Mange har veldig Ukritisk oppførsel på nett…?

 

Det er ganske mye eg undrer meg over, men som oftes må eg tenke på det en stund før eg klarer å ytre meg
og nå fikk eg den ultimate muligheten til å VISE hva eg egentlig tenker på 🙂

Tidligere i uken annonserte eg en Give Away her på bloggen min, veldig koselig, vinneren har tatt kontakt og alt er greit. Noen timer før eg trakk ut en vinner i går Repostet eg det aktuelle innlegget på noen strikkegrupper på Facebook bare for at flest mulig skulle få en sjanse, det er DA eg egentlig undrer litt…

 

 

Er det sånn at me stort sett bare leser akkurat det som er foran oss og intet annet? Vel, som du ser fikk jo dette Reposta innlegget ganske så mange kommentarer, alle var like og lød som her: “JA TAKK”, ok da konkluderer eg med at alle de som kommenterte KUN leste overskriften på posten og at INGEN av de 72 personen klikket seg inn på innlegget og LESTE selve innlegget? Ja for hadde de gjort det så hadde de visst at det var til liten og ingen nytte å kommentere på Facebook posten, dvs ingen av de som kommenterte her var med i trekningen BARE fordi de ikkje brukte 2 minutter på å lese hva som skulle til for å bli med, trist, men det beviser jo egentlig veldig mye: Me har LETT for å gjøre som alle andre gjør, ja me antar at det er det riktige å gjøre, ikkje sant?

 

 

 

Eg kommenterte selv på innlegget i dag bare for å se om det skjedde noe…Neida, det fortsetter å komme kommentarer. Dette syns eg er en ganske ukritisk oppførsel på nett, eller?

 

Grunnen til at eg tar dette opp er mye mer alvorlig enn akkurat det at så mange ikkje fikk bli med på trekningen av noen nøster garn. Dette “fenomenet” ser eg ganske mye over alt på nett, noen poster noe, VELDIG OFTE er det gjerne Spam som blir postet, men det er sååå mange som bare klikker, liker og veldig ofte blir det gjort fordi ei du “kjenner” eller alle andre har gjort det samme! Ja for da er det sikkert trygt, ikkje det?

Det samme har eg sett på noen Facebook konkurranser; En butikk f.eks stiller et faktaspørsmål hvor svaret finnes i et evn reklamevedlegg….Ok, de første svara begynner å komme, svar etter svar renner inn i kommentarfeltet, ALLE svarer likt, hvorfor?? Tja, siden de var ute etter et faktaspørsmål antar jo de som kom etter de første kommentarene at “De har sikkert lest så det er nok riktig” også svarer de bare det samme…Det ble en ganske KLAM stemning da det viste seg at den som svarte først bare hadde tulla og svart noen som ikkje hang på greip en gang, ERGO gaaaanske mange feil svar. Ganske utrolig, hæ?? SÅ ukritiske er me at me bare stoler BLINDT på noen me ikkje en gang kjenner, hvis du tenker litt over dette så er det ganske skremmende.

 

Er det i grunnen så merkelig at folk FORTSATT blir lurt av “Du har arvet $50 mill etter en onkel i Alabama!” eller at me bare klikker på noe man ser og plutselig har me infisert Pc`en til det ugjenkjennelige! Me er sååå alt for GODTROENDE, eller, er me rett og slett bare LATE!?? EG tror det er en kombinasjon eg! Mange gidder IKKJE klikke noen ekstra ganger for å være sikker på at det du leser stemmer.

 

SÅ ja, vel….NESTE gang eg har en Give Away eller annen form for konkurranse så HÅPER eg du gidder å LESE det eg skriver – På den måten får jo flere være med 🙂 Hver ENESTE dag omtrent etter at eg har postet et innlegg så kommer det spørsmål,“Hvor finner eg oppskriften?” Vedkomne har kanskje kun sett bildet som viser når eg poster på Facebook og har ikkje klikket seg inn på innlegget en gang…T.o.m i kommentarfeltet får eg spørsmål etter oppskriften som eg skriver om i samme innlegg. Det kan lønne seg å lese, men bare for å si det en gang til: STORE BOKSTAVER under bilder som omhandler oppskrifter er en link som du klikker på og så popper enten oppskriften opp eller så kommer du dit du kan kjøpe den f.eks.

 

Ikkje ha det så travelt for en gang kan det være du går glipp at noe veldig viktig!

 

 

 

YES! Endelig! De aller første VårBlomstene har kommet i jorda! Plantet 12 små sånn fioler, eller mini Stemor langs kanten i den store kasse ved trappa. Der har eg også plantet masse avleggere med sånn skikkelig klatre Eføy 🙂

Da er det kwell gitt! 2 av 4 har kapitulert og DibHassan stakk til en kamerat så her sitter eg alene igjen. Eg får bare nyte fred og ro ei stund. Har spist deilig lammelår med gode grønnsaker så nå er det kaffi i koppen 🙂

 

 

 

 

KOS DEG OG HA
EN DEILIG KWELL

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei mett Vibbedille 🙂

9 kommentarer
    1. Har også undret meg over dette.. For noen dager siden var det noen som svarte på en konkurranse fra coop exstra…som var over 5 år gammel 🙈 😂😂 Ha en flott kveld 🤗
      Marit

    2. Dette var godt skrevet og veldig godt sagt.
      Jeg har også plantet stemor, men jeg har dem på altanen pga vi har noen rådyr rundt her som elsker slike blomster.
      Her holder jeg på med en Minni Mus genser til ei lita jente. Artig å strikke. Men det blir en tidelig kveld pga jeg våknet så tidlig at senga skal bli god i kveld håper jeg.
      Ønsker deg en fin strikke kveld.

      1. Ååå det er så koselig med rådyr, me kan se de fra terrassen. For et par år siden ble den lille 4 beinte familien skutt av noen idioter! Nå er det heldigvis kommet et nytt par og eg håper de få gå i fred 🙂

    3. Helt enig med deg. Det er veldig mange som ikke gidder å lese hovedinnlegg, de bare kommenterer etter andre. Mange gidder heller ikke sjekke dato på artikler osv….
      Som du sier,
      så florerer det med: hvor ligger oppskrifta eller: det mønsteret må jeg få eller : min mailadresse er ……….. så kan du sende meg mønsteret……
      Dersom man påpeker det med deling av mønster og loven for det, så får man beskjed om at man er et nett-troll……..

      Fine blomster du har 🙂 Her er det mye sne enda, så vi får nok ikke satt ut blomster enda på ei stund.

    4. En annen rar greie som gjentar seg på nett, er feks når noen hotell annonserer for spa-weekend, bilforretning for service, eller malebutikk for maling, bare for å nevne noe. Det står altså INGEN STEDER at det er konkurranse, det er bare tilbud eller annonse. Det som er sååå flaut da, er at det kommer lange historier med : «hvis jeg vinner vil jeg ta med ….. som har hatt kreft 18 ganger og hatt vannlekkasje i huset og tryna på sykkel….etc» For det første er det trist og KLEINT at folk bretter ut en historie på nett, og for det andre så har de jo ikke lest!!! Det er jo ingen konkurranse men en annonse som krever fullt betalt for varen de annonserer! 🙈🙈🙈

    5. Hehe. Jeg så en post for en stund tilbake, der en person la ut noe hun hadde laget (husker ikke hva. Det er så lenge siden). I kommentarfeltet til denne posten, var det flere som skrev “jeg tar gjerne den rosa” og “jeg tar gjerne den grønne”.

      Hun hadde bare laget noe hun var stolt over og ville vise det frem. Dette beviser jo at folk ikke klarer å lese hva som skrives i det hele tatt.

      1. Akkurat det kan eg skrive under på for det er faktisk et få tall som leser hva man skriver i forhold til hvor mange som klikker seg inn og DET er en skikkelig uting! Skrev om det her på bloggen for et par dager siden 🙂

Siste innlegg