STRESS!? – Hvor? Hvem og Hvorfor?

Designet av Stacey Lewis

 

Mulig du syns eg har en ovene fra ned holdning nå, men helt ærlig? Eg skjønner ikkje hvorfor folk stresser! Nei, det er ikkje tull, for det finnes egentlig ingen grunn til å stress, eller hva? Å jo da, eg har nok en gang i tiden kjent på stresset og det eneste det endte opp med var at eg fikk vondt i hodet, eg ble sur og ingenting ble altså bedre av å stresse, heller mye verre. Tenk over hvorfor du stresser, over HVA du stresser for? Går ting raskere når du stresser? Tingen er den, stresser du for å få ferdig noe så blir det i allefall ikkje fortere ferdig fordi om du stresser så det beste du kan gjør mens du f.eks venter på noen, eller noe, som kanskje skal bli ferdig før du kan fortsetter, eller hva nå enn du holder på med – SETTE DEG NED Å STRIKK! Det er faktisk det BESTE du kan gjøre for deg selv OG omgivelsene! Vet du hva som er verre enn å stresse? Åååå det er å være omgitt av personer som stresser! Oh MY!!

Om du stresser hit og dit (med bil?) for å levere og hente, ja da bør nå i allefall ikkje stresse!
Alt for mye kan skje om du i tillegg er i fart! Ta det rolig!

Står du på hodet fordi du har glemt å handle noe? Vel, butikken er åpen så ingen problem! Det ENESTE som kunne ha pirret mitt stressegenet i dag var OM me hadde glemt å kjøpt Rosenkål og alle butikkene var utsolgt!
Det kunne blitt en potensiell krise for kalkun uten rosenkål…? Veeel, ja eg hadde blitt skikkelig sur…i ca 10 sek,
og så hadde eg innsett at det hadde vært idiotisk å stresse på meg en hodeverk over rosenkål…
selv om det er jækla godt!

Mor mi vettu….må le…hun ringte: “Vettu ka eg har glemt?” -Nei? “Ååå eg glemte jo ut at eg må ha noen go`biter
i gave til Milo!”
(Milo er katten vår…) -Javel? “Tror du at du kan ordne det for eg har ingen andre eg kan spørre om det vettu?” -Ja det kan eg for eg skal jo til deg å hente rullepølsa uansett i dag. “Ååå det var godt, da kan eg slappe av!” -Du må slutta å stressa, det ordne seg alltid uansett, dessuten hadde ikkje Milo visst om det var julaften eller ei! Åsså ler hu vettu! Mange ganger lager me helt unødvendig stress ut av ingenting og det alene kan jo ofte ødelegge en ellers så fin dag!

Ja og du? Er butikken stengt sier du? Vel, da er det jo i allefall overhodet ingenting å stresse over, nei for da får du uansett ikkje tak i det du glemte. Glem det, finn på noen annet eller klar deg uten. SÅ enkelt, men likevel så vanskelig for mange. Stress ER potensielt FARLIG! La det vær. Merkelig nok blir det jo jul anyway og koselig blir det også 🙂 La oss si du hadde stressa hele dagen for å få tak i det du hadde glemt, du styrte i vei og ble helt matt, men du fikk det i hus og til 7.og siste hadde ingen merket verken fra eller til? For hva stresset du?

 

 

Designet av Stacey Lewis

 

Hvis du kjenner at du har tendenser til å stresse litt i dag, legg opp til et lite strikketøy i dag, ja f.eks ei av kulene over. (Mange pynter treet i dag så det er fortsatt innafor å lage juletrepynt ♥ ) Hvert ledige øyeblikk til overs mellom middagstilbereding og innpakking: Sett deg ned og trekk pusten dyyypt inn, pust ut og strikk noen masker. DET hjelper! Få ned pulsen, høy puls over tid er slettes ikkje bra, få ned trykket rett og slett og du føler deg mye bedre 🙂

 

12 DAYS OF BAUBLES
Bildene over

 

 

* * * *

 

Lille Julaften ♥ Eg har flere gode minner fra dagen i dag enn selve Julaften som eg kan huske. I barndomshjemmet mitt bodde farmor og farfar i 2.etg. Farmor hadde bursdag i dag. Kall det gjerne tradisjon, men greia til mine foreldre var å være ferdig med ALT før me gikk opp trappa i selskap om kvelden på lille Julaften og stemningen der rundt bordet hos farmor og de var ALLTID avslappende, alle visste at stresse måtte de legge fra seg på trappa! Minnene mine tilsier at det slo aldri feil: Det begynte alltid å lave ned med snø mens me satt der å spiste kaker, når me sprang rundt huset for å komme til vår inngang var det alltid slik at eg fikk snø i tøflene. Inne hos oss lå ennå dampen og varmen igjen etter all middagstilberedning fra dagen og det var dogg på kjøkkenvinduet, men for en duft! Det ble alltid noen smakprøver på et tefat før det var på hodet i seng 🙂 Spenningen ved å ligge å late som eg sov mens eg hørt foreldrene mine tiske og viske mens de bar gaver inn i stua og la dem under treet  var helt eventyrlig, ja ennå kan eg kjenne på følelsen av sommerfuglene eg hadde i magen den gang og eg gledet meg sååå til julaften.

Selv om eg gleder meg til i morgen så er det mer over den gode maten og selvfølgelig til å se om gavene til ungene faller i smak. Har også observert at det er noen gaver “Til mamma” så litt sommerfugler har eg fortsatt igjen 🙂 Men ja, kall meg kanskje heldig, men stress? Nei, det kjenner eg ingen antydning til. Ønsker også at du skal finne roen og innse at stress er borkastet, det har ingenting for seg og det får som du vet ingenting til
å skje fortere uansett.

Ønsker deg ei fin Lille Julaften, nyt den og bare….

 

 

KOS DEG!

 

 

Nå skal eg på Rema å kjøpe katte godis + Julebrus! De var utsolgt på fredag og håper de har fått inn i dag,
hvis ikkje? Ja det blir det Singo og Cola 🙂

 

 

 

 

Go`klem fra ei avslappet Vibbedille 🙂

3 kommentarer
    1. Kos deg du også 🙂 Er så enig med deg. Jeg har kjøpt gaver. I løpet av 2 dager. Tok en enkel løsning. I dag har jeg jammen vasket litt også, mest fordi jeg ikke har gjort det på månedsvis. Vært syk hele tiden. Men i dag føltes det som helt nødvendig for litt bedre inneklima 🙂

    2. Er så enig,så enig. Jeg skjønner ikke at folk skal stresse sånn.Jul blir det jo uansett.Å hva med å kanskje planlegge litt bedre slik at alt er på stell når jula ringes inn.Men folk flyr jo rundt som forvirra vegglus ,ja,man skulle tro at julaften kom som en kjempeoverraskelse på dem.Men julaften har nå samme dato hvert eneste år.Til og med samme måned!!!!
      Nei,her nytes førjulsdagene i trygg forvissing om at alt man trenger er i hus,gaver er gitt til mottakere,å strikkeplanene for jula er klare.Trenger jeg noe mer da? NEI!
      Ha en fin lille julaften.

    3. Er enig med deg, men kjenner at stresset ligger på lur i enkelte situasjoner. Gaver lages/kjøpes inn hele året, og på våre turer til utlandet, men det er alltid noe som skal skje i siste liten. Da er det virkelig kaos alle steder.
      Idag skal mitt “strikkeområde” ryddes litt og ellers er vi stort sett ajour. I ettermiddag kommer gjestene, vi blir 12 til bords i år.
      God jul!!

Siste innlegg