Tar du deg skikkelig betalt på Julemarkedet?

 

Vet at det strikkes og hekles for harde livet rundt omkring i det ganske land for å kunne stille ut på Årets Julemesser.  For mange er dette en stor begivenhet, men det er også en god slump å putte i lønningsposen.
Vet også at mange kun er med på messer for kosen, vel og greit nok, men vurder dine priser godt.
For selv om du koser deg ødelegger du også for de som på mange måter lever av dette, eller har det som en god biinntekt. Dette er så absolutt en diskusjon me ikkje kan ha for ofte og siden det nå står messer/markeder
i kø frem til jul er det dags for en oppfriskning:

Får en strikker betalt for det hen eventuelt velger å selge? I mange tilfeller blir det faktisk bare sett på noe som er “Hjemmelaga” og det på en nedlatende måte! Det er så GALE i enkelte tilfeller at det er til å få makk av! “Du gjør jo ikkje annet enn å strikke, hvorfor kan du ikkje da bare strikke den jakken til meg?” Ja den har vel me fleste fått slengt etter oss, eller hva? For ikkje å snakke om når du skal strikke noe for en du kjenner og vedkomne skal betale deg for “jobben” og hen får HAKESLEPP når du nevner prisen du vil ta! Ja de tror me strikker for knapper og glansbilder og DET er en av grunnen for at eg selv ALDRI strikker på bestilling! NOP! Da strikker eg heller og gir i gave. Ellers har eg jo fått hørt det litt at eg er dyr når eg lager andre ting…Hmm…Bare eg vet hvor mye arbeid og tid som ligger i det eg selger, så da venter eg heller på riktig kjøper i steden for å sitte
å “gi bort” det er legge sjela mi i 🙂

 

Men la oss nå ta en prat om den der betalinga! Det er virkelig noe som stadig er et “problem” med diverse uenigheter… La oss si du strikker ei kofte/genser for noen, da syns eg virkleig du skal ha mye mer enn granprisen tilbake? Ikkje det? 🙂 Eg GREMMES når eg leser på “StrikkeSalgs Sidene” på Facebook! Noen legger gjerne ut en lekker genser og spør; “Hva kan eg ta i betaling for denne som eg strikket?” 90% av svarene går i noe som dette; “Det kommer an på hvilket GARN du har brukt” Hva i HULESTE har garnet med JOBBEN som er gjort?? HÆ?? Jobben er da for pokker den samme enten det er Sparkjøp garn eller om det er Rowan sitt, ikkje det?? Eg kjenner eg KOKER av slike svar og eg må seriøst SITTE på hendene for ikkje å lange or meg! Derfor er det så HERLIG med denne bloggen min, JEPP; eg kan skrive så og si AKKURAT hva eg vil, så la meg FORKLARE litt for de UVITENDE: (Les NØYE)

Eksempel 1:

Ei kjekk dame strikker en Marius i str L, Ok? Hun strikker den i, la oss si i SMART Garn fra Sandnes. Smart garn koster 55 kr pr nøste og i en genser str L går det, la oss si 18 nøster totalt, ok?
Da blir regnestykket slik:

Arbeidpenger: 1.500,-
Garnkostnader: 990,-
TOTALT: = 2490 kr

2490,- kroner er det kunden må betale, Ok?

 

 

 

Da tar me eksempel 2:

Samme senario, Marius Str L, OK? Denne skal hun strikke i Safir Garn fra Sparkjøp. Samme antall nøster og regnestykke blir slik:

Arbeidspenger: 1.500,-
Garnkostnader: 538,.
TOTALT: = 2038,.

Altså kunden betaler 2038 kroner, ok??

Da lurer eg på, hvordan kan da noen si du skal ta 500 kr i “Lønn” for å ha strikket denne genseren??
Det er meg en gåte hver eneste gang! Noen får sikkert SJOKK av å se at ARBEIDSPENGENE er de samme uavhengig av garn, merkelig, ikkje sant?

 

Les også“HÆ? STRIKKER DU AV BILLIG GARN?”

Altså, dette er til DEG som ønsker å tjene noen kroner i året på å strikke for andre: Skriv en liste over ting DU kunne tenke deg å ta bestilling på, kom så frem til ARBEIDSPENGER du syns du skal ha, der etter får GARNPRISEN være opp til kunden, ikkje sant? Enten kunden kommer med garnet selv eller om dere blir enige om hvilket garn som skal brukes, men uansett skal du ha DINE arbeidpenger, skjønner? Vet i allefall èn ting:
Eg hadde ALDRI strikke en Marius str L for 500,-! È du løyen eller?

Me MÅ begynne å respektere arbeidet me legger ned i et strikkeplagg! Jada, mange strikker kun for kosen og er bare glad om de får noen kroner, men man har jo uansett betalt for garnet, hvorfor skal man da selge plagget billigere enn den prisen?? Mange ganger når eg er på f.eks Julemarkeder får eg en klump i magen! Der ligger deee lekre strømpene eller vottene til 50,- kr PARET!?? Du som selger så billig, føler du virkelig at jobben du gjør er så dårlig? Eller at arbeidet ditt ikkje er verdt mer?? Syns det er ganske sørgelig skal eg være ærlig! Me må lære oss å sette pris på alt det flotte både du og eg strikker.

Mange unnskylder seg med at; “Ja, men eg strikker så mye så eg er bare glad hvis eg får dekket kostnaden på garnet” Men i det store bilde så latterlig gjøres StrikkeKunsten! Ser du ikkje det? Hvis det på nabobordet ved samme Julemarked ligger sokker til 250 kr paret vil jo folk tro at DEN person er spinnhakka gal! Men egentlig, så er det en helt Fair pris for et par fint strikka gode sokker! Slettes ingen Upris i det hele tatt.

Det er en selvfølge at plagget du skal selge er fint strikket uten feil og fint monter for å kunne ta en rettferdig pris. Er det en feil i genseren f.eks kan man slå av litt på prisen, det gjør de også i butikker

En Hjemmestrikka genser skal være noe spesielt man unner seg og hvis man ser hva f.eks en ferdig strikka genser på nettopp Garnbutikkene koster så vet man at man kan ta seg mer betalt enn 500.

Ofte blir gjerne en genser som trenger opp til flere farger veldig dyr fordi hvert enkelt nøste koster ganske mye. Hvis kunden da syns det blir ALT for dyrt fordi du vil ha dine 1.500 for arbeidet, ja da får vedkomne finne seg et rimeligere garn eller rett og slett strikke den selv. Ja for du skal jo ikkje ha dårligere betalt
fordi kunden ønsker et steindyrt garn. Er me enig?

Kan me nå i allefall være enige om å sette mer pris på det me strikker? Andre kunstnere tar seg betalt så hvor ikkje? Strikking ER kunst! Ikkje bare det, men det er også mye arbeid! Selv om me som oftes KOSER oss under prosessen betyr ikkje det at det me lager er mindre verdt! Tvert i mot! Det er lagt noen dråper Kjærlighet ned i hver eneste maske fordi me elsker det me holder på med og da skal man jammen med stolthet kunne selge det, ja for det er ikkje bare noe hjemmelaga ræl som noen ser på det som.

 

 

 

LYKKE TIL PÅ ÅRETS MARKED
OG KOS DEG MASSE!

 

 

 

 

Go`klem fra ei Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

6 kommentarer
    1. Ja dette ser ut til å være det evige spørsmålet.
      Jeg spør ikke andre hva som er grei pris på det jeg lager, men tenker; hva ville jeg selv gitt for dette.
      Er vi er på bølgelengde. Arbeidspenger genser min. 15oo, jakke/ kofte som krever montering 1800.
      Sokker/ votter har jeg tatt fra 250 og oppover for.
      Føler at dette er midt på treet.
      Stusser når jakker selges for 700 inkl. garn. Og sokker 50 for paret, men like ille enkle raggsokker til 450.
      Lag deg en god dag. Klem fra Liv

      1. Ser ut for at du og eg er enig over hele linja. Klart, er det en del montering inn i bilde blir det ++. Uansett sokker til 50? Det er jo ikkje teknisk mulig å gå i overskudd omtrent…Skjønner bare ikkje.

        Dagen har vært god til nå så eg satser også på en fin kwell
        Kos deg 😀

    2. Nå skal jeg være bittelitt uenig! Jeg tar utgangspunkt i mønster og størrelse når jeg beregner hvor mye jeg vil ha. Mye mønster og kanskje mye montering, da tar jeg opptil 1.50 pr meter. Ren glattstrikk og enkel montering; noen ganger helt ned i halvparten. Samtidig blir jeg provosert over sokker til 50.- “for jeg må jo ha noe å henge fingrene i. OG jeg får jo dekka garnet” At jeg får ødelagt mitt salg, driter slike i!

      1. Har tatt utgangspunkt i en vanlig genser str L, montering og mye mønster (flere farger) blir evn plusset på. Det samme gjelder om genseren blir enda større. Sokker til 50 kr burde vært vært straffbart hehe Som eg nevnte i en kommentar over her så burde det vært en minstepris når det gjelder å stå på marked. I realiteten så betaler disse personene for å gi bort sokkene sine hehe Tro om de egntlig har finregnet på det?

    3. Jeg har strikka en del gensere, bukser og heldresser til barn. Og lagt meg prismessig i høyt sjikte. De som ikke strikker selv spør alltid; stemmer denne prisen?? JA, det gjør den!
      Men, de som kan strikke selv, og vet hvor mye arbeid som ligger bak, spør alltid; Hæ??? Skal du ikke ha mer enn dette???
      Så, på julemesser/ julemarked rundt om så er det lett å høre hvem som strikker selv, og hvem som ikke gjør det 😊🧶

      1. Det er så sant! Eg syns, basert på hvor mye arbeid man legger i tingene/plaggene sine kan det vært verdt å vente på riktig kjøper og ikkje bare selge unna for 50 lappen – De som gjør det skjønner ikkje helt at de ødelegger for andre. Er jo egentlig ikkje rart at noen syns det er dyrt når me forlanger det det er verdt. På julemarked hvor mange står med mye av de samme tingene burde det så absolutt vært en nedre pris. Skjønner heller ikkje….Vanligvis koster det å ha en markedsplass, hvis man da selger for garnpris og under det, ja da betaler man jo markedsplassen kun for å gi bort tingene og går til syvende og sist i tap….Sitter jo ikkje tilbake med garnprisen en gang jo.

Siste innlegg