel porsjon og gjerne flere ganger. Må kanskje også bake mer kakemenn i år pga allerede begynt på de som skulle være til kakebordet 🙈

    17. Det blir aldri jul uten bestemor sine pipparnøtter. Som en ekte begensfrøken (før hun ble bondekjerring i Fana), trillet hun små kuler som vi hjalp å trykke flate på stekebrettet. Har kokeboken hennes, med den nydeligste skjønnskrift, hvor oppskriften står. Dette og kokosmakroner. Deilig deilig. Ungene vil også ha karameller og riskaker. Så det må også lages🎅🏼

    18. Det blir ikke jul uten Sarah Bernard. Jeg kan ikke si det er favorittkaken å bake men helt klart favoritten å spise. Eller må det bakes brune pinner, kling, potetlefser, brød og rundstykker. Åja, må jo ikke glemme brente mandler og salte mandler. Smultringer har jeg sluttet å bake, de kjøpes ferdige fra ei bakstekjerring i bygda som baker verdens beste smultringer.

    19. Her i huset må vi ha julebrød, potetmeltopper,risboller (datter som elsker dei)brune pinner, krumkaker og kokosmakroner. Og ikkje minst tynnlefser 🎄❤

    20. For meg er sjakkruter de julekakene som det ikke blir jul uten. Elsker også fattigmann, men jeg er for pysete med tanke på smultgryta… Krysser fingre og tær for vinnerlykke i advents- giveawayen din. Har hatt mye strikketid siste året da jeg har ventet lenge på ryggoperasjon og i opptreningstiden etterpå, så garnlageret mitt har minket betraktelig (gisp) Storkoser meg med å følge deg på blogg og snap, du er herlig!

    21. Det vert ikkje jol uten….. strikketøy😁 kaker er ikkje så viktig, men brukar å laga julebollar m sukat og rosiner😁 god jol🎄🎄

    22. I dag har jeg kokt smultringer og i går lagde jeg krumkaker. Ellers går det i å montere strikkejakkertil barnebarn og å få alt ferdig til jul. Gleder meg til romjula da jeg alltid har nye prosjekter på gang, kanskje noen sokker 🎄

    23. Har laga vepsebol etter di oppskrift i år også, dei er sååå gode 😊🎄⛄️

    24. Fantastisk adventsgave😀 Eg må alltid bake peppernøtter, med pepper i. Og ingen jul uten krumkaker. I de siste årene har eg alltid delt med svigermor, hun baker ikke selv lenger, og hun elsker krumkaker.

    25. Jeg prøver meg litt frem og baker kun det som faktisk blir spist 🙄

      Favoritten er min egen variant av Rocky Road. I år tror jeg at jeg har funnet meg en ny favoritt – firkløvertrøfler! Lager av den med appelsin og havsalt – helt nydelig!

    26. Imponert over at du rekker over så mye baking! Bra jobba 😀 Jeg synes ikke det blir jul uten pepperkaker, men de kjøper jeg som regel i boks. Ellers må jeg som regel lage noen trøfler og selvfølgelig lussekatter, hvis det teller 😀 Er skikkelig bortskjemt med å få spise masse hjemmelagd som mamma lager hvert år, så det skal ikke stå på kosen i år heller! 😀

    27. Tror jeg skal lage goro og berlinerkranser når jeg kommer hjem etter ei helg på sykehuset hos mannen min

    28. Det blir ikkje jul utan juletre! Kaker er ikkje så viktige, eg har nesten alt eg treng, eg kan sikkert sitte heilt aleine på julekvelden om eg må… men det må finnast eit juletre! 🥰

    29. Det blir ikke jul uten pepoerkaker og tørre vafler. Jeg baker det meste, men litt småkakekjøp jan det også bli. Så lenge jeg koser meg med baking, er det OK.
      Julegaver lages og kjøpes, og starter som regel rett etter jul.
      Jul er familietid og kis fir meg.

    30. Det blir ikke jul uten ..pepperkaker😊 og krumkaker. Begge deler blir kjøpt. Godt til is. Det er lenge siden jeg bakte til jul. Men i år har jeg laget ett slag selv. Havremakroner.
      Jeg blir veldig gjerne med i trekningen din. Her har det gått i luer og sokker på pinnene siden i sommer. Garnet du har som premie ut har jeg faktisk ikke strikket med. Ønsker å prøve😃😃

    31. Berlinerkranser må jeg ha til jul, baker de selv.
      Smultringer og krumkaker samarbeider vi om her, min kjære koker smultringene og ruller krumkakene, jeg står for det øvrige.
      Det blir laget store porsjoner og fordelt til barn og barnebarn.

    32. Det blir ikke jul uten kokosmakroner og kransekakestenger. Dropper mye av julestresset i år. Er hos sønnen, og skal hjem til nyttår. Går i litt strikking og hakking av grytekluter. Fortsatt god advent, og en riktig god jul 🙂

    33. For meg blir det ikke jul uten min fars deilige kakemenn ❤️ Selv om jeg flyttet hjemmefra for 25 år siden så er det fortsatt pappa som er kakemannbakeren for meg. Vi andre hjelper litt, men han er sjef ❤️

    34. Eg pleier å bake alt sjølv, likar best delfiakake, men også gøy å lage store, flotte julebrød

    35. Det blir ikke jul uten julebrød og vannkringler🎄. Ha ei fortsatt fin adventstid🕯💜

    36. Ingen jul uten risbollar, potetmjølstoppar, sjokoladesnittar, berlinakransar, sjakkruter, peppermynte, karameller og marsipan!
      Likar godt fruktflesk, men aldri fått det til… det blir så klissete…..
      God advent! 🎄

    37. Det tar litt av her og kan du si. Men jeg slår ikke deg. Mener jeg har 8 sorter nå + 3 Glutenfrie. Ett barnebarn har cøliaki, og hun må jo slippe å ta med egne kaker. Og så har jeg tre voksne jenter som har familie. Så baker jeg likegodt en porsjon til de også av det de vil ha. Nå står Krumkaker for tur og så har jeg tenkt å prøve meg på Sarah Bernhard i langpanne. Og en konfekt som heter Risbarer med sjokolade, kaffe og salte nøtter. Og her i huset må det være Sirupssnipper og Hjortetakk. Spesielt for min kjære som har med oppskriften fra sitt barndomshjem.

    38. Jeg har dessverre fått kink i ryggen så her går det tregt med juleforberedelser. Får besøk av datter og barnebarn i dag som skal hjelpe og pynte juletre. Håper på å vinne 🙂

    39. Hei hei, så fine sokker, og fine farger 🙂 Har aldri prøvd dette garnet, det ser jo bare såååå godt ut. Her er det en rolig førjulstid, men det blir vel en fin jul allikavel. Ønsker deg en kjempefin jul og et godt nyttår 🎅🎄🙂

    40. Det blir ikke kul uten Goro, lefse og smultringer. Goro baker jeg sammen med mamma og søstra mi og lefser med en tidligere kollega.

      I morgen skal jeg lage smultringer sammen med ei venninne, det har vi gjort i mange år.
      Vi bruker jerngryte og varmer opp fettet (Flott matfett) sakte. Fettet er passe varmt når det bruser rundt ei tresleiv når du dupper den nedi.

      Gleder meg veldig til nysteika smultringer u mårra kveld!

    41. Her i huset er det bare min mann og meg.Ingen av oss er så veldig glad i småkaker,men vi pleier å kjøpe oss en boks med pepperkaker å ha til kaffen i adventstiden.
      Ha en fin søndag.

    42. Det blir inge jul uten: en saftig nøtte/fruktkake, en tyttebærkake med krydder og serinakaker. Riktig gid advent til deg, gode medmenneske.

    43. Det blir ingen jul uten smultringer, og det har vi laget i dag. Jeg kjevler og mannen steker. Vi bruker en støpejernsgryte til stekingen, lokket ligger klart ved siden av- sånn i tilfelle….. Ønsker deg en fin adventstid videre, det er jo enda noen dager igjen av den🎄

    44. Favorittene her er fudgekarameller, Strull, berlinerkranser og Sarah bernard. Ellers er det gode desserter og is det går mest av 🎅🏻
      Pepperkake med blåmugg og en liten portvin er såå kos når man sitter med strikketøyet i sofan 🤩🤩🥰🍷🧶🤗

    45. Det blir ikke jul uten Napoleonshatter 😍
      Det er verdens beste småkaker og moren min baker det hvert år! Da lager hun en boks til familien og én til meg sånn at jeg slipper å dele for da blir jeg sur 😂
      Tror ikke det er så mange som har dette som julekake eller i det hele tatt vet hva slags kake det er, men det er en lys nesten smuldredeig som man former ut likt som man gjør med pepperkaker, bare med et glass sånn at man får en rund form. I midten legger man mandelmasse (vi lager fra ferdigpose fordi de er så gode og så sparer man tid!) så bretter man tre sider inn mot midten. Da ser kaken ut som en liten napoleonshatt 😍
      Det er noe av det beste jeg vet om og en jul uten at mor lager det og sin variant av sursild er ikke ordentlig jul 😂

    46. Å du bare imponerer med dine flotte innlegg som eg koser meg med og lese.
      Ingen jul her uten pepernøtter, mørlefser og krumkaker og så flott garn du har nå og ønsker deg en flott advent framover mot jul og gleder meg hver dag til dkne innlegg.klem

    47. Det blir ikke jul uten farmors snippkjeks. Enkle kjeks, men de hører hjemme! 😃 God jul til alle og enhver!

    48. Baker brune pinner, serinakaker og lager brente mandler. Smultringer har jeg ikke prøvd meg på.. Ellers blir det mye strikk i stede for å stresse til jul🧶

    49. Hei! I dag har eg baka aniskringler. Det må eg ha i hus til jul, så blir det litt til naboer og venner rundt om😍
      God jul til deg og dine ❤️🎄✨

    50. Det blir ikke jul uten smultringer🎅🏻 I år har vi steika 380 stk, akkurat passe 😉 fortsatt god førjulstid

    51. Jeg har allerede strikket et par luer i Alpakka Forte etter oppskrifta fra Dale garn. Kjempedeilig garn å strikke med og om jeg vinner så tror jeg det blir sokkestrikk. Og de pinnene har jeg virkelig lyst til å prøve, man kan aldri få nok pinner😍
      Jeg tror min favorittjulekake må bli krumkaker. Baker ikke så mye lenger, tidligere ble det både smultringer og fattigmann. Og det går som regel bra med smultbakst. Mitt beste råd er kanskje å bake sammen med noen som kan første gang. Bruker alltid jerngryte. Jeg brukte å skjære opp et par rå poteter å ha liggende i tilfelle smultet ble for varmt. Og glem ikke å ha et lokk tilgjengelig og gode grytekluter. 4-5 smultringer i gryta ad gangen.

    52. Krumkaker 🥰 følger deg og ser all den flotte julebaksten din. Brukte oppskriften din på risbolle , ble kjempegode. Og det er de eneste sortene det har blitt bakt i år. Imponerende gavedryss du har. 😃Riktig god førjulstid til deg og dine🎅🤶

    53. Jeg satt og leste dette du har skrevet og jeg tror vi alle kjenner oss igjen. Jeg skulle hatt noe garn til ei jakke til meg selv, men jeg tenkte at skal jeg kjøpe nytt eller skal jeg bruke noe av det jeg har. Så her blir det elle melle.
      Det garnet du har bilde av det hadde min mann likt å få til sokker. Han bruker bare hjemmestikka sokker hele tiden unntatt når han skal bort men han er brennsnar til å ta på seg tykke sokker.
      Her har jeg ikke begynt å bake ennå men jeg skal ikke ha mer enn tre slag og det får holde. Smultringer brukte min mor å lage men nå er hun på sykehjemmet.
      Jeg skal tenne mine batteri lys etterpå bruker bare det pga kattene.
      Du må ha en fin 3 søndag i advent.

    54. I år har jeg bakt kakemenn sammen med sønnen min. Veldig koselig! Lekkert garn. God adventstid.

    55. «Det blir ikke jul uten kransekakestenger og et strikketøy. God juleforberedelser til deg🎄🎄🎄

    56. Åååh! Nå holdt jeg på å glemme smultringer! Ingen jul uten mammas Sarah Bernard. Ikke hurgigversjonen 😉 selv har jeg bakt Sjakkruter for første gang i dag(+litt andre ting) Mannens favoritt. Må vel være stjerne i boka vel? 😊
      Prøver vinnerlykken og ønsker deg en god jul!

    57. Vi må ha krumkaker og pepperkaker. Krumkakene klarer vi å la vær å spise opp før julaften, men med to 12 årige gutter i hus holder sjelden pepperkakebaksten mer enn en dag eller to her i hus.
      Fortsatt god adventstid

    58. Det blir ikke jul uten Marilyns Cokies, lefser og sirupssnipper 😍hadde vært supert å vinne. God førjulstid🎄🎁

    59. Jeg har ikke bakt et eneste slag i år🙈 Regner med at det blir noen pepperkaker når vi er på plass hos foreldrene mine. Smultgryta er jeg også redd for, derfor ingen smultringer hos oss😊 ønsker deg en fin førjulstid!

    60. Det blir ikke jul uten delfiakake, krumkaker og kokosmakroner. Det er nok for oss:)

    61. Min favorittkake er krumkake. Har bakt det og sikkert 8-9 sorter til! Kjekt å bake til jul!

      Takk for gild blogg!

    62. Det blir ikke jul uten Valnøtt og rosin kaker, en oppskrift jeg fant i ett ukeblad for en 30-40 år siden

    63. Det blir ikke jul uten mammas potetmelstopper-som smelter på tunga ♥️ Å i år må jeg bake de… 🥺😘

      God jul & Godt nyttår 🎄🎄🎄

    64. Det blir fint jul uten julekaker, men fattigmann og goro er godt da. Men en hyggelig førjulstradisjon er når storfamilien møtes og baker. Ungene lager pepperkaker, de eldste lager krumkaker og så blir det en runde med stjernekaker. Nå skal ungene straks i gang med å pynte pepperkakene.

    65. Klarer meg ikke uten goro , krumkaker og rømmebrød. Smultringer har vi ofte også❤️God jul 🎅🏻🎄🤶🏼

    66. Jeg koser meg virkelig med å følge deg 🥰 lekker strikking, flotte gaver og ord rett fra hjertet – slikt kan man like 😉
      Ha en fortryllende flott og flittig ny uke 🤗

    67. Så mye godt du lager🙆‍♀️ For meg blir det ikke jul uten krumkaker❤ Har laget det i dag👋 Ønsker deg en fortsatt fin førjulstid🎄🤶 Klem

    68. Ingen jul uten sirupsnipper og Delfiakake.
      Ellers har jeg akkurat nå laget brune pinner etter den oppskriften du la ut. De ble farlig gode, så tusen takk.
      Jeg elsker å strikke sokker så set hadde vært herlig med noe nytt garn. Riktig god jul til deg og fam.

    69. Liker ikke strikke sokker, men kan jo strikke noe annet. Må jo bli noe i vårgrønt da.

      Blir ikke mye julebakst i år, men krumkaker, risboller og strandabakkels blir det. Så blir det vel ei krydderkake.

      Leser bloggen din hver gang det popper opp et innlegg 😊

      Ønsker deg og dine en riktig god jul 🎅🎅🎅🎅🎄🎄🎄🎄

    70. Det blir ikke jul uten krumkaker og kokosmakroner, og de må være hjemmelagd. Pepperkaker kjøper jeg 🎄🎅🏻🎄☃️

    71. Må bake colapinner og daimcookies. Blir ikke jul uten 😍
      Nydelig rød farge på garnet 🤩

    72. Hei, her må vi pepperkaker, risboller og hjemmelagde karameller 🙂 bruker samme oppskrift som deg og dem er så gode, strødde salt over i år og det kommer jeg til å fortsette med 👍 god jul 🙂

    73. Det blir ingen jul uten pepperkaker, men er ikke flink til å bake selv. Men i år har jeg laget brente mandler for første gang. 🌲🎅🏻 Bedre sent enn aldri.

    74. Ingen jul uten mammas gule kake og kokos makroner <3 Du sprer så glede både med blogg og snap 😀 Selv når en ikke klarer å gjøre noe selv, blir e glad av å følge med på deg 😊 Fortsatt god advents tid te du 😊

    75. Etter at jeg fikk cøliaki ble det mindre utvalg av tradisjonelle julekaker. Men min mann har blitt en racer på glutenfrie krumkaker, de er helt nydelige!!

    76. Skrev ned oppskriften på USA spesial, elsker valnøtter så denne skal jeg bake, og karamellen dine var så enkle å lage ( null stress) så de skal jeg lage også🙏

    77. Har laget to doser med krumkaker i år (da første forsyning gikk tomt lenge før jul) ellers blir det ikke jul før vi ( jeg og barna) har laget pepperkakehus. Jeg baker og barna pynter. Pepperkakehusene har sin faste plass i stua, pyntet som et lite gårdstun, med bommull, trær, lyslenker og smånisser 🙂 Fortsatt god adventstid 🙂

    78. Ja takk 🙂 I følge familien så blir det ikke jul uten kolakaker. Men i min barndomsjul så ble det ikke jul uten krumkaker, som min bestefar laget. Krumkaker og multekrem er fremdeles min favoritt. 🙂 Takk for at du tar deg tid til å lage en så flott julekalender for oss. 🙂

    79. Ingen jul uten brune pinner, cookies og suksessterte ❤️
      Koser meg med å se på alt du baker til jul. Heldige moren din som får kaker av deg😊

    80. Det blir ikke jul uten kolakaker.
      Har du ikke smakt de, må du google og prøve. Superenkelt. Jeg har bakt de for første gang i år. Gamle-Tantene mine bakte de, så Mamma og de flinke søstrene mine.

    81. Hmm.. Jeg baker ikke noe i år. Julekaker er liksom ikke den stor “hiten” her i huset. Bakte mer når kidsa var mindre. Sånn mest for aktiviteten baking sin del.
      Nå er det heller eggesalat kidsa krever hver jul. Det blir ikke jul uten😅 Tilogmed et år vi var i Spania i jula, måtte jeg pent lage eggesalat, sånn at julefreden senka seg😁😁

    82. Jul blir det jo uansett, men litt julekaker, etpar formkaker og hjemmelagde gaver så er min stemning der. Og julepyntet hus, da 🎄🎁❤️

    83. Det blir ikke jul uten krumkaker og kokosmakroner. Ha en fortsatt fin adventstid 🎅🎄

    84. Ingen jul uten peppermyntekuler og snickerssnob.Er så heldig å ha verdens snilleste svigermor som baker sirupssnipper,tørre vafler,smultring og krumkaker til oss(de er seriøst verdens beste, tynne og sprø).
      Så baker jeg kransekakestenger,snadderkaker og kakemenn som hun får av meg.Syns også det er kjekt å gi bort litt kaker.Baker alltid delfiakake til både bror og søster.Nå fikk jeg lyst til å lage de karamellene dine også,såg skamgoe ud😊

    85. Det blir ingen jul uten kolakaker, sjakkruter og krumkaker. Og så en daimiskake i fryseren 🙂

    86. Blir ikke jul uten berlinerkranser eller julebrød med brunost 😀 baker berlinerkranser hvert år men får det aldri helt til. Smaker nydelig, men ser alltid misdannet ut😂 julebrødoppskriften til farmor forsvant dessverre med henne, prøver meg frem. Et par sesonger til så tror jeg at jeg nærmer meg😁 ellers er jul full avslapping mellom jul og nyttår mens man nyter baksten , og muligheten for å sitte i fred å strikke flere timer i strekk❤️

    87. Hei igjen …

      Vepsebol er en julekake som jeg alltid MÅ ha … Så pleier jeg å lage brente mandler sammen med en venninne. Kjekt med gode juletradisjoner. Nå har du fristet med den USA digger ditt. Mulig jeg må prøve meg på den. Så sykt digg ut… Så prosessen på snap og det virket jo ikke så avansert. Snx

    88. Det blir ingen jul uten de store kakemennene man får kjøpt på butikken, heheh. Ikke lett å bake på studentbudsjett alltid, men har nå mange år igjen på å lære meg 7 sorter 😊

    89. Krumkaker må vi ha, og de må være bakt av min mor for de er best <3
      Ellers så baker jeg pepperkaker og potetmeltopper med ungene i barnehagen 🙂

      Ha en riktig flott adventssøndag!

    90. Jeg må ha hasselnøttmakroner til jul. Har bakt dem siden 1980. Fikk oppskrift av ei jeg jobba sammen med den gangen. Hun døde i februar i år. Jeg tenker på henne hver gang jeg baker dem. God adventssøndag nr 3 i år.

    91. Ingen jul uten krydderkake med tyttebær. Denne har jeg bakt i ca 10 år og gitt bort til ei god venninne. Nesten hver høst i samme antall år, har hun kommet hjem til meg, og så har vi gått ca 300 meter fra huset og plukket litervis med tyttebær.
      Skulle jeg være så heldig å vinne, ønsker jeg meg det røde garnet.
      Fortsatt god adventstid med kakebakst og strikking🤶

    92. Det blir ikke jul uten pepperkaker og et pepperkakehus.🤶🏻🎅🏻❤️

    93. Mammas krumkaker må vi ha. Hun steiker til både barn og barnebarn som bor nært henne.

    94. Julen blir ikke den samme uten Fruktflesket og Kakemenn 🙂 det er egentlig ikke noe kaker jeg MÅÅÅ ha til jul, men Fruktflesk og Kakemenn er det som er mest jul for min del, og som jeg koser meg med å lage 🙂

      Ha en superduper strikkeuke 🙂

    95. Så flotte gaver. De strikkepinnene må prøves.
      Hos meg er det ingen kane, men falsk marsipan som må lages for at det skal bli jul. Veldig kjekt for de som ikke tåler nøtter eller mandler.
      Og selvfølgelig må det lages noen småkaker, men de siste årene som jeg ikke har behøvd å lage til foreldre, svigerforeldre og enslige tanter har utvalget blitt mindre. Krumkaker, havreflan, kokosmakroner og brune pinner lages. Pepperkaker er mest fordi det minner om tidligere juler og de kjøpes. Det samme gjelder kransekaken, som bare MÅ være med. Har heldigvis funnet et bakeri som lager like gode som de jeg alltid fikk i fødselsdagsgave av svigermor.( kjekt med fødselsdag helt inni julen).
      Når det gjelder smultbakst kan du ta noen forhåndsregler og da går det helt fint. Ha et lokk som er stort nok tilgjengelig ved komfyren til å kvele flammer om uhellet skulle være ute, men det blir det ikke om du fester et godt gammeldags steketermometer i ørene på kjelen og lar det henge ned i smultgryten. På den måten kan du følge med på temperaturen og få en perfekt varme til å baksten blir perfekt stekt, ikke for kaldt og ikke for varmt.
      Ønsker deg og dine en fortsatt fin adventstid.
      Klem fra Liv

    96. Hadde vært morsomt å vinne garnpakke med de lekre pinnene❤️

    97. hadde vært koslig å vinne en så flott gave så ja takk :=) ellers håper eg du har kost deg med julebakst,smultringer liker jeg godt men har ikke turt prøve jeg heller med den smultbaksten,hvem hvet kanskje vi begge vil tørre en vakker dag

    98. Det blir ikke jul uten mormors tyske skiver. Veldig enkle å lage, og kjempegodt.

    99. Jeg baker ikke til jul lenger , er bare jeg som spiser det🙈 og det har jeg ikke godt av. Men skal jeg bake , må det bli kransekake🤗

    100. Her i huset må det lages krumkaker hver jul 🎄 I år har jeg i tillegg laget potetlefser, mørlefser, gule bomber, hvite kakemenn og risboller 🎅 God Jul til deg og dine🎅❤️

    101. Det blir ikke jul uten delfiakake og krumkaker. Må ha de to. Ja også kransekake, tørre vafler, smultringer og berlinerkranser. God jul til deg og dine og tusen takk for en flott blogg. 😉 🎄🎅

    102. Her blir det ikke jul uten kokosmakroner. I år har jeg forsøkt å lage dem med sukkererstatning i stedet for sukker, og de ble overraskende gode 😀 😀

    103. Det blir ikke jul uten wienerbrød fylt med marsipan og revet skall av appelsin.
      Kommer selvfølgelig ikke utenom strikking heller😄
      Liker egentlig ikke å strikke sokker, men kanskje det hadde vært gøy med nydelig garn og nye pinner🤪
      Ønsker deg en superduper førjulstid🎄🤶🏻

    104. På grunn av sykdom klarer jeg ikke å bake selv lenger.Men krumkaker,delfiakake og risboller bare måtte være med før.Og sprutbakkels selvfølgelig.etc…
      Du gjør litt av en jobb med å finne fram så mange flotte oppskrifter til oss.Må innom bloggen din å titte.
      God Jul 🙂

    105. Ungane mine seier at det blir ingen jul uten
      Aniskringler
      Koffor akkurat det er viktig, veit eg ikkje, men det «må» vi ha
      Og det er i boks 👍👍
      Ellers er lefser noke som høyrer med
      Og julemenn har eg vokst opp med som tradisjon
      Vi laga litt og delte mellom oss 👍👍
      Vil vi ha meir, kjøper vi litt i butikken
      Det går heilt fint

    106. Ingen jul uten nøttekaker (nøttetopper)

      Her blir det bare noen få slag til jul, da ingen spiser noe særlig med julekaker, meen noen må vi ha, for det blir jo ikke jul uten.

      Ønsker deg en fortsatt god adventstid 😊🎄🎅🏼⛄️

    107. Det blir ikkje jul utan mamma sine sirupsnippar som ho lagar etter mormor si oppskrift 🙂

      Elles lagar eg krumkaker, brune pinnar, kjeks med sjokolade og mandlar i. Jentene kjem heim etter endt eksamen og då blir det gjerne nokre slag til (blant anna fruktflesk etter di oppskrift 🙂 )

    108. Ingen jul uten smultringer, men de siste åra har jeg støttet smultringdama som står utenfor kjøpesenteret.
      Fryser de ned og varmer etter hvert. Da har jeg ferske smultringer hele jula.

    109. Takk for en fin Blogg 😊, Din blogg var faktisk den aller første bloggen jeg leste, og jeg må fortsatt stadig innom den.

      Det blir ikke jul uten kokosmakroner og mørlefser😍. De førstnevnte lager jeg, mens mørlefsene kjøper jeg (får ikke så gode selv).

      Men det aller beste med julen er at vi, alle fem, er samlet hjemme. Det er ikke en selvfølge nå som barna er å blitt voksne.

      Ha ei hjertegod førjulstid 🎄

    110. Koselig med julebakst. Godt p kunne dele med mamma. Hos meg er det minstemann som baker med meg. Min favoritt fra barndommen i Salten ( nord Norge) er:
      Ingen jul uten kvitkaka, tror de egentlig heter potetmelstopper

    111. Jeg koser meg med å lese bloggen din😊 Mine favoritter blant julebaksten er margposteier, som er en litt omstendelig men kjempegod småkake, og ellers er det ikke mye som slår julekake med smør og brunost! Smultringer er også godt, men jeg er heller ikke så glad i smultgryta så de har jeg sløyfet de siste årene. Har ikke hatt noen uhell men jeg synes smultlukten blir hengende i huset! Det er jo så mye annet godt! Gledelig jul!💕

    112. Ingen jul uten havreflarn og risboller. Makroner er blitt en favoritt de siste årene.

    113. Tusen takk for en flott blogg!
      Det blir ingen jul uten hjemmelaget mintsjokolade, krumkaker og julebrød😍

    114. Det blir ikke jul uten fattigmann 🎄 vil også ønske deg en fredelig jul og godt nytt år 🎉

    115. Før var det ingen jul uten Maryland cookies, nå sier jeg ingen jul uten Ostekake med pepperkaker, hvit sjokolade og gløgg-gele

    116. Det blir ikke jul uten pepperkaker og krumkaker. Pepperkaker og pepperkakehus lager jeg sammen med mann og barn, det gjorde vi i helgen så i dag blir det pyntebonanza! Krumkakene er det mamma som lager. Det er ingen som lager bedre krumkaker enn mamma! Jeg kan spise uendelige mengder av dem, men har ikke våget å lage dem selv ennå… 🙂

      Takk for topp blogg! Synes det er flott at du slår et slag for å faktisk betale for oppskrifter og å følge designeres retningslinjer, det er jo helt grunnleggende folkeskikk.

      Ønsker deg og dine en riktig god jul!

    117. Hvis ikke det blir bakt pepperkaker til jul så blir det kriiiise i heimen. Den sorten bake vi opptil flere ganger før jul, i romjula og kanskje en liten runde på nyåret….. Ellers må æ ha krumkaker (som ho mamma lage til oss), kakemenn og brune pinna. Ønske dæ ei flott adventstid

    118. Skulle gjerne vunnet de røde nøstene da både min mamma og søster elsker rødt <3. For meg blir det ikke jul uten hjemmelagde berlinerkranser, og aller best er de med egg fra min lille flokk med hagehøns. =)

    119. Som så mange andre her: krumkaker hører med! Dessuten delfiakake etter svigermor sin oppskrift…

    120. Det blir IKKE jul uten farmors tyske skiver! (det er en kjeks/kake/bakst)
      Disse sparer jeg på og spiser litt her og der også etter jul fordi da er det et heeeelt år til neste gang! Det er også min farmor som har inspirert til strikkegleden jeg har nå. Hun har sikkert strikket i 50 år nå 🙂

    121. Hos oss blir det ingen jul uten havreflarn og serinakaker. Må også bake julebrød til jul😀

    122. Her i huset spiser vi mindre og mindre kaker, og med datter/svigerdatter som har cøliaki så blir det Tropisk aroma (som kara stort sett spsier) og Drømmekake (mandelbunn m sjokoladekrem) som har blitt våre julekaker.
      Men titter på dine oppskrifter så om overskuddet er der, kanskje en liten prøve porsjon

    123. Etter at mamma fikk demens, begynte jeg å tenke på alle oppskriftene som mamma hadde samlet over alle årene. Hun bakte minst syv slag hver jul, og hadde lista satt opp fra år til år. Den som alltid gikk igjen var havreflarn. Samme utgangspunkt som du hadde for mandelflarn, men med havregryn. Så nå baker jeg det alltid til jul og gir til tantebarna mine som aldri får tid til å bake til jul:) opprettholder en tradisjon og passer på at arven ikke forsvinner, spesielt nå som mamma er borte.

    124. Nordlandslefser. Beste julekakene med gode minner fra jeg var lita. For meg blir det ikke skikkelig jul uten

    125. Baker forsvinnende lite selv, men sirupssnipper er savnet dersom mamma ikke har bakt

    126. For meg blir det ikke jul uten mammas konfektkaker. Min mor døde da jeg var 17-år for 36 år siden og min far døde to år senere i en alder av 52 og 56 år. De var veldig glad i julen begge to, så julekakene og julematen har i mange år vært samme som barndommens jul. Konfektkakene ligner litt på cockis,med hakket sjokolade og mandler. Og er selvfølgelig best lunkne med kald melk til😋 God jul🎅🏻

    127. Det blir ikkje jul uten vepsebol, små hender som har laget å pyntet pepperkaker å kakemenn🥰

    128. Ja takk – håper jeg ikke er for sent ute?
      Her i huset blir det ikke jul ute terteringer❤️🎄🎄

    129. Hei 🤗
      Da ungene var små og mannen min levde ble alle kakeboksene tomme. 🤗 Jeg var som deg og bakte mange sorter. Ble både 7,8 og 12 sorter. I år feirer jeg jula borte, men min sønn har bedt pent om at jeg må bake colakaker og hvetebrød og ta med når vi møtes til feiring. For ham blir det ikke jul uten 🤗Når det gjelder smultbakst så bruker jeg en liten trepinne til å sjekke varmen på smulten. Når det bobler rundt pinnen er smulta passe varm 👍 Et triks jeg lærte av mannen min 🤗 Ha en fortsatt fin uke 🤗🤗

    130. Før trodde jeg ikke det ble jul uten kransekake, berlinerkranser, strull, tyske skiver, smultringer, pepperkaker, potetmjølstopper og sjakkruter. Etter hvert har jeg kakeboksene stort sett forblitt tomme… Men medisterkaker, det må jeg jo ha til jul! Og havrekjeks… 🙂

    131. Ja Det garnet har jeg ikke testet enda, så det hadde vært supert å vinne.
      Kakebakst har jeg helt sluttey med men er så heldig at jeg får kransekake av min datters svigermor hvert år. Smultringer kjøper jeg i smultringbua utenfor lokale obs.
      God jul alle sammen!

    132. Har enda ikke fått prøvd meg på det garnet, men det ser og høres aldeles lekkert ut. Baker veldig lite til jul mot før i tiden, men det jeg må ha er lefser, da helst klenning. Har lært meg å bake lefser selv så nå er det blitt en årlig tradisjon at jeg og ei venninne baker sammen. I år prøvde jeg meg også på å bake flatbrød selv. Det er så mye bedre enn det man får kjøpt på butikken 😃
      Ønsker deg og dine ei riktig god jul og ett godt nytt år.🤶🎅🎄

    133. Utrolig fine sokker, kunne godt tenkt meg å prøve de, heller ikke prøvd dette garnet før, og er på jakt etter nytt sokkegarn så det hadde vært perfekt. Flott blogg du har og ønsker deg en god jul og godt nytt år

    134. Jeg baker ikke lenger selv, siden jeg aldri har likt det. Men heldigvis er det julekaker å få kjøpt 🙂 Og jeg gleder meg hele året til julevørterbrød med Bremykt og brunost på 🙂 Ellers er berlinerkranser en stor favoritt. Fortsatt god adventstid til deg og dine 🙂

    135. Enda noen fristelser 😍både garn og alle di goe kakene og snopet du lager ser lekkert ut.😊 Her blir det jul når ristoppar og smultringer er i hus👍🎅

    136. Jeg synes det er så kjekt når jeg får anledning til å høre julemusikk når jeg baker.
      Jeg lager alltid julebrød, karameller, bruker din oppskrift, så har jeg begynt å tilsette litt salt på karmellene, og det er helt herlig. Ellers baker jeg smultringer, serinakaker, kokosmakroner.
      God jul

    137. Eneste vi alltid må lage er kakemenn, Iår har eg bakt 6 sorter men tror ikke d er så mye igjen😂. Jaka det er nå best med kakene før jul. Så lenge eg kan strikke i jula er eg glad. Ha en fin førjulstid til deg og dine. Håper du fortsetter å blogge i 2020 for eg elske å lese dine innlegg

    138. Blir ikke jul uten tantes gode krumkaker. Får en boks hvert år.
      Ønsker deg en fin strikkejul med masse kos og god mat.
      Er en fast leser av bloggen din. Syns du er helt herlig. Skriver rett fra hjertet.:)

    139. For meg MÅ “julemannane” være på plass, ungene er derimot mye mer glad i pepperkaker med melis og nonstop 😊 “Den største glede du kan ha, er å gjøre andre glad”, og du gleder mange, både med innleggene dine, og disse “gi-bortene” 🙂 God jul 🎅🤶

    140. Det blir ikke jul uten pepperkaker! Selv baker jeg ikke siden barna er store, men de beste pepperkakene er de som er bakt av små og store sammen, så i år gleder jeg meg til å smake på tanteungen og søs sine pepperkaker. Det hadde visst gått mer pynt i tanteungen enn på kakene, så de hadde en (sukker)hyper kveld etterpå. Hahaha.

    141. Det blir ikke jul uten krumkaker og kokosmakroner som jeg lager, så er det kransekake og den kjøper jeg. Har sett på noen andre innlegg fra deg at du lager fruktflesk, og det ser utrolig godt ut, så det må prøves, men må vente litt, kanskje neste jul.
      Liker bloggen din veldig godt😊.

    142. Altså, hvite kakemenn (kjøpes) og risboller er et must til jul. Men leste noe i dag om at man ikke får kjøpt Delfiafett lengre da det er utsolgt over alt. Har det vært priskrig på Delfiafett? Har da aldri i historien vært utsolgt for det *klør meg i hodet*. Hva i all verden skal folk med lagre av Delfiafett? Ser altså ut som at det blir ei jul uten risboller hvis det stemmer. Sikert sunnere å satse på klementiner og strikking uansett 😊 God jul! 🤶🎅

    143. Det blir ikkejul uten skårne pepperkaker. Med masse krydder og mandler. Naaam!

    144. Favoritten her i hus er karamellsnitter 😍😍

      🤞For at jeg vinner en av garnpakkene 🎅

    145. De siste årene har jeg kun bakt pepperkaker og kakemenn. Min mor baker nydelige, syltynne sirupssnipper, det har jeg ikke ork til 🙈. Bruker heller tiden til å strikke litt flere julepresanger.

    146. Lærte å strikke sokker i oktober i fjor og strikket til alle den jula.i år også men nå med forsjeligge mønster.endatil selbuvotter i år 😉🖒enda ikke fått tid å strikke til meg selv .så håper desse kan bli til meg selv 😊 og favoritten til jul er sukseskake.ingen jul for meg uten den 😍😍

    147. Kakemenn må lages, det blir ikke helt ordentlig jul før de er i boks. Ellers bakes det pepperkaker, karameller, ristopper, seige sjokoladekjeks, oreokjeks, potetmelstopper og alltid noe nytt av året. i år ble det pikekyss med lakrissmak. Smultringer jar eg også laget, mange år siden sist. Det går egentlig ganske greit det, selv om eg kan relatere meg til smultskrekken. Eg bruker en høy kjele, den høyeste eg har:)

    148. … uten at mannen baker pepperkaker , goro og kransekakestenger. ( smultringer kjøper vi)
      Siden jeg ikke tåler mel så har jeg sluttet å bake til jul. Men vurderer sjokoladecokkies og gluten og melkefri snickerskake med og uten peanøtter.
      Hvis jeg vinner vil jeg gi bort gaven til lillesøster som tåler alpakka 😂🧶😜🤪⭐️

    149. Nå har jeg lest bloggen din og kost meg med den. Jeg strikker eller hekler hele tiden. Synes det er så koselig å lage noe til andre og glede venner og bekjente. Men med uføretrygd er det ikke alltid det er så lett å kjøpe garn. Har ei venninne også som strikker sokker til frelsesarmeen. Hun leverte 42 par nå for noen uker siden. Hvis jeg var så heldig å vinne dette fine garnet skal jeg dele litt med henne. Det hadde vært noe det. Jeg fikk et spørsmål fra ei en dag. Får du igjen noe for alt du lager å gir bort? Jeg måtte bare se på henne og si at jeg gir ikke bort for få noe tilbake. Det er gleden ved å gi som teller for meg. Ha ei riktig fin jul. Skal prøve å følge bloggen din heretter.

Siste innlegg