Når man kan være sjef helt alene..!

 

Hvor mange kilo marsipan har du trillet med småunger opp gjennom årene? *Fniser* Det er veldig gøy og ikkje minst fargerikt! Min drøm hvert år da eg var liten var å lage et fat med grønnsaker og frukt i marsipan! Eg husker kaffibordet hos tanten min om jula, hun kjøpte ferdige “frukt” (sånne lekker tysk marsipan husker eg) i marsipan som hun laget et helt fat med, akkurat som et ekte fruktfat i miniatyr…DET ville eg lage! Tror de eldre søskene mine kjente mine begrensninger for eg fikk som regel trille ut de grønne ertene…! Storesøs husker eg laget et blomkål en gang…Rart hvordan enkelte minne popper opp.

Men altså, det eg skulle frem til var; Når ungene mine var små var det som regel de som bestemte nesten alt under julebaksten. Farger og utforming, mange ideér og det gikk med mye konditorfarger, og da var denne flytende...Et sant kliss kan du trygt si. Masse figurer i marsipan, skulle nesten tro me lekte med plastelina…Nå der i mot er eg sjef fullstendig alene, kan gjøre hva eg vil og lage akkurat hva eg vil. Kjente litt på det da eg i går sto å trillet ganske så mange marispankuler helt uten farge, for x antall år siden hadde begge ungene forlatt kjøkkenet om eg fant på å gjøre det – Var jo ikkje kjekt å bli med da…

Marsipankulene over har eg dyppet i sjokolade, satte de på et brett med hakka valnøtter før eg bare presset en halv valnøtt på toppen – Helt enkelt, men når de er mange nok sammen blir det ganske lekkert! Har egentlig en konfekteske i metall eg bruker til snop som dette, men haha Ungene og eg spiste sushi i går og noen av de svarte boksene med gjennomsiktig lokk var uten “Sabi Sushi” logo på!! GENIALE til hjemmelaget snop! Kunne bruke 2 av de store boksene og 2 mini bokser, etter hvert som eg lager mer snop skal eg blande litt forskjellig i boksene –
Blir så fint atte!

 

 

 

 

Oreohjerter…De var fullstendig perfekte helt til eg skulle pakke de i boks…Hadde de på stålrist etter dypping i sjokladen for så en stund i kjøleskapet…De var som limt fast med superlim på den rista! Måtte faktisk bende de av med kniv, noen tok en rundtur bort over kjøkkenbenken før eg fikk de i boksen. Jajo eg kunne hatt de på bakepapir, men da får de en sånn bred kant, akkurat som en “flosshatt” og den måtte eg da skåret bort. Uansett, nå er det smaken som teller og disse kommer Dib til å sluke fortløpende 🙂

 

 

 

 

Knuste 2 pakker med orginal Oreokjekt med stavmikseren…

 

 

 


…smeltet 200 gr melkesjoklade og rørte det samme. Putte “deigen” i små silikonformer, en tur i kjøleskapet før eg altså dyppet de i sjokolade. Ikkje gjør som meg, sett de heller på bakepapir på bakepapir…

 

 

 

 

Ellers fikk eg løst et Cricut problem i går! Her for en liten stund siden skulle eg skjære ut denne teksten i vinyl…Det stoppet opp og maskineriet ba om kalibrering…Skjønte ikkje på hva, som vanlig kommer Amira inn fra sidelinja å oppklarer…Eg hadde huket av på feil Vinyl og ikkje den samme som eg hadde satt i maskinen…Ikkje sant!??! Vel vel, nå fikk eg det da ut, plukket og montert. Dette er en mine skål/boks m/lokk som eg har støpt og malt – Selve boksen er noe herpet, men det er vel det man kan kalle en prototype?! Liker veldig godt denne modellen av boks, stilige syns eg! Har flere varianter og det er mulig eg legger meg på en linje som dette, en liten nødvendighet liksom haha Med tanke på at det beste er å spraymale er vel kanskje dette noe som er best å holde på med når temperaturene ut er bedre. Satser på å støpe opp litt flere på nyåret 🙂
Satser på å teste ut en del farger og design.

I dag!? Tja…mulig det blir litt kjøkkentjeneste, men eg må ut en tur…ligger en pakke å venter på posten….Irriterende, den skulle komme i postkassen på fredag, fikk mld halv 8 fredag morgen om at den var for stor til postkassen…Det ble bestemt flere timer før postbudet er her!?! Dvs den var IKKJE forsøkt levert i kassa…Blir sååå irritert for me har nå stooor postkasse så det er ikkje mulig at den ikkje fikk plass…Klikker meg inn på posten for å se om det er et sted eg kan registrerer MIN størrelse på kassa…Nei…eneste rådet eg får er: “Har du liten postkasse og mottar mye pakker, kjøp større postkasse HER!” Men hva er vitsen å kjøpe større postkasse om postbudet tar høyde for at du har en liten ordnær en?? Hmm

Uansett, eg kjenner eg er veldig spent på pakken som venter, det er en julegave eg har laget og bestilt selv…!
Tror bare eg kommer meg i skoene og hopper i bilen!

 

 

 

LAG DEG EN FLOTT MANDAG

 

 

 

 

Juleklem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

1 kommentar
    1. Farmor var snill til å stikke til oss ungene godteri. Kanskje litt mye. En gang sa Pappa at det måtte bli slutt på det. Hun fikk servere frukt, grønnsaker eller mat når vi ungene stakk innom. Vi bodde få hundre meter fra hverandre, så det ble rikelig med besøk hos Farmor. Neste gang vi kom bugnet godteskåla av jordbær og gulerøtter – i marsipan….

Siste innlegg