Strikkedesignere tjener FOR mye!

 

Det heter man skal høre mye før ørene faller av, vel….her om dagen falt mine av for eg trodde faktisk ikkje det eg leste!! Eg satt her å lo høyt for meg selv og tenkte at de damene der må jo kødde!?! Det ble ganske hårreisende, ja så pass at eg følte for å si noe…det var litt vanskelig å ordlegge seg fordi eg lurte jo som sagt på OM det var sant det eg leste, eller om eg misforsto?? Men nei, dessverre….eg misforsto absolutt ingenting….Nå skal du høre:

Strikkeoppskrifter er ALT for dyr, ja strikkedesignere håver mer eller mindre inn penger som gribber…Ikkje sant!? *skrattler* Det er jo så enkelt, man slenger ut ei oppskrift, folk MÅ betale for hver enkel oppskrift mens designeren danser og synger på vei til banken. SÅ enkelt er det å tjene penger som designer. Ja du vet det, en strikkedesignere tjener sååå mye at de bør sette ned prisen på oppskriftene når de har tjent inn inntjeninga!?!? SAY WHAT!?? Du lurer på hvorfor kanskje?? Jooo….ei sokkeoppskrift f.eks, en designere lager den jo KUN en gang? Ja, det stemmer, men så er det sånn at det er mye mer arbeid å strikke sokkene….ja for de må du strikke hver gang du skal selge de….ja du skjønner, de strikker seg ikkje selv….Nei hei nei…ok….og poenget? Jo, det er urettferdig at en designere skal TJENE penger på noe de har gjort kun en gang, mens de som skal strikker etter en oppskrift må gjør masse arbeid for hvert par med sokker de skal selge…
*RISTER OPPGITT PÅ HODET*

(Noen gullkorn fra diskusjonen ⇓)

“Kan ikke sammenlignes, da oppskriften selges uttallige ganger, mens strikkeplagget selges kun en gang—så tar det like mange timer å strikke et nytt—- men når oppskriften er ferdig, så er den ferdig for alltid–“

“Jeg både strikker, syr, hekler og lager håndarbeider i mange teknikker. Du får fortsette både med mønstrene din, men uansett hva du skriver og skisserer, så er mønster dyrt i lengden. Godt det finnes gratismønstre”

“Selvfølgelig kan et sokkepar strikkes mange ganger – men det blir jo ikke det samme som å selge en oppskrift! Jobben med oppskriften gjør du EN gang, jobben med strikkingen gjør du HVER gang.”

 

Det eg lurer på er: Hvordan er et mønster dyrt i leeengden??
Hmmm snodig, eller er det noe eg ikkje skjønner??

 

Her har du f.eks “oppskriften” for å unngå at strikkere deler/kopierer oppskrifter:

“En oppskrift, gjør du arbeidet bare 1 gang. men selger mange ganger. Fortjenesten på oppskrifter, går jo på antall, over tid. Så du må estimere antall oppskrifter solgt. La oss si du bruker 10 timer på en sokkeoppskrift. så vil du ha 100 kr timen. da må du ta disse 1000 kr å dele på, la oss si 100 eksemplarer = 10 kr pr eksemplar. Etter 100 solgte eksemplarer, har prosjektet tjent seg inn. fra eksemplar nr 101, begynner rein fortjeneste. Ved en så lav pris, vil nok folk kjøpe flere oppskrifter, istedet for å dele med andre.”

 

Altså: “Gi bort” arbeidet ditt og unngå svindel – Rett og slett! Men ok, me vet nok at de fleste ikkje klarer å leve 100 % på å designe strikkeoppskrifter, men det finnes likevel flere enn du tror. Noen ganger kicker man inn med noe som blir en HIT! Da er det jo helt riktig at man SKAL tjene på det, ikkje det? La oss si, en strikkeoppskrift koster 50 kr, si at dette blir noe ALLE må strikke, da er det veldig sannsynlig at i allefall 1000 strikkere kjøper denne oppskrifta – Ok, da har designeren tjent 50K – Er ikkje det i såfall fortjent?? Veldig mange vil da svare NEI fordi designeren har BARE gjort jobben en gang…Kjenner eg blir stresset mellom ørene av å lese sånn utsagn. Husk at en strikkedesigner har en del utgifter underveis og ikkje minst skal det skattes for.

Nå er eg selv Grafisk designere og eg har designet mye i min yrkesaktive periode. Design som kostet mye penger underveis, mye blir skrotet før det endelig resultatet er ferdig. Alt dette er en del av jobben og ikkje minst lønna man skal ha. At man tjener penger på det ferdige resultatet i lang ettertid er jo en del av pakka. En designere kan tjener på et design i mange mange år på lik linje med en forfatter. Skulle jo sagt til f.eks Jo Nesbø: “Nei vettu ka, den siste boka di solgte så godt at den får du ikkje betaling for fordi du har allerede tjent den inn…”. Det er akkurat det samme med en strikkedesigner. Inntekten er nok mest på det jevne,
men inne mellom slår man til og tjener gode penger.

Eg blir faktisk veldig flau av mange av de kommentarene i den diskusjonen, det er jo nesten så de mener at de har KRAV på oppskriften og at designeren må bare finne seg i år gjøre jobben. Ikkje bare det, men hvis oppskriftene blir for dyre så bare kopierer de eller strikker “sine egne design”. Kjøss meg i ræva sier nå eg.

 

 

MISUNNELSE
FØDER DUMHET

 

 

 

Go`klem fra  Vibbedille 😀
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. har meldt meg ut av mange grupper eg for det er som du skriver her ,mange dumme komentarer og jeg blir litt sånn ,seriøst er mennesker så rare ,da slutter jeg å føølge for det blir for dumt .Klart en designer skal ha sin lønn og inntekt

    2. Om æ kjøpe læste oppskrift til 50 kr,okei,kan sikkert være dyrt.Men når æ selger de læstan førr 200 kr,har ikke æ åsså tjent på de læstan da? 🤔 Ingen jobbe gratis,sjøl ikke den som klage over designerprisan.Alt har en pris. 😊

    3. Har alltid irritert meg over at Knausgård tjener penger på bøkene han selger…. De er jo bare skrevet en gang!

Siste innlegg