Pris ER vanskelig, men vær ærlig!

 

Det er ganske fasinerende…Pris på håndarbeid, et vanskelig tema, skjønner det….Men man kan i det minste være ærlig, ikkje det?

Hvis eg skal kjøpe et plagg som noen legger ut for salg er eg ikkje redd for å betale om det er noe eg liker, eg vet hvor mye arbeid som ligger bak. Det vil eg tro alle dere andre som strikker også vet. Me har aller våre kriterier for hva som må være på plass om man skal kjøpe et håndstrikket plagg. Selv er eg ganske kritisk når eg selv strikker eller lager noe, spesielt om eg skulle ønske å selge (Eller gi bort i gave). Monteringen f.eks må være fin, en fin innspurt er alltid en inner 10`er! Er det mønster så bør det være fint på vrangen uten løse tråder, enten om det er
i festeområdet eller slakke tråder mellom fargeskift. Det er en selvfølge at selve arbeidet er fint/jevnt strikket.
Det bør jo absolutt være et krav om man skal selge, det er nå min mening.

Ble sittende å bare scroller rundt på FB i natt før eg la meg og eg satt lenge inne på ei grupper hvor strikkeplagg ble solgt og hvor det ofte ble spurt om hvor mye man kunne ta betalt. Det var da det ble litt fasinerende,
det var som et “mønster”:

Hvis den som spurte hadde lagt ut et bildet av et flott strikkeplagg hvor det meste var på stell var det mange som var rause i pris, noe som eg kunne si meg enig i, mange fine plagg og vel verdt pengene. Inni mellom var det jo noen som alltid syns det var å be om alt for mye….ingen ville kjøpe til den prisen. Eg mener at den rette kjøper finnes alltid, hvis man ikkje har hastverk. Man skal ikkje underprise seg selv om genseren ikkje blir solgt de første dagene, alle taper på det og til slutt vil det ikkje være mulig å få bra betalt.

Det som var litt kleint var når det dukket opp et bildet av et plagg som slettes ikkje var i toppsjiktet på hva som egentlig var fint. Da mener eg utførelsen og ikkje designet på plagget. For å si det sånn; Eg hadde nok ikkje kjøpt det. Trådstarter spør jo hva hen kan ta i betaling for plagget. Det er nesten ingen som kommer med prisforslag, i steden for så svares det gjerne på denne måten: “Eg har strikket en slik og tok 1200 kr” og slik skrives det nedover kommentarfeltet, de fleste forteller hva de hadde tatt eller hva de fikk. Inni mellom kommenterer da en lykkelig trådstarter og er fornøyd med prisene som blir nevnt. Sannheten er jo det at vedkomne vil nok aldri få den prisen, for kvalitetsmessig er det ikkje hold i det. Skjønner du hva eg mener? Ingen tør skrive hva de egentlig mener? Nei, det er ikkje det samme som å være stygg. Det hjelper jo ikkje å mene at man bør få samme pris som en annen når arbeidet er slett utført? Da er det bedre å heller selge til garnpris om man absolutt må selge og noen ønsker å kjøpe (Dette bør jo ikkje være et mål i seg selv, ja og kun få garnprisen tilbake?) . Hvis man legger ut bildet av noe man ønsker å selge må man være forberedt på ærlige tilbakemeldinger og ikkje bare ros. Me som leser slike innlegg må jo heller ikkje la være å gi ærlige tilbakemeldinger – Det er jo ikkje det samme som stygge kommentarer, selv om det er en fare for at trådstarter blir såret.

Nå mener eg ikkje f.eks “grimme” fargevalg, for det er så forskjellig hva den enkelte liker. Det er snakk om kvaliteten på selve arbeidet. Ved å ikkje være ærlig skaper man jo bare en haug med falske forhåpninger og i verste fall blir jo ikkje plaggene bedre og vedkomne vil egentlig aldri får solgt noe.

Kjenner jo at bare ved å skrive det her er vanskelig. Eg har jo mer enn en gang fått passet påskrevet og beskjed om å ta meg ei pære om eg er ærlig. Når man ønsker å selge noe bør man, eller man må ha selvinnsikt. Det kan jo være en idé å få noen man stoler på til å se på det man ønsker
å selge før man legger det ut for salg eller spør om pris.

 

Bare en tanke sånn midt i natten…

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

7 kommentarer
    1. Jeg synes det er så bra at du engasjerer deg i sånne spørsmål, noen priser håndarbeidet sitt altfor billig desverre.

      1. Ja det er også et problem. Mange selger flotte strikkeplagg for en slikk og ingenting bare for å få igjen garnprisen og det ødelegger markedet for strikkeplagg. Det er synd for et flott strikkeplagg skal settes pris på. Vil man ikkje tjene på det selv bør man heller selge til venner og kjente og ikkje på messer 🙂

    2. Når jeg leste dette, kom jeg på en gang jeg var på en julemesse, med mye strikking osv. der sto det en dame med ganske mange gensere, og jeg tittet litt på de, men de var altså så stygt og ujevnt strikket at jeg ble helt forskrekket! Hadde aldri kjøpt, uansett hvor lav prisen enn hadde vært.

      1. Å ja, har sett det selv og det er jo ikkje helt bra. Folk må jo få selge akkurat hva de vil, men det må ikkje bli sånn at en pris gjelder for alt. Man må virkleig ha litt selvinnsikt på hva man selv legger frem.

    3. Viktig tema ja. Jeg ser mange plagg jeg aldri hadde lagt ut offentlig, men på den annen side, jeg har da ikke kommentert arbeidet som absolutt ikke var bra. For tenk om det er den første genseren og X er så glad for resultatet? Vil jo ikke knekke dem heller.
      Vanskelig tema dette, men når noen spør direkte om sitt eget arbeid og dets verdi, da bør det være rom for konstruktiv kritikk uten at verden går av hengslene. Skal det selges bør det være pent og uten feil.

      1. Tenker som deg, men samtidig burde de kunne blitt informert om hva som burde blitt bedre. Var jo nylig på ei messe”greie” selv. Der var det ei som hadde en stand med mye….(Unnskyld) Ræl! Stive priser, eg ble veldig paff da eg sto å så på tingene og tenkte: “Er dette sant!?!”

        Det mange ikkje skjønner er at en Marius genseren er ikkje verdt 2000 kr BARE fordi det er en Marius – Men ved å lese kommentarene på når folk spør om pris blir det jo det inntrykket alle får – Kvaliteten på arbeidet har basert på det ingenting å si. Alltid noen som blir krenket…som regel er det 25 stk som blir krenket på vegne av hovedpersonen selv…Det blir et evig gnål om man hinter litt sannhet.

    4. Så bra skrevet!😀 Har det inntrykket at det finnes en hel haug med hårsåre mennesker, som ikke tåler konstruktiv og ærlig kritikk. Det er så synd. Om jeg strikker ett plagg, vil jeg nå ha en ærlig mening om det!!😊

Siste innlegg