JULEMUS, EN SØT SÅDAN – GRATIS STRIKKEOPPSKRIFT

Designet av Clara Hutchinson/ Foto: mimouna

Dette er sånn type strikk som eg elsker å potle med når Jula er i havn og alt er på plass for så å bare pynte med det etter hvert som en blir ferdig. Det har eg i grunnen drevet med hvert år for det er alltid noe Julestrikkepynt som frister.
For å si det sånn så blir det ikkje noe Julemus her i heimen for me er på ingen måte i rute på noen som helst måte.

Musene strikker du i tynt garn og så kan du jo bruke fantasien å “kle” de opp i kjente kofter f.eks, hvis ikkje er et diagram i oppskriften på Fair Isle mønster som gjør seg godt på ei søt Julemus 🙂 Du kan stappe den slik du vil, men opprinnelig er det stuffet på en måte slik at den skal brukes som dørstopper. Da vil eg tro at eg sokk med f.eks kattesand inni vil gjøre susen 🙂 Til pynt ellers hadde eg først fylt opp i litt ris/erter etc og bare fylt den opp med vatt 🙂

 

 

Designet av Clara Hutchinson

Ingenting å utsette på denne musa i allefall 🙂

 

HAROLD FATMUS
Ca 15 cm høy

 

* * * *

Tja, hvor skal eg starte…Vel, planene vår for gårsdagen og ikkje minst helga gikk rett til HEL…! Me fikk beskjed fra malerene tidligere at når rommet til Dib var ferdig skulle det komme en tømmermann å sette på gulvlistene, vel i følge den avtale skulle jo de komme i går. Malerene skulle også komme å male ferdig veggen i stua. Da han gikk på torsdag var det bare “Snakkes i morgen”,
men ingen avtale om NÅR!

Eg sendte en melding til Polygon i går morges og spurte når de kom for
å sette på listene…“Sette på listen”, spurte de forfjamset!
De var ikkje en gang informert om at de var tatt av!

(Listene er skutt på med spikerpistol og siden det nå er både tapetsert og malt der listene sto er det ikkje bare for oss å “dytte” de på plass da man ikkje kan bruke hammer og spiker og me har ikkje spikerpistol)

Det ble MYE frem og tilbake og me fikk også beskjed fra Polygon at Sjefen for malerene hadde gikk beskjed om de var ferdig. (Polygon leier inn et eget malerfirma til slike jobber) Me satt jo her å ventet på maleren fordi han hadde et strøk igjen, dessuten var jo både vinduer og gulv tapet med papp. Me fikk selv tak i maleren og han TRODDE han skulle klare å komme kl 15! Da var klokka halv 2 og me hadde sittet her å ventet uten å vite noen ting. Polygon ringte også tilbake å sa at de hadde ingen ledige tømmermenn før over helg! Dette beklaget de jo på det sterkeste noe som ikkje hjalp oss. Uansett, dette er jo ikkje deres feil så lenge de ikkje hadde fått beskjed av malerene at de skulle komme, så ja, da ble me sittende her da i det samme kaoset også denne helga og det nærmer seg styggfort jul!

Planen våre var jo å få rommet til Dib i orden og rydde stua! I dag skulle eskene med Julepynten opp og eg kunne begynne å pynte! Eg VET at når me trør gassen i bunn får me MYE gjort, ergo kunne me ha innhentet en del av den tapte uka nå i desember og da kunne eg også så smått gjerne startet å bake til uka. Eg ble så forbanna at eg bare gikk å la meg, rett og slett! Sov helt til kl 18, ikkje hadde me handlet eller noe så Ali stakk bare en kjapp tur på butikken i 20 tiden.

Midt opp i alt dette ringte kirurgen fra sykehuset og fortalte de ville ikkje gjøre noen ting med halsen min, “Du må nesten bare leve med det”, sa han. “Ok, takk for beskjeden sa eg bare”, og eg sa hade. Eg ønsket på ingen måte en operasjon, men eg ønsker faktisk heller ikkje å “bare ha det sånn”, det har blitt ganske mye i løpet av årene “Som eg bare må leve med” og dette var for så vidt en viktig dråpe og begert rant på en måte over…

(Tenkt at du knyter en bandana litt småtramt rundt halsen nedenfor strupehode, slik er det eg har det. Det føles konstant som eg kveles og å svelge/spise/drikke er et problem)

Ikkje bare det, men det PØSER også ned i dag så det meste står i stil med hva eg føler på innsiden! Alt er kaos inne hos oss og ute er det skikkelig grått og plaskende vått! INGENTING som minner om Jul foruten Pakkekalenderen som her helt alene i gangen! Dette har ingenting med Jula som me vanligvis steller i stand å gjøre! For min del, akkurat nå kunne det like gjerne bare blitt januar. Motivasjone til å strikke på Julegavene er også fraværende, noe den har vært  i grunnen hele denne uka. Blir bare en maske og 2 inni mellom og eg vurderer å bare avlyse hele greia. Det må nesten skje noe magisk for at eg skal orke å tenne gløden igjen.

(Teksten hopper og danser litt fortsatt da Blogg.no ikkje er helt i havn ennå?)

 

 

LAG DEG SELV
EN FIN DAG I DAG

 

 

Go`klem fra ei Utslitt og Oppgitt Vibbedille 🙂

7 kommentarer

Siste innlegg