MIN HELT EGEN SELBU KJOLE – BARE MIN!

Denne kjolen er en ganske stor del av min strikkestolthet! Eg elsker kjolen og er virkelig stolt av hvordan den ble til slutt, derfor er det skikkelig synd at eg faktisk aldri har brukt den! NÅ er det seriøst på tide at eg “rydder opp” og order opp i problemet 🙂 Du vet når du har noe du burde fixet på åsså bare utsetter du det, det blir liggende og så glemmer du det ut inni mellom? Akkurat slik er denne flotte kjolen også….helt til i går da eg satt å klikket frem og tilbake i gamle bilder…DER poppet den opp vettu, midt i fleisen på skjermen!! Hmm på tide å ta grep eller?? Kunne virkelig tenkt meg å bruke den, årstiden og været er jo helt perfekt for en deilig ullkjole! Så ja, da kunne eg jo gjerne trengt et tips eller flere!

 


Her er kjolen i sin helhet og kanskje du ser problemet allerede uten at eg babler noe mer? Ja ikkje sant? Utringningen er jo ALT for stor og ikkje minst alt for kald!! Hadde eg tenkt meg om så burde varselbjellende klirret i kor allerede da eg la opp til halsen…Dette er Still Light Tunic som eg har gjort helt til min egen og den er orginalt strikket i Tynn Alpakka, derfor burde eg tenkt meg om da eg la opp i Østlandsgarn…Burde jo absolutt lagt opp færre masker i halsen med så pass tykt garn i forhold til orginalgarnet, men men gjort er gjort og spist er spist!

Spørsmålet er nå: HVA er det beste å gjøre for å få en mindre utringning? Har i grunnen aldri laget meg et slik problem før hehe Kjolen er som du sikkert har skjønt strikket Top/Down, ergo er det ikkje bare bare å plukke opp kanten og liksom strikke den tettere, vet ikkje helt hvordan det ville blitt? Helt ærlig? Denne kjolen hadde jo blitt aldeles perfekt med en sånn Skorsteinshals!! Bare nevner det!! Men, tro hvordan den blir vel å f.eks træ en tynn “bukse”strikk i linningen og liksom bare dra den til litt? Har du gjort det i en hals før, eller? Har liksom ikkje lyst å prøve for mye med noe før eg vet om det funker, vil ikkje risikere å ødelegge den. Hmm begynte plutselig å tenke, tro om eg kan bare plukke opp maskene i halsen å strikke videre opp over liksom? Kan eg da f.eks bare klippe(!!!) bort den flippen den da blir på innsiden!? haha Nei, off, nå tenker eg for mye kjenner eg, men fikk liksom plutselig lyst på en sånn Skorsteinshals her!!!

Har i grunnen aldri fixet på ting sånn i ettertid…plagget har som regel bare blitt liggende i det uendelige, men eg fikk for meg at eg ikkje vil “miste” denne kjolen. Vet søren ikkje om eg har mer av disse fargene eg gang jo Hmm uansett, denne kjolen må bare fikses for eg har virkelig lyst å få tatt den i bruk!!
En glimrende Vinterkjole ♥

Tips til løsninger du selv har brukt mottas med stor TAKK ♥

 

* * * *

 

DET REGNER!! JuHuuu Eg tror eg dropper Yr.no sitt vær og bare forholder meg til været på mobilen! Vil mye heller ha +grader i fleng og regn enn nedbør og minus!! Da eg sjekket Yr.no i går i forhold til i kwell når eg skal kjøre Dib på trening var det meldt regn og -2 grader! Da blir det skummelt da! Men, på mobilen min meldes det +5 gr og regn Woop Woop Da går det fint å kjøre 🙂

I dag skal eg fikse meg selv litt! haha Først må eg bare fortelle en bitteliten morsom historie haha For en del år siden, la oss si ca 5-6 år siden. Dib og eg var med min søster på hytta noen dager, det var sol og skikkelig sommer. På vei til hytta plukket eg med meg en Bodylotion fra butikkhylla, det er det beste om kwellen etter en dag i steikende sol! Vel, eg smørte meg godt inn og var jo i sola hele dagen med ungene, smørte meg litt mellom slaga og HEKKAN så brun eg ble de dagene på hytta! Ja t.o.m søsteren min kommenterte det. Har i grunnen aldri vært så brun før eg 🙂 Da eg etter noen dager begynte å flasse litt merkelig på leggene, ja store brune flak med dø hud kunne bare draaas av, måtte eg jo ta denne kremen i bedre øyensyn: SELVBRUNINGS KREM! WHAT!?!? Og den hadde eg jo smørt meg med flere ganger om dagen!?! *ler meg ihjel* Var jo ikkje rart eg ble brun hehe Nå i forrige uke fikk eg det for meg at DEN kremen vil eg ha igjen for ja eg ble veldig fint brun da, selv om det den gang var noe meget hehe På lørdag kjøpte Amira ei tube til meg og når den da brukes fornuftig er det greit. Det er bare Dove sin bodylotion med litt Tan i, men mer skal det ikkje til 🙂 Skrubbet ansiktet mitt i går kwell og smørte meg med et tynt lag og nå er det bare som om eg har vært en liten time i sola 🙂 Det er faktisk herlig nå på vinteren og ikkje er det skadelig heller slik som gjerne solarium er. Billig er det også haha Bare ikkje bruk den som Bodylotion flere ganger til dagen slik eg gjorde!

Nå skal eg bare shaine litt her i heimen og så blir det dusj og skrubb 🙂
Etter det er det bare å fyke videre på Dib sin genser!

 

KOS DEG OG HA
EN PLASKENDE VÅT MANDAG

 

Go`klem fra ei Fornøyd Vibbedille 🙂

17 kommentarer
    1. Åh, en skøn kjole ????. Jeg snurrer bare et tyndt sjal eller et smukt tørklæde om halsen, hvis den er lidt åben. Smuk farve og smukt mønster (og en smuk kvinde). Se nu bare at få den i brug

    2. Hekle en omgang fastmasker på innsiden av halsringingen, det hjelper utrolig og blir penere enn en strikk.

    3. Du kan jo prøve å hekle en kant rundt . Det har fungert fint for meg.Du må ha en fin dag. Her laver snøen ned så det blir nok en innedag????

    4. Du kan prøve å ta opp masker frå innsida på halsribben, der glattstrikket tek til. Da kan du strikke hals, evt i et litt tynnare garn i ein av mønsterfargane, sånn “to i ein genserlook”

    5. Jeg ville ha strikket en løs hals i samme farge, kanskje også et lite sjal, da ha du mange variasjoner.

    6. Jeg ville plukket opp masker fra første rett omgang, fjernet ‘ribben’ og strikket et par omganger før jeg ville kjørt en omgang med ‘minkning’ i samme system som økningen da du strikket kjolen *S* Når halsåpningen er passelig, velg avslutning *S*

    7. Har strikket dobbel halskant og tredd strikk i på en Marius som ble for vid. Det ble veldig bra

    8. Tror jeg hadde strikka en ny “kant” inni den gamle -litt sånn lag-på-lag og dratt med meg fargene fra kjolen.

      Noe sånn her tenker jeg på: https://www.ravelry.com/projects/MlleCochonnet/3-in-1
      Mønsterstrikken her kan du jo hente i gråfargen og mønstrene du har for eksempel. Eller bare sånn enkelt som hovedmønsteret til genseren har.

    9. Noe må du finne på, og her var mange bra tips. Kjolen er jo dritlekker! Kan ikke bare la den ligge. 🙂 Er du altfor giddalaus på å plukke opp, ( ja, jeg vet det kan være en møkkajobb) , så ..en høyhalset strikkegenser i tynt ullgarn i passende farge under..vær så god..hehe.

    10. Hva med å plukke opp masker til hestetømmerbord
      i litt tynnere garn.
      (Se youtube) ?

    11. Løs hals i kjolens farger er også en mulighet. (Du har jo vist oss fine, ensfargede med forskjellig mønster, eller som foreslått før, hente detaljer fra den fine kjolen din. ). Dette får du til ????og kjolen blir ennå mer spesiell, fin og anvendelig ????

    12. Knallfiin???? tror jeg ville tatt opp under ribben og strikket ny ribb i lys grå under (evt mønsterstrikk). Litt lag på lag som andre sier over her. Den må iallefall brukes ????

    13. Lekker kjole.
      Her har du fått mange gode forslag og du må bare prøve deg fram. Jeg likte forslagene om å få fram litt sånn lag på lag-look.
      For å gjøre kjolen litt kortere så ville jeg rett og slett plukket opp masker, klippet av et stykke og masket sammen.
      Jeg fikset en genser som ble for kort både i bol og armer ved å strikke på den et stykke og så maske sammen.

Siste innlegg