PIKEKYSS – En herlig go`bit! ~ Oppskrift

 

Pikekyss er et must her i huset! En jul uten forbigår ikkje i stillhet kan du si….Ja det blir nesten krise!! Enklet er det også, superenkelt faktisk,ja t.o.m striperkan du lage uten noe føzz! Helt sant!

Skal du ha de på pinne tar du litt markengs på bakepapiret, legger pinnen opp i og sålager du rosetten.
Eg bruker kun sprøytetipp 1M – Den eneste eg får til *ler*

 

 

 

 

Når eg først setter i gang blir det som regel mange 100 stk….en munnfull blir fort 5-6 stk om gangen! Det første eg gjør er å dryppe noen dråper med essens i vispeskåla, da får man et hint av smak – NICE!

 

Ellers er oppskriften som følger:

4 eggehviter
150 gr sukker
150 gr melis

 

Pisk eggehviter og litt av sukkeret til det er fluffy, ha opp i resten av sukkeret. Når dette er stivt tilsetter du melis litt og litt 🙂 Det ble ca 200 pikekyss
Stek/tørk de på 75 gr i 2 timer, etter det; Skru ned til 50 gr med døra på gløtt et par timer. Smak Pikekyssen underveis, den skal være sprø/tørr med en lite seig kjerne. Når den er perfekt,
skru av ovnen og la de stå til de er kalde 🙂

 

 

 

 

Min erfaring er at Pastfargene er best, blir klare fine farger. Dessuten kan du male striper på innsiden av sprøyteposen før du har marengsen oppi – Da får du stripete, evn fargerike pikekyss 🙂 Gøy og lage og kjekt å gi bort i tiden før jul. Eg har de siste årene hengt en cellofanpose på døra til alle naboene i nattens mulm og mørke MoHaaa

 

 

KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer

Siste innlegg