LAG JULEGAVER SELV OG SPAR PENGER

Ho Ho Ho eg er i gang med å lage til noe dill som skal henge på og pynte opp noen hjemmelagede Julegaver som eg skal mekke sammen, det er sååå koselig å dille med sånn småplukk som sløyfer etc Mangler i grunnen bare GLITTERET!! Oh MY!! Prøver virkelig å styre unna glitter! Hvis eg bare tar i et kort med glitter har eg glitter over alt i flere dager haha

Det å lage Julegaver selv er da slettes ikkje synonymt med at du er fattig!?! Hvem i alle dager kom på det?? For noe hekkans tull! Du er heller ikkje fattig om du velger å gi bort BRUKTE Julegaver, eg vil heller si at du er virkelig en av de smarte og fornuftige 🙂 Ja, akkurat slik som meg selv *humrer*

Det eneste eg lurer litt på er…De som REKLAMERER for at man skal gi bort brukte julegaver, tro om de gjør det selv? Ja at de gjennomfører Jula med brukte julegaver?? Eller, faller de gjennom og kjøper gaver (i tillegg) fordi…Tja…kanskje de ikkje syns brukte Julegaver er godt nok?? Bare sånn eg funderer på når eg ser alle de som reklamerer for brukte Julegaver…
*Mulig eg hoppa rett i salaten nå, men men*

Har i grunnen i alle år hatt noen gaver som er hjemmelaget og det har egentlig aldri vært feil. Man finner ganske fort ut hvem som ikkje syns noe om det, ja så da lager man ikkje noe til de(n) neste år 🙂 Ikkje verre enn det 🙂

Når du lager f.eks en spiselig eller flytende julegave så er det jo gøy å stæsje det litt opp og butikk nr 1 for skikkelig koselig JuleDill er “Søstrene Grene” (MIN mening og ikkje reklame!) Før eg ble kjent med “Søstrene Grene” kjøpte eg mye sånn dill på Hobbybutikker og helt ærlig?? Det var mangen ganger noen syke priser de opererte med, ja tilbehøret ble jo som oftes MYE dyrere enn gaven du hadde laget! En annen ting er jo at du får MYE mer for pengene hos “Søstrene Grene”. Kjøpt f.eks en pakke med slike juletrær i tre (ca 5 cm), det er 10 stk i pakken og eg tror det var sånn rundt 12 kr eg betalte!! DET er billig det!

Gammeldagse Postlapper lå i pakker med 20 stk opp i og det var rundt en 11-12 kr for den også og 3 m “God Jul” bånd kostet 6 kr!! Ja hvis ikkje dette er billig så vet jaggu ikkje eg! ELSKER “Søstrene Grene” <3

Det er MYE du kan lage i Julegaver, Nr 1 for meg er jo å strikke julegaver. Dette er jo noe som oftes tar litt for lang til tid til at du kan starte i desember hehe Kommer jo selvfølgelig an på hva du skal strikke. Andre ting du kan lage er det du kan spise eller drikke opp! Det er jo i grunne de BESTE Julegavene syns eg! Hvorfor?? Jo fordi de ALLER fleste har mer enn nok i skuffer og skap og da er det greit med gaver som “forsvinner” etter en tid, ikkje det?

Spiselige julegaver som eg kan finne på å gi er f.eks ting som kan syltes. Det er i tillegg ganske gøy! Andre ting kan være syltetøy (Bær/frukt fra egen hage?). Gode krydder/urteoljer til matlaging, snop? Brente mandler er jo en slager!! Ta en tur på Fretex og kjøp deg en gjeng med lekre, snåle, tøffe glass som du kan oppbevare de på, stæsj opp med litt røde sløyfer og dill = PRIMA Julegave 🙂

Andre flotte gaver er f.eks BRØD! Jepp, fyll opp et stilig glass (m/lokk) med alle de tørre ingrediensene som forskjellig meltyper, korn, frø etc, lag et fint kort med instruksjon på og heng det på glasset som du gjerne også pynter 🙂 Dette kan du også f.eks gjøre med favorittkaka til hu tante 🙂 Ahaa tenk så mye hu tante hadde koset seg med den deilige kaka! Eller Cookie med Smarties?!! Jadda, det er bare å ta en idèmyldring så får du mangen gaveforslag 🙂 Dette er forresten også kjekke gaver for de minste ungene å lage! La de fylle glassene og minst; La de få pynte glassene, blir en hjertevarm gave til f.eks farmor 🙂

En av gavene eg skal lage i år er intet ringere enn Ingefær Shot! Jupp! Det er liksom blitt min spesialitet det siste året og nå syns eg virkelig eg har kommet frem til en deilig blanding med gode forhold og da er tiden inne for å dele den ut 🙂 Har kjøpt glassflasker som rommer 1 liter og det er til de flaskene eg nå sitter å lager til stæsjet som skal henge rundt “halsen” 🙂 Dette skal gis til personer som absolutt ikkje trenger noen ting annet enn en gave som forsvinner i løpet av 1 ukes tid *ler hjertelig* Tror og håper den vil falle i smak 🙂 Om Ali og eg kaster oss over å brenne mandler i år også pleier det å bli ganske store mengder så kanskje det blir noen cellofanposer med det også 🙂

Dette vil eg si er MYE bedre enn en gave du bare kjøper for å kjøpe, ikkje det? At eg sparer en god del penger på dette er også for meg et STORT + 🙂 Flaskene er forbeholdt de voksen og til de minste er eg i gang å strikke noe til 🙂 Eneste me skal kjøpe er noen få pysjamaser, bare fordi DET er blitt en tradisjon for oss å gi og etter sååå mangen år klarer eg rett og slett ikkje slutte med det 🙂

Nå er eg klar til å bare kaste meg over strikketøyet her! Kaffi er laget, gutta er blitt matet, lys er tent, rotet er der det hører hjemme og EG? Ja eg skal KOSE MEG!

 

NYTE KWELL!

 

 

Go`klem fra ei Fornøyd Vibbedille 🙂

2 kommentarer
    1. Synes det er kjekt å gi hjemmelagede julegaver. Strikker luer i deilig garn, sokker, flotte julekuler og små plagg til barnebarnet. Det er laget med hjerte og smerte (artrose) og blir veldig godt mottatt. De vet hva det koster meg å strikke. Koser meg gjennom hele året og har det klart til julen kommer.
      Ha en koselig førjulstid 🤶

Siste innlegg