#sjekkdeg – Hjemme på badet!


Dette vet eg kan være revolusjonerende for veldig mange kvinner og eg håper jo av hele mitt hjerte at det kan bli mer enn “bare” et studie ♥ Det var i allefall veldig kjærkomment for min del. Eg fikk for en tid tilbake forespørsel om eg kunne tenke meg å bli med på dette studie som går ut på å ta celleprøve av seg selv, hjemme på badet! Vettu? Eg har i lange tider virkelig slitt med dårlig samvittighet ovenfor meg selv fordi eg ikkje har tatt celleprøve på år og dag! Ja det har tynget skikkelig til tider, men nå ble det bare en gang slik. Det kan være mange grunner til hvorfor ganske mange kvier seg for å få dette gjort og for min del er mine mageproblem en del av det, dessuten så vet du nok hvor fort årene bare fyker avgårde og ting går i glemmeboka.

På mandag fikk eg denne pakken i posten og testen, ja den tok eg i dag! Nå er det gjort og eg kan ikkje annet enn å krysse fingrene for at alt står bra til. Det var slettes ikkje vanskelig i det hele tatt, hvis du f.eks har brukt Tampax så er det absolutt ikkje så mye nytt for deg. Om det var vondt? NOP ikkje en millimeter så det gikk aldeles knirkefritt og det beste? Åååå eg føler en voldsom byrde er tatt bort fra skuldrene mine,
finnes lite som kan overgå det.

Eg har ikkje blitt spurt om å blogge om dette, men eg føler på meg at dette kan være en stor lettelse for ganske mange og kanskje det er det som skal til for at nettopp du får tatt denne viktige prøven? Ikkje vet eg, men på det ene skrivet som ligger i pakken med all informasjonen står det en mailadressen hvis man skulle ha spørsmål ang studiet eller hjemmetesten. Hvis eg nå hadde lest hva eg selv skriver og hatt dårlig samvittighet for at eg ikkje hadde tatt denne prøven, ja da hadde eg sendt en mail fortere enn fort for mer info 🙂 Det skader jo slettes ikkje å spørre mener nå eg 🙂 Studiet/prosjektet skal gå frem til 2029, men kanskje hvis mange viser interresse vil gjerne dette bli noe som alle kan få muligheten til? Eg er veldig heldig som er blant de 4.000 som fikk bli med,
og veldig glad for det.

Mailen du kan bruke er: [email protected] eller om du heller vil ringe så skader nok garantert ikkje det heller: 22928941/22928919 – Bedre å spørre en gang for mye enn for lite mener nå eg,
spesielt når saken er så pass viktig som dette 

 

Studien er finansiert av Kreftforeningen og Thea Steen minnefond 

 

 


I dag går min konvolutt i posten og i løpet av 6 uker får eg svar på om prøven inneholdt HPV, i så fall vil bli følgt opp av lege videre. Hjemmetesten gir like sikre resultater som en legetatt test.
Da skal eg enn så lenge puste godt ut for vel gjennomført.

 

 

 

#SJEKK DEG!

 

 

 

 

 

Go`klem fra en lettet Vibbedille 🙂

9 kommentarer
    1. Hei.
      Jeg har sendt mail til de, men dette er bare et prøveprosjekt for noen få. Blur dette vellykket, så kan det hende at de utvider.

      1. Jepp det er et studie/prøveprosjekt som skal gå frem til 2029 og min tanke er om mange viser interesse for dette blir det gjerne noe som flere kan ha nytte av 🙂

    2. Tror kanskje du må presisere at dette er forespørsler sendt ut til kvinner som ikke har testet seg i løpet av de siste 10 år eller lengre, og at det foreløpig kun gjelder 4 fylker; Hordaland, Rogaland, Trøndelag og Vest-Agder, som en videreutvikling av tidligere tester hvorvidt prøvetaking hos lege eller hjemmetest gir like godt resultat. Det har det foreløpig vist seg at det gjør etter studier, men så langt kan ikke denne hjemmetesten tilbys til alle som ønsker.

      1. Eg har skrevet at dette er et studie, men om mange viser interesse for dette blir det gjerne en muligheten for flere 🙂 Har nå fått tilbakemelding fra de som er ansvarlige for prosjektet og de har hatt stor pågang i dag grunnet dette innlegget og alle er velkommne til å sende mail for mer info. Er prosjektet vellykket er det mulighet for at det blir tilgjengelig for flere og det er jo helt fantastisk 🙂

Siste innlegg