Lyst å designe og strikke ditt helt eget teppet? Helt Gratis!!

Designet av KDD/ Knitsonik

 

Du? Fortell meg en ting, eller, kanskje det blir mer som å si seg enige? Uansett, hør på dette: Tenk om du fikk muligheten til å designe ditt helt eget teppe som ingen, og da mener eg overhodet ingen andre på kloden har likt, hadde du likt det?? Si JA!!! JuHuuu Eg er sååå enige med deg, ikkje sant at DET hadde vært super gøy? Ååå det kribler godt hos meg altså og eg ble temmelig yr for å si det sånn. Det som er greie her er som følger: Dette er en oppskrift på en SQUARE, altså en firkant, ok? Du kan si en grunnoppskrift på en lapp rett og slett. Den er strikket rundt fra ytterkant for så å felle i hvert hjørne, skjønner? En genial og ikkje minst kjekk måte å strikke lapper på,
ja og hvem liker IKKJE å strikke lapper liksom? Ja ikkje sant! Det er Kate Davies og Felicity Ford som sammen har designet teppet over her for å feire 30 kreative kvinner, en lapp for hver kvinne. (Du kan lese mer om dette på teppets prosjektside) Du kan også ta turen innom HER å lese hvem som står bak den enkelt lapp og hvem den representerer)

Men tilbake til deg og DITT drømmeteppe! I oppskriften får du en god forklaring på hvordan du strikke en lapp, den er enkel, eg lover! Diagrammet er blankt og det er fordi du selv skal designe det du evn ville måtte utrykke. Du kan jo strikke en blank først bare sånn at selve lappen “sitter”. Diagrammet er kun 1/4 av selve lappen, så du tegner kun designet på denne ene 1/4 delen, men når du strikker lappen får du jo designet “kopiert” rundt på resten av lappen. Dette gjør jo det hele mye enklere og hvis du studerer lappene som allerede er strikket trenger ikkje det du tegner være avansert fordi det blir flott uansett når lappen strikkes. DET ER GØY! Du kan sammenligne det med når du var lita og klippet snøkrystaller, du få noe av den samme effekten 🙂

Du kan f.eks velge deg et tema i form av noen kurver du liker, eller kanskje du er glad i grafisk mønster? Eller du? Hva med blomster? Noen striper kanskje? ALT kan strikkes! Bokstaver? Tall? Tja, hva med et personlig teppe i gave til noen? Litt datoer, vekt, lengde? Ja sånn type babyteppe, ANYTHING! Ta en brainstorm over en kopp kaffi og garantert at du får mange gode ideèr! Kanskje du har noen venninner som også liker strikke? Hva med at dere designer noen lapper hver og så kan dere strikke hvert deres VenninneTeppe? Fint, ikkje sant? Her har du virkelig en magisk mulighet til å bruke kreativiteten din for alt den er verdt og bare det i seg selv er jo så herlig!
Tegn mønster med eller uten mening og strikk i vei av hjertens lyst! Eg lover at du kommer til å kose deg 🙂

 

 

SQUARE SHARE
Bildet over
En str, men enkelt å justere

 

 

Størrelsen på hver lapp avgjøres av hvilket garn og pinner du bruker så hvis du viker fra oppgitt strikkefasthet som er 28 m/ 36 row bør du regne litt på det om garnet er veldig tjukt. Med oppgitt strikkefasthet blir en lapp 25 cm X 25 cm. Garnet som er brukt orginalt er på 200 m pr 50 gr, så ja, det er tynt. Eg har selv strikket og heklet en mengde lapper av Holst Supersoft (Det minner veldig på orginalgarnet som er brukt) og eg syns jo det er perfekt til et prosjekt som dette. Ikkje bare er det et deilig og godt garn, men det er også billig! (Ja selv om du bestiller det fra Danmark er det billig!). Når du handler garnet fra Holst trekker de fra momsen vettu. Sist eg shoppet kjøpte eg hele 12 nøster à 50 gr til godt under 350 kr INKL frakt! (Eg kunne fint putta på et par nøster til for å si det sånn) Så ja: Vil du ha en fin samling av dette garnet er det gjerne verdt det å benytte muligheten FØR 1.januar?? Etter det er det jo ikkje godt å si siden de fjerner hele tollgrensa…Sukk… Uansett, eg må bare anbefale garnet av hele mitt hjerte og det sier eg uten å være kjøpt og betalt 🙂

En annen ting: Hvis du har lyst å ha f.eks litt detaljert mønster på disse lappene dine kan det være lurt å velge tynt garn. Bare nevner det liksom 🙂 Det som er litt magisk med Holst Supersoft er at det blir tettere etter at du har skylt ut av prosjektet. Hver maske sveller litt og har du i tillegg brukt flere farger blir det tett og godt ♥

Hvis du bare likte måten lappene strikkes på kan du selvfølgelig gjøre akkurat som du vil 🙂 Du kan finne frem favorittgarnet uavhengig av tykkelse og strikke ei røys med ensfarga lapper og laget et deilig teppe! Eller du kan gjøre det enkelt, strikke striper med kun 1 omgang i hver farger og du vil få en hypnotisk effekt som garantert vil
gi deg en deilig kwil på sofaen…under teppet! 🙂

 

 

* * * *

TAKK og pris for at det snart er helg! Gjett om eg trenger den da!?? Føler det er en evighet siden eg har hatt ei ROOOLIG helg kun med fokus på meg selv! Det har eg planer for denne helga, farlig å planlegge noe for det popper alltid opp ett eller annet…GI MEG STYRKE sier eg bare 🙂 Eg trenger faktisk ei helg hvor INGEN spør meg om noe, eller som ber meg gjøre noe! hehe Hvis eg sitter i bobla mi f.eks og noen da ringer og spør om eg kan gjøre ditt eller datt og eg gir uttrykk for at det ikkje passer blir det ofte: “Du kan gjøre det når du vil bare det blir gjort innen bla bla bla”. Nei, da er faktisk den magiske roen eg hadde skapt inne i bobla brutt og eg kan like godt bare gjøre “den tingen” med en gang. Hvis ikkje sitter eg bare å irriterer meg over det eg må ut å fixe…Mange ganger lurer eg på om eg er sær? Bare litt RAR kanskje? Poenget er at eg klarer ikkje slappe av og lade litt om eg har noe hengende over hodet…Du vet den der hytta uten dekning?

Jepp, hadde trengt den ei helg i ny og ne TAKK! 🙂

Ali spurte i går om me skulle handle i dag, der og da sa eg NEI fordi eg er matt av å måtte ut for noe hver eneste dag, men nå sitter eg å lurer på om me ikkje bare skal få det gjort? Eg er liksom så sliten at eg bare vil bli ferdig med alt, komme meg hjem, låse døra, plugge noe i ørene og prøve å finne roen i kroppen. Det verker på en måte fra hælene og helt opp i hårrøttene. Vet ikkje noen annen måte å forklare det på…? Noe du har kjennskap til? Målet mitt før helga er å få på plass resten av klærene som henger over alt her i stua, vaske stua, skifte på sengene og VOLÀ! *ler*. Trooo om eg får til alt det i dag inkl handling? Ja bare ta den helt ut? Garantert at alt av reserver blir brukt ut, men da er eg kanskje heldig og ikkje har noe som henger over meg etter på?
Hmm Lov å håpe….

Men nå MÅ eg ha en kopp kaffi til mens eg sorterer timeplanen i hodet 🙂

 

 

 

 

LAG DEG EN FLOTT DAG!

 

 

 

 

Go`klem fra ei Vibbedille som humper på reserveren 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg