Hjemmelaget Pesto

 

Endelig er me kommer så langt ut på sommeren at eg kan virkelig begynne å kose meg! Selv om man skulle tro at det å plante Basilikum er enkelt har eg aldri fått til et godt resultat før nå! Det eg gjorde i år var å bare tømme en pose frø i hver sin potte og jammen har det bugnet + eg plantet en plante fra Rema ut i Grønnsakkassen, den har også virkelig vokst og blitt stor! I går kveld plukket eg alt som var store blader og det ble søren meg mye!
Bestemte meg for å prøve noe eg aldri har laget før:

 

 

 

Eg laget den beste Pestoen eg noen sinne har smakt ♥ Det smaker helt himmelsk og det blir ikkje siste gangen! Tok et kjapt søk på nett og brukte DENNE OPPSKRIFTEN 🙂 Eg putta opp i en extra hvitløksbåt, 2 ts sitron og litt extra Parmesan 🙂 Et du glad i Pesto så anbefaler eg virkelig denne!

 

 

 

 

Det ble ganske mye og den holder seg ca 2 uker slik den er her i glasset. Her bruker me pesto f.eks på skiva sammen med salat og litt kyllingpålegg. Lager også ofte PESTO KYLLING og vurderer å lage det nå i helga slik at eg kan spandere denne hjemmelaga delikatessen på kyllingen 🙂

 

 

 

 

Dessuten bugner det godt av Reddiker….

 

 

 

…Neper og 2 forskjellige salater som nesten gror ut av Grønnsakkassen!!  Det finnes nesten ingenting som er bedre enn å plukke det du trenger rett ute på terrassen og bare gå ut på kjøkkenet og lage en deilig…

 

 

 

 

…SALAT! Her har eg masse oppklippa salat, reddiker og neper i tynne skiver, litt perletomater, spisspaprika
og akurk + en halv avokado. I steden for f.eks stekt kylling bruker eg Kikerter. Kirkertene er fra boks, eg lar de renne godt av seg før eg har de i ei gryte med 1 ss olivenolje, litt salt og pepper. Dette får freze litt rundt i gryta sammen med en presset hvitløksbåt, knipser litt skikkelig hot chili opp i før eg tømmer alt på ei rist med bakepapir.
Inn i ovnen på 180 gr (varmluft) og steker/tørker det ca 20 min. Dette strør eg over salaten og det er virkelig godt! Det er absolutt en salat du blir mett av, ved siden av tar eg gjerne en bit med hvitkløks brød 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Herlig å kunne plukke av egen avling.
      Jeg skar av røttene på vårløk og purreløk, lot det stå igjen 1-2 cm og plantet i en potte på veranda. Stakk også noen fedd hvitløk ned i jord. Vokser som bare det så nå kan jeg bare gå ut på verandaen og klippe når jeg vil ha litt smak av hvitløk eller vårløk/purre. 😎

    2. Så gøy å lage pesto selv da 🙂 Og jammen meg greit å kunne spise seg gjennom hagen 😀 Dårlig med sånne muligheter her på Grunerløkka 😉

    3. mmm her var det mye godt ,har vært slik hos meg i alle år ,det har bugna ,men i år vil ikke ting sånn skikkelig i hagen min ,noe kommer men det er ikke rare greiene mot hva jeg sådde ,men litt ,får masse ruccola da og den er flerårig og sterk på smak :=)

Siste innlegg