Nye Helter og mer forståelse?

 

At dagene ikkje er som vanlig er sikkert og visst, det er det mange som har fått smake på denne helga. Har ingen problem med å skjønne at de aller fleste syns det er dødskjipt å være begrenset i forhold til friheten me er vant med. Ingen av oss her hjemme er syke, men likevel er me begrenset, slik er det i mange hjem. Burde absolutt vært i alle hjem, men det er det ikkje. Ingen har vondt av å kjede seg, ja man kan kjede seg ihjel….men man dør ikkje av det, så enkelt og likevel sååå vanskelig! Hvis man f.eks ymter med at “Sånn har faktisk eg og mange andre det hele året” så blir det: “Ja men dere er jo vant med det!” -Vel, alt har en start og all endring trenger tilvendig. Me som i lange tider, ja faktisk flere år har holdt oss hjemme pga sykdom etc kjedet oss også ihjel i starten og det var på toppen av alt som var grunnen til det. Du er frisk, du feiler INGENTING – DU må bare holde deg hjemme fordi du skal beskytte alle som kan dø av dritten! Vil påstå at det ER en vesentlig forskjell. Fordi; Når Corona Viruset have left the building så kan du igjen fyke ut i verden og leve livet ditt slik du alltid har gjort….

MEN eg håper av hele mitt hjerte at det blir med en helt ny innstilling:

Eg håper du verdsetter livet ditt! At du ikkje tar noe forgitt lengre, ikkje alt er nemligen en selvfølge – Det håper eg du lærer i denne perioden. Eg håper du kan vise mer forståelse for oss som tilbringer det meste av livet vårt innen for husets 4 vegger, kanskje det nå kan blitt slutt på å himle med øynene av situasjoner du ikkje skjønner? Ja som at eg og mange med meg ikkje orker å delta på alt som er kjekt? Det har aldri stått på viljen ser du.

Nå har me alle snart fullført en helg ganske så isolert, i morgen er det mandag og ny arbeidsdag for mange. Situasjonen er langt fra over, faren er like stor, men NOEN må faktisk ut å jobbe slik at me andre kan sitte hjemme å være beskyttet. TENK PÅ DET!?? At DU f.eks valgte å dra på fest i helga, kline med noe bakom sofaen eller kanskje du var en av de som rømte på hytta? DU utsetter andre for fare, DU utsetter de som må jobbe for at andre skal overleve for en reell fare! Hva om alle de som faktisk må jobbe for å unngå det komplette kaoset blir smittet! Hva da? Ja da blir det ville tilstander her fra til…..? SER du den potensielle faren ved dette? Det ironiske er at det ENESTE du trenger å gjøre er å holde deg hjemme….veldig lite strevsomt må eg si

At helsepersonell for mange er helter har me visst i mange år, nå blir de helter av dimensjoner, det samme er de som sitter i kassa på matbutikken! De som du før så ned på fordi de ikkje hadde en skikkelig jobb…Vel, hva ville du gjort uten de nå? Hæ? Er det riktig at du skal risikere å smitte disse menneskene fordi du kjeder deg? Nei, tror ikkje det ser du! Dessuten er det på tide at du begrenser den der hamstringa de før regjeringa må innføre rasjoneringskorter…DET kan bli en realitet om ikkje alle tenker på andre enn BARE seg selv! Dette er ikkje en situasjon hvor egoismen må ta overhånd. Alt me nå gjør det er for ANDRE enn oss selv, sånn er det, og sånn MÅ det være. Det er ikkje så vanskelig, det krever bare at du tenker litt anderledes.

Eg og mange med meg er heldige! Me kjeder oss ikkje like mye som alle andre, me har god trening fordi me endret våre sosialiseringsvaner for mange år siden! Jammen godt det finnes STORE fordeler med å være
“på siden” av samfunnet. Det å være sosial på nett har for mange vært redningen i flere år, me koser oss, me ler, me griner og me støtter hverandre. Ikkje minst så STRIKKER me på nett, det er fult mulig for det er me mange som gjør. Me er mange som ikkje føler at de siste dagers endringer er særlig kritiske for det har vært hverdagen vår i mange år – Nå bør me gjerne innvie alle de uvitne der ute? De som aldri har skjønt hvordan me orker å “bare” sitte der å strikke foran en skjerm i flere år, eller bedrive andre hobbyer sammen med andre kun via en skjerm. Muligheten er mange, det finnes ingen begrensninger, men det kan bli vanskelig om man bare går å surmuler fordi man kjeder seg. Det burde egentlig ikkje vær rom for å kjede seg når det er så mange muligheter.

Man bør bare ta seg selv i nakken og rett å slett gjøre det beste ut av det! Alt har en ende før eller siden. Hvorfor gjøre sin egen hverdag så utrolig kjip når du uansett ikkje kan gjøre noe…? Ja annet enn å være hjemme? Selvfølgelig trengs det tid og tilvending for å endre en hel hverdag og ikkje minst et tankemønster, men det er like godt å starte jo før jo heller. Om det PLUTSELIG er over så er det jo bare å hoppe i skoa å gå tilbake til det “gamle” og noe mer aktive livet ditt igjen – Men eg håper du tar med deg alt du evn har lært
i denne perioden som garantert ikkje helt er over ennå…

 

 

 

LYKKE TIL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Hei. Der var det mye sant i det du skriver, men jeg leste at de som er på hytta er blitt syke og vil ha hjelp fra Røde Kors. Nei vet du hva nå fikk dem beskjed om å holde seg hjemme og ikke reise på hytta. Ja da kan dem jammen sitter der og ta karantene der synes jeg. Min mann har tatt vertfall 1 uke karantene pga han skulle vert hos fysioterapi på fredag som var men han har diabetes så han setter seg ikke i fare med å kjøre dit. Så han ringte å sa at han ikke kom.
      Her holder vi oss hjemme. Heldigvis så har jeg strikking og dataen og min mann har også sin data så vi klager ikke. Vi er hjemme ellers i året så det dem kaller karantene er vi vant med. Heldigvis har vi kattene og 3 små på fire poter så vi klager ikke.
      Her regner og blåser det fint vær å være inne i.
      Ha en fin helg med dine perler.
      Klem fra meg

    2. Kloke ord.
      Hverdagen er ikke så forskjellig for veldig mange av oss. De andre har godt av å føle på det.
      Dugnad er ordet og der må vi alle bidra.
      Ha en flott søndag, jeg har kaffe og strikkinga, så dette blir bra.

    3. Så sant. Vi satt og snakket litt hjemme. Om situasjonen og hvordan den påvirker oss alle. Den eneste usikkerheten vi faktisk ikke har er bekymring for pengene.( Vi er uføre. Og har samme beløp uansett.) Og det var faktisk litt rart…. Samtidig sitter vi å bekymrer oss over alle som blir berørte og mister jobbene sine… Og vi tenker faktisk på dem… Tviler de (ikkke alle da) noen gang har brydd tanken om oss uføre… Rart egentlig, men jeg synes alltid synd på de som taper/ mister noe… Nå er det bare å håpe på at dette går over fortest mulig og at alle følger rettningslinjene som blir satt… Samt at vi slipper mange syke. Pass på hverandre.

Siste innlegg