Sunt & Godt – Hjemmelaget sjokolade is!

 

 

Eg blir til stadighet overrasket hva man egentlig kan lage selv! ikke bare det, men også av ganske enkle ingrediensen – Sist men ikke minst: Denne kan eg fint leve med, ja eg ble skikkelig overrasket, tro meg:
Eg hadde mine tvil da eg laget den tidligere i dag 🙂 Det var for noen dager siden da eg satt å scrolled på TikTok at denne isen poppet opp, snappet opp hva den var laget av – Ble ca sånn på slump hos meg i dag, men det funket! Lyst å prøve??

 

 

2 modne bananer
1.dl Havregryn (Lettkokte)
1 ts vanilje ekstrakt
2 ss kakao
4 dadler
1 neve cashew nøtter (uten salt)
Et knips med salt
1 kopp m/ vann (ca 2 dl)

 

 

 

Eg tok også alle frøene i en vaniljestang oppi etter hvert da eg syns det ble litt dårlig med vaniljesmak 🙂 Kjør alt i blenderen til alt er godt blandet, tøm dette så i former; F.eks isbitformer, eg brukte noen silikonformer eg har som er litt større i formene. Denne isen bli veldig hard når den fryses ser du, fordel med småbiter da. Eg tok opp nå i kveld for å smake og de var som stein! Kjørte de litt i blenderen, men eg tok de ut, delte med en god kniv, hadde alt i en skål og lot stavmikseren gjøre jobben – Da ble den sånn tjukk
og passe hard “krem”is og den holdt godt på kulden for å si det sånn!
Eg liker ikke bløt og “lunken” is, eg liker å tygge den iskald 🙂

 

 

 

 

Eg kan fint erstatte ei skål med vanilje is med denne noen ganger i uka! Eg har et par former til i fryseren, men tenker eg lager en runde til i påske 🙂 Overraskende god!

 

 

 

PRØV DEN!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg