“SKJØNNER IKKE DEN STRIKKEKALKULATOREN!!!”

Reklame: Rito Garn & Hobby

Fra tid til annen har denne uunværlige dubbeditten dukker opp her på bloggen, ja for eg er seriøst blitt helt avhengig! Bruker den ca hele tiden når eg strikker, noen ganger for å sjekke andre ganger for å dobbelsjekke at det eg strikker kommer
til å bli passelig! Skjønner ikkje at eg har klart meg uten i så mangen år,
ja med tanke på hvor mangen 2-mannstelt eg har strikket i min karriere haha

Uansett, hver gang denne fantastiske dinges popper opp kommer spørsmålene om HVORDAN den kan forstås! Å ja, eg skjønner dere godt for jammen satt eg å klødde meg bak øret mens eg tenkte og studerte! PLING og det ble jo en selvfølge hvordan eg skulle lese den og nå er det altså noe av det beste eg har i strikkekurven min, hvis noen sier noe annet, ja så har de ikkje hatt denne selv – Bare sier det! I steden for å svare på ganske mangen mail lager eg heller et innlegg for å spare litt arbeid 🙂 

Altså, hvordan forklare Hmm La oss si det sånn, du har strikket en prøvelapp og den har en strikkefasthet på 17 m på en 10 cm bred lapp, da stiller du den røde pilen inn på 17 m slik som over her, ok?

Du legger altså først kalkulatoren oppå strikketøyet uten å strekke i lappen,
tell maskene som er innenfor den åpningen i kalkulatoren.

De hvite tallene på den røde viser cm og de de svarte tallene på det hvite viser antall masker, ok? La oss si at du vil at din genser skal ha en brystvidde på 120 cm, se da først øverst på den røde siden, helt øverst står det 100, det er cm ok? Se til høyre for 100 og der står det 170 m, så går du litt ned på på den røde siden og finner tallet 20 cm, se til høyre og der står det 34,
ok,170+34= 204 m.

Konklusjonen er da; For å få en vidde på 120 cm må du legge opp 204 m
HVIS strikkefastheten er 17 m på 10 cm.

Det samme gjelder også her hvis strikkefastheten er 24 m, for å få en brystvidde på 120 cm da må du legge opp 288 m

Strikkekalkulatoren går heelt opp til en strikkefasthet på 49 m pr 10 cm så ja, denne skal kunne hjelpe deg uansett hvilket strikkeprosjekt du holder på med.

Håper dette var forståelig?
Sitt å lek litt med den og prøv deg frem så “har du det” vettu 🙂

Strikkekalkulatoren kan forresten kjøpes HER 🙂

Må bare vise at frustrasjonen min på Snapchat i går løste seg og eg er snart ferdig med første erm! JuHuuu Det går skikkelig fort når man kan strikke på en rundpinne med perfekt lengde! Det viste seg at pinnen eg hadde en tvilsom måling på var str 4 mm 🙂  Klarte jo ikkje SE selv hva som sto på vaieren, men med et godt mobilkamera fikk eg zoomet skikkelig så da sto lykken i taket!

* * * *

Mandag og sola skinner, men det er kun 3 gr! Litt kaldt altså, men men det er lover mye bedre fremover så våren er nok like rundt hjørnet! På Nypebuskene utenfor kjøkkenvinduet har det kommet grønne øre så ja, ting skjer!

Har hatt litt “bøgg” nå fra morningen av med bloggen og teknisk team jobber med saken, men JA det er frustrerende og veldig tungvindt akkurat nå, men eg håper de flotte folka på Support fikser det fort! Hvis du syns teksten i innlegget er ganske liten så er det bla et av problemet, men det viktigste er jo at eg selv skal klare å komme meg inn/ut av bloggen ute å måte logge ut og logge inn!
Satser på at “Ting” er bra igjen i løpet av dagen 🙂

 

KOS DEG OG HA EN
FLOTTERS MANDAG

 

Go`klem fra ei Småirritert Vibbedille 🙂

3 kommentarer
    1. Texten är lika liten som den varit den sista tiden. För liten för att vara lättläst, tycker jag, en närsynt gammal tant. 🤓

    2. Veldig godt forklart 🌹🌹 Tusen takk for at du deler med oss 🌹😁

    3. Angående problemer med å ‘se’ pinnestørrelse *S* Jeg bruker skyvelær *S* Det er helt nøyaktig *S* Veldig kjekt og slipper å gjette *S* Ellers oppbevarer jeg mine rundpinner i 1 liters ‘zipperposer’ fra Rema, jeg skriver pinnetykkelse uten på posene og har dem i et ‘penal’ *S*

      Takk for at du går på strikkefasthet igjen *S* Det er et evig tilbakevendende problem for meg, men har heldigvis kommet så langt at jeg vet at jeg som regel må ned 0,5 mm i pinnetykkelse for å ‘treffe’ *S* Men satser like vel på prøvelapper ved nye prosjekter *S*

Siste innlegg