HÆ? STRIKKER DU AV BILLIG GARN???

“Fy deg! Strikke av billig garn med elendig kvalitet! FYSJ! At du gidder å legge så mye arbeid ned i noe med et så dårlig garn, ja eg skjønner det ikkje! Men ok, man får hva man betaler for!”

 

Vettu ka?? Når eg leser slik på Facebook kjenner eg at eg KOKER i StrikkeHjernen! Når en person stiller et helt NORMALT spørsmål som f.eks: “Noen som har forslag til hvilket garn eg kan velge til en genser uten at det skal koste skjorta for eg syns orginalgarnet er så dyrt?”

Når vedkomne da får til svar at “Jaja hvis det er dårlig kvalitet du vil ha” etc Det som for alt for mange er et dårlig billigarn er alt som selges på Nille, Sparkjøp, Europris, Viking og mangen har også Drops
i samme kategori! Eg blir KVALM altså! ALT dette garnet er nemlig SUPRE garn og eg har 0 problem med å fronte det! Bruker MYE av det selv og har aldri vært noe problem, eg vil heller si at plaggene/teppene lever jo formelig EVIG! Husk; Det er heller IKKJE garnet som nupper,
NOP, det er DU! Ja det er sant hehe At et garn nupper kan og er stort sett veldig individuelt!
Så NÅ vet du det 🙂 + at et garn som koster flesk kan ha like mange knuter som et til 10 kr

TENK om vedkomne som stilte spørsmålet f.eks IKKJE hadde råd til å betale mer enn ca 2-300 for en strikka genser?? Tenkt på det? Tenk på hvor sårt det er for den personen å få “passet påskrevet” om det h*n vil strikke IKKJE er godt nok? Ja eg blir ganske så oppgitt kan du si.

Luksusgarn er det som er en NYTELSE for den som strikker! Ja du kan betale en formue for et garn, men det er ikkje dermed sagt at det er KVALITET og Luksus! Dyrt garn er slettes ikkje alltid
synonymt med GOD kvalitet! Vær klar over det 


HVIS IKKJE BLIR DU LURT! haha

 


HA EN STRÅLENDE STRIKKEDAG OG KOS DEG GLUGG IHJEL MED DET GARNET DU HAR!

 

 

Go`klem fra ei veldig StrikkeGlad Vibbedille 🙂

78 kommentarer
    1. Er første gang jeg kommenterer en blogg 😄 Du er ikke aleine som har irritert seg over dei kommentarene om billig garn er så dårlig. Er helt enig med deg 😄

      1. Så enig med deg 👍 Alle har ikke god råd, og mulighet til å bruke 1000 vis av kroner på ett plagg. Og mange av mønstrene for tiden skal mann bruke 2 og 3 tråder., og det blir svindyrt.
        Og det er helt sant som du sier, for eg er en nuppe dame og alt garn nupper på meg. Verst er det på ferdig kjøpte strikkeplagg, så kjøper stort sett billige strikkeplagg 😝

    2. For noen er prisen viktig i den forstand at man skal ha råd til å strikke et plagg. For andre er prisen viktig i den forstand at det er høyere status å strikke med dyrt garn. For andre igjen kan det gå sport i det å strikke fine ting av billigere garn. Selv strikker jeg av garn jeg liker å strikke med, selv når jeg skal gi det bort. Superwash og merinoull synes jeg er så glatt og ekkelt, jeg tviholder på garn og pinner for at det skal holde seg på plass. Der spiller prisen ingen rolle, billig er like ekkelt som dyrt.
      Hvorfor kan man ikke bare la folk strikke med det garnet de selv ønsker uten å legge seg noe mer opp i det? Statusen ligger i et vakkert, hjemmestrikket plagg og tidsbruken. Verdien ligger i strikkerens omtanke og brukerens nytte og glede av plagget, ikke hva garnet koster…..
      Merete nattugle

    3. Heldigvis er det ingen som har skrevet noe slikt når jeg har lagt ut arbeider her. Tror jeg hadde tatt bunntenning. Fatter ikke hvorfor enkelte kan få seg til å skrive slikt, istede for å glede seg over andres arbeider, min mening er at har du ikke noe godt å skrive , så la vær å skrive noe i det hele tatt

    4. Hittil har jeg kun strikket med billig-garn og både jeg og mottakerne er fornøyde med dette. Det er ikke alltid at pris = kvalitet. Jeg strikker mye i SparKjøp sitt Rubin og elsker det garnet. Jeg må regne litt om på maskene, men det går greit.
      Sosser finnes det overalt både i klesstil, sminke, hår, elektronikk mm. Nå finnes de innen strikkekunsten også. Det får være dem om det. Vi som har strikket en stund bryr oss ikke, men det er ille for de som er nybegynnere og usikre på hva de skal velge.

    5. Må si at jeg strikker og hekler ganske så mye . Har kjøpt garn til f.eks strikkede tepper med kjempedyrt garn og i såkalt kvalitetsgarn. Jeg har også strikket i billigarn i diverse kvaliteter. Har faktisk erfart at det dyre garnet loer vel så mye , om ikke mere enn det billige garnet. At jeg kjøper dyrt garn er mange ganger på grunn av fargeutvalget. Så ja til begge deler . God strikking

    6. Ganske så enig! og jeg jobber i en strikkebutikk så trenger de som liker dyrt garn hehe.
      Hovedforskjellen vil jeg tro er vel blandingsforholdet i garn da billig garn pleier å være både andre-sorteringstråd (noen og tredje), og ha en del mer polyester og akryl i seg. Dette gjør det ikke “verre”, men en del billigere, og det er det ikke noe gale med 🙂 Knuter, rart innfarget parti, farge som smitter av og generelle feil kan skje med alle garntyper uansett pris og, men tror vi får slike parti kanskje 2-3ganger totalt i året fordelt på alle garntypene vi har, så er ganske sjeldent da. Uansett, det er ingenting gale å velge billigere garn, og folk som skal blande seg i det eller synes mindre om tøyet har jeg ikke gode ord til – strikking er en terapi for mange og alle som vil burde ha råd til det 🙂

    7. Takk!!! med minst to streker under 😊
      Digger både deg og bloggen din, kommenterer aldri, men akkurat nå bare måtte jeg.

    8. Sorry, men jeg anbefaler ikke billig garn. har en dyr erfaring fra garn kjøpt på REMA rundt 2000. Strikket en genser til meg med mye mønster og mye jobb, da det var brettet inn nederst og løpegang med snor. Fikk ikke brukt den en sesong engang før den hang og slang rundt knea. Og ikke nok med det. Hadde strikket kofte til datteren i PeerGynt, og da far og sønn også ønsket, falt valget på billig garn. Ubrukelige. Den ene som hadde splitt øverst, så ut som en kjole etter noen ganger over hodet, og jakka ble lenger og lengre foran. Mulig hektene ble for tunge. Aldri om jeg legger ned så mye arbeid igjen uten å vite at det er et garn jeg kan stå inne for. Heller noen plagg mindre.
      Men når man kommer til baby og barnestørrelser har man jo lettere plagg, og da vil det ikke sige så mye.
      Klem til deg. Liv

      1. Ja, det har jo ikke skjedd noen utvikling på billiggarnet heller siden 2000, så det er nok best å tviholde på den innstillingen hele livet ut (merk: TYKK ironi og sarkasme).

      2. Nå er det en gang sånn at man må forholde seg til vaskeanvisning for garnet, hvis ikke, så siger det og kan bli uformelig. Både Rema 1000, nille, Europris og andre har mye godt garn som er BILLIG!
        Har strikket både gensere og jakker av billig garn, og de holder seg like fine år etter år når de vaskes etter anbefalingen for garnet.

    9. Jeg pleier ikke å svare på blogg innlegg, men denne gangen kunne jeg ikke holde meg. Så flott at noen skriker ut og jeg er så hjertens enig. Jeg strikker og hekler veldig mye. Skulle jeg kjøpt alt i rådyrt garn, så hadde det blitt mindre håndarbeid og sikkert ikke alt en ble fornøyd med heller i forhold til pris. Er veldig godt fornøyd med kvaliteten på rimelig garn. For meg er det mest viktig å utfolde seg med kreativitet og fantasi, designer mye selv, og da er det ikke høyeste pris på garnet som har størst betydning.

    10. Jeg liker å ha et godt utvalg, flere garnkvaliteter og handle av “eksperter”. Grunnen til at jeg kjøper garnet mitt i strikkebutikker er fordi jeg vil ha mangfoldet. Men veldig mange strikkebutikker sliter, fordi vi kjøper garnet hos Europris, Nille, rema o.l. Det samme gjelder blomster. Kommer til å bli kjipt om vi bare skal handle på butikker som har alt, fordi nisjebutikkene ikke klarer å overleve.

    11. På mange måter er jeg enig med deg, billig garn behøver ikke nødvendigvis være dårlig, men for meg går det på fiber, ikke pris. Jeg hjelper folk som har lyst til å lære å strikke med å komme i gang, og når de går og kjøper garn til sine prosjekter, ender de ofte opp med akryl eller polyester garn fordi det er billig, og så blir ikke plagget slik de ønsker. Hadde jeg fått en genser strikket i akrylgarn, hadde den aldri blitt brukt, fordi det er ubehagelig å ha på kroppen for de fleste, og svetter man i den, har man lukten i plagget selv om genseren er aldri så ren… Det er viktig å vite noe om fibrenes egenskaper når man velger garn til et produkt, for det får betydning for bruken og holdbarheten etterpå. Dessverre er det snart ingen som kan noe om dette lenger 🙁

    12. Enig så enig!! 😊 Eg strikker og hekler en del, og har prøvd masse forskjellig garn. Syns det er liten forskjell på såkallt billig garn og det som er litt dyrere, spesielt med tanke på om det er knuter eller ei i nøstet. Derfor strikker eg like gjerne av “billiggarn” som noe annet, bruker det eg føler for der og da. Bakdelen vil eg heller sei er at det kanskje ikkje alltid finnes like stort utvalg i farger/fargenyanser i dei billigere garntypene som i dyrere typer.

    13. Blir det samme som First Price varer.Like godt som andre merkevarer!🤗👍⚓️

    14. Jeg er så enig med deg. Mye bra billig-garn 😊😊 Ha en fin kveld 💕Klem fra piltus

    15. Viking vart nemnd som billiggarn. Eg kjøpte Viking Merino superfin på Spar til ei barnelue. Kr 49,- for nøste (50 gr). Synest ikkje det var spesielt billig, men godt å strikke med, vart jevnt og fint.

    16. Holder på med en Marius-genser i Smart, til 41,- pr nøste.. Blir blå på fingrene når jeg strikker av dette garnet. Det har jeg aldri opplevd før, og jeg har strikket myyye, både av billig og av dyrt garn.

    17. Takk for flott innlegg!
      Veldig viktig tema, sitter her å strikker julekuler fra Arne og Carlos i nettopp billiggarn.(Safir fra Sparkjøp).
      For meg går det sport i det å bruke billiggarn, og jeg har erfaring med hva av fiber som passer til det jeg skal strikke. Mye bra billiggarn som er 100% ull, eller 100% bomull.
      Liker å “sjokkere” dem som skryter av strikkejakkene og strikkekoftene mine med følgende kommentar: Garnet er kjøp på Nille eller Sparkjøp.
      Novemberklem fra Laila

    18. Så trist at du opplever slike kommentarer. Det sier jo mest om den som kommenterer tenker jeg 😉 Jeg bestemmer selv hvilket garn jeg strikker med!
      Er enig med Ellen Karine over her som nevner fibrenes egenskaper som viktigere enn pris! Prøver også å “verne” om norsk ull….men der har vi snart tapt ;-(
      God strikkekveld! 😉

    19. Jeg er ganske ny medlem av et husflidlag. De fleste andre har har vært med i maaaange år , har strikket og heklet allverden, og de fleste av dem handler bare på dyre strikkebutikker. Jeg har strikket mye de siste årene, det meste av garn fra OBS og Europris. Mange har ikke råd til å strikke plagg av dyrt garn. Hva om en ikke lykkes ? Pengene ut av vinduet ? Rimelig garn er veldig bra. Bare se på innhold og tykkelse i forhold til det du skal lage. Jeg samler forskjellige garntyper, med samme innhold og tykkelse ,og blander dem om nødvendig for å få den riktige fargesammensetningen.Det går helt fint. Ren ull for seg, superwash for seg, blandingsgarn (strømpegarn ) for seg. De inneholder oftest 80%ull og 20 %nylon. Syntetisk garn er supert til støvkluter ! De SUGER til seg hybelkaniner ! Jeg har strikket de fleste av koftene i strømpegarn fra obs og Europris. De holder seg fantastisk , og er passe tykke og ikke så tunge. Mitt førstevalg !

    20. Har også fått slengt teite kommentara på billiggarn. Har strikka masse i garn fra Europris og de ha vært strålanes fornøyd med de, de verken nuppa eller seig, og de fleste billiggarntypan e jo fra de store leverandøran. Har strikka i dyrt garn og jaggu va det knuta på garnet + at det farga nå skrekkelig av så det scora ingen poeng hos me..
      Når det gjelde Viking sitt garn så e nu jaggu ikkje alt garnet der billig så de som mene at det e billiggarn kan umulig ha kjøpt av det.
      Ha en flott strikkekveld videre 🙂

    21. Ja er så enig med deg. Dyrt garn har ofte bare ett annet navn og produsert av samme firma. Mye av garnet på Rema er produsert av en kjent garnprodusent og er et godt garn å strikke av og koster ikke skjorta. Hva gir du meg for å strikke en såkalt ” skappel genser” og garnet koster 1000 kr. Mange er veldig lettlurt.

    22. Marianne: Eg har ikkje opplevd slike kommentarer, men eg reagerer sterkt når eg leser slike kommentarer for eg tenker på den som i utgangspunktet stiller et spørsmål.

      Eg handler også i vår lokale garnbutikk, men eg er veldig prisbevisst for MYE garn er veldig overprist 🙂

    23. Jeg startet min strikkekarriere med billig garn, eller rettere sagt da jeg ble stor nok til å måtte handle garnet selv. Og det gjorde jeg fordi min lokale garnforhandler fant frem billigere garn slik at jeg fikk den genseren jeg ønsket meg. Og jeg vet at den første jeg genseren jeg handlet var i akryl, og den syntes jeg var god, og den varte faktisk så lenge at jeg hadde var på vei til å strikke en tredje genser da den ble gitt bort/kastet. Nå synes jeg ull er bedre, men ikke alle har samme smak i forhold til hvilke kvaliteter de foretrekker, så jeg slår et slag for å ikke legge seg borti hva det inneholder heller.
      Jeg ser at akrylmengden avgjør hvor godt ting holder seg i vask, men jeg har penjakke i garn som inneholder svært lite ull, og den er fortsatt like pen etter 8 år, rett og slett fordi den er lite vasket og brukt. Hvert garn til sitt bruk!

    24. Ellen Karine Johannessen: Eg snakker om ULLGARN, for acrylgarn finnes ikkje i vårt hus. Det er heller lite acryl i de garnnøstene de selger hos Viking, Nille, Auropris og Sparkjøp, det er stort sett rene ullgarn. Nylon bruker eg f.eks kun til sokker 🙂

      Når eg lrer noen å strikker bruker me stort sett Safir og Rubun fra Sparkjøp, skikkelig gode garntyper 🙂

    25. Charlotte: Helt klart, det er viktig å bevare den lokale “Garnshappa”, eg handler der også eg, men er veldig prisbevisst for mye av garnet er overpriset 🙂

    26. Liv I. Andersen: Da har du vært veldig uheldig for eg har mange store prosjekt som er akkurat like flotte ennå, MEN eg har hatt dårlige opplevelser med akkurat Mor Aase fra Rema, men tror det kommer av at det er ganske løst spunnet i forhold de andre garntypene 🙂

    27. Tove: Nå snakker eg i grunnen om ULLGARENT og ikkje acrylgarn, det er noe eg skyr selv. Men rent ullgarn fra billigkjedene har veldig høy kvalitet.

      Selv så handler eg både fra kjedene OG den lokale Garnbutikken, MEN eg er prisbevisst for noe av garnet er veldig høyt priset 🙂

    28. Kongroa: Eg foretrekker ullgarn og er ikkje begeistret for acryl. At et garn er billig er ikkje enbetydende med at det er acryl. Acrylgarn klarer eg ikkje helt å forsvare fordi det er så brannfarlig.

      Men GODT me er mange som er enige <3
      Lenge siden eg har "sett" deg forresten! SÅ KOSELIG 🙂

    29. Så flott innlegg!!! Vi på strikkekafeen i Lillestrøm jublet i går. For hvor mange har ikke strikket med slikt “dårlig” garn og kan fortsatt bruke det. Eller hva med den nybegynnere som skal prøve seg for første gang og blir såret over at hun/han har dårlig garn. Da tar du virkelig gleden fra en nybegynner. Så dette innlegget var super og mange andre innlegg du har i bloggen din også!

    30. ja denne diskusjonen har vi hatt mange ganger opp gjennom årene. Nå har det seg slik at det som var billig garn er ikke billig lengere. Det koster det også. Acryl brenner veldig fort…Det smelter, og det har ikke noe med ull å gjøre. Man kan gjerne strikke av det, men det blir aldri det samme som et ullgarn eller annet. Husk også at superwash er plastic garn. det er behandlet for at det skal kunne tåle maskin vask. Jeg strikker også av superwash, og til noen plagg er det bra. Når jeg leser slik , så forstår jeg at jeg ikke får solgt så mye av mitt eget spunnet garn. Det er nemlig laget fra bunn av. jeg har vasket, kardet, spunnet, vasket og farget selv. Det er kvalitets garn. Jeg tar 150 kr for 100 gram garn. Noen synes det er billig og kjøper gjerne 2oo gram, andre kan ikke forstå hvorfor jeg ikke kan selge det til butikks pris..Det tar ca en uke og lage 100 gram garn rett fra sauen… billig/dyrt…. hva skal man si! dere spør sikkert hvorfor jeg gjør det…? Jo for dette er tradisjons håndverk og kvalitet. Billig, nei ikke som europris. Nå skal det sies at jeg strikker av nesten hva som helst, men jeg må også innrømme at etter jeg lærte prosessen med ull, så har garn fått en litt annen betydning. Jeg vil nok hellere spare litt og kjøpe bedre garn.. når jeg sier bedre garn, så er det Hillesvåg, Rauma, holst, Isager osv.. oki.. Da fikk jeg sagt mitt.. ha en flott dag:-):-)

    31. Dorthe: ER selvfølgelig enig med deg i dette og har en liten oppfølger på akkurat det i bloggen i dag hvor eg faktisk nevner spesifikk håndspunnet garn. Men nå går dette like mye på at man skal ikkje rakke ned på de som faktisk bruker det såkalte “billig”garnet. Kan være mange flere grunnen til enn at de bare liker det. Mangen har ikkje råd til dyrt garn og da skal man ikkje rakke ned på disse personene.

      Selv elsker eg håndspunnet garn, men har ikkje råd til å strikke alt eg strikker i det 🙂 Har mange go`biter på lager, men bruker også mye rimelig garn fordi eg syns det er bra og det passer lommeboka i det daglige 🙂

    32. Jeg er enig i at det er utrolig mye snobberi ute når det gjelder garn. Jeg tilhører ikke snobbene, men strikker allikevel ikke genser i Vestlandsgarn/ Østlandsgarn. Det er jo så stivt.
      Det finnes som regel en mellomting mellomting og dyrt, og der er jeg.

    33. Lisbeth: Eg har heller i ngen genser i Østlandsgarn, men mange tepper. Strikket meg en lang tunika i Østlandsgarn og ble overrasket over hvor myk den ble 🙂

      Poenget er jo at man trenger ikkje rakke ned på noen kun fordi de velger et billigere garn 🙂

    34. Hva er dyrt og hva er billig garn? Har dere noen gang regnet ut meterprisen? Jeg spør: Hvor er skillet på dyrt og billig pr meter? Sparkjøp babyull 0,15 kr/m, Viking babyull 0,21 kr/m,Sandnes Lanett 0,27 kr/m, Dale bayull 0,30 kr/m Veiledende priser. Nøstebarn ull/silke ( dette er et dyrt garn!) 0,30 kr/m så her er det ikke så dyrt….Dsa Babysilk 0,67 kr/m. Som dere ser er det en fordel å regne ut meterpris, og kanskje oppdage at dyrt garn ikke nødvendigvis er så dyrt. Strikk i vei og kos dere med hver en maske!

    35. Astrid: Det som blir betraktet som BILLIGgarn er det du får kjøpt på de kjedene eg nevnte i innlegget. Eg er klar over dette du skriver og de som rakker ned på de som strikker av “kjedebutikk” garnet burde tatt seg en titt på den oversikten 🙂

      Akkurat som de Kauni nøstene eg kjøpte for litt siden, de kostet 90 kr pr nøste MEN de veide 150 gram og hadde 600 meter, slettes ikkje dyrt 🙂

    36. Så fikk vi svaret på FBI ingen forskjell på dyrt og billig garn! NRK FBI i dag 😃

    37. FBI har sjekket flere forskjellige Merinogarn, og de er like gode – uansett prisen som er satt på dem. Dette burde alle som hevder at billig garn = dårlig garn, se! Kanskje det kunne bli slutt på jåleriet da?

    38. Har du sett onsdagens FBI ? Virkelig interessant! Slår et slag for Hillesvåg sitt ullgarn! Norsk og rimelig! ;-D

    39. Det jeg mente med min kommentar ang FBI var : Ved å velge det du kaller billiggarn (Nille, Europris, Viking osv….) velger vi bort norsk ull….. det er synd pga både kvalitet og miljø. Og det er ikke dyrere å kjøpe NORSK ull, hvis du ser på meterprisen (jfr Astrid sin kommentar lengre opp)
      Jeg var kanskje litt uklar i første kommentar, men syns vi fikk mange gode argumenter for å bruke norsk ullgarn i dette FBI programmet 😉

    40. Marianne: Ja e er enig i det og bruker en del Hillesvåg, men det eg ville med mitt innlegg var at det måtte blir slutt på å rakke ned på de som valgte å kjøpe det garnet som er fra disse kjedene og påpeke at det ga dårlige reultater pga dårligere kvalitet

    41. 😉 men det jeg syns de fikk så fint fram i FBI er at vi faktisk kan reflektere litt over om det faktisk er billigere med importert garn…!? og hvordan kvaliteten egentlig er 😉
      Anbefaler alle å se programmet!
      Med ønske om en fin dag!
      Marianne

    42. Så enig, ingenting å utdype
      Det er da opp til enhver hva en bruker
      Skal vi ikke være glad strikketradisjon går videre
      La enhver skape egne erfaringer

    43. Strikker mykje med Drops garn,men FY ..det må eg ikkje sei høgt…for det går under kategorien billig garn. Garnet er kjempe bra ! Koser meg med både garn og strikking..😄👍

    44. Takk for det innlegget. Jeg er så enig med deg.
      Bruker selv endel garn fra de nevnte butikkene, men er flink til å lete i restekasser av annet garn som er dyrere.
      Jeg har ikke råd til alle typer garn, men plaggene blir fine, varme og holder seg godt med rett vask.
      Hilsen Rannveig

    45. Hei! Er enig i (nesten) alt du skriver😊 Strikker masse, og kjøper garn fra “alle” prisklasser. Men- det har også veldig mye å si hvordan du strikker….. Strikker du løst, vil prosjektet selvfølgelig miste fasongen fort, evt. ikke være brukbart noen gang… Om garnet er dyrt eller billig har da ingen betydning.
      Men hvorfor kan ikke folk bare svare på enkle spørsmål HVIS de har et svar, istedet for å rakke ned på den som spør?! Vi sitter ikke i samme rom, og kan derfor ikke skravle som OM vi gjør det…
      Klem!

    46. Supert innlegg. Det er trist å ta fra noen strikkegleden. Håper garnsnobbene lar sine ord og meninger gå en aldri så liten tur innom hjernen før de velter ut gørra. Garn kommer i forskjellige kvaliteter og det gjør jammen folk også.

    47. Amen. Som æ skulle ha sagt det selv. Syntes mange ganger at billigarn er mye bedre sånn kvalitetsmessig enn dyrt garn. Takk førr at du sprer budskapet❤️

    48. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    49. Så bra innlegg. Jeg har alltid strikket av både dyrt og billig…. Å ja den oversikten med meter er bra den… Men det vet vel de fleste…. Blir som med kg pris på mat å ikke pakningspris. Har venner som kjøper bare dyrt fordi noen har innbilt de at det er bedre… Å så har de nesten ikke penger til mat…. For strikking betyr så mye…. Var å hamstret på spar kjøp i dag…. 40%… Så nå skal barnebarn få seg “billig” klær som varmer like godt 😉

    50. Det er så sant som det er sagt. Har strikket av nye forskjellige garnslag og har opplevd at dyrt garn nupper og siger det også. Så nu kjøper jeg garn like gjerne på Nille eller Europris. Alt etter hva jeg skal lage. Ha en fin strikkedag 🙂🤗

    51. To ganger har jeg falt for fristelsen og kjøpt dyrt garn. Virkelig dyrt garn. Begge gangene har plagget gått dukken i vask. Og jeg har lang og god erfaring med vask av ull, bare for å ha sagt det. For ikke å snakke om nupping fra første bruk. Selv om mine strikka gensere sjelden nupper på meg. Du blir så skuffa! Jeg har lært meg å sjekke godt i forkant, og være veldig klar over forskjellen på norsk garn, som ofte er testet og testet, og en del amerikanske garntyper som er mer opptatt av hvor mykt garnet er, og hvor fint det er farget. Jeg er mye i USA og jeg faller jo allikevel for fristelsen når det gjelder sokkegarnet der borte – men da er kostnadene litt mindre:)

    52. Amen!!!
      Værste garnet jeg har strikket med er dyre garn. Påfugl som koster skjorta. Huset så ille ut etter en genser. Sofaen hadde fått ny farge og nese, munn og øyne var fulle av lo og små hår. Fra nå av går det i Drops. Fantastiske garn i bra kvalitet

    53. Fantastisk skrevet. Konne ikje very meir enig. Stille meg i samme køen så deg med bruk av varemerke. D……en lange i om d e billig garn. Ska d strikkast/heklast i dyrt garn får kunden kjøpa d sjøl å komma t meg med d. Har t dags dato ikje fått klage på kvaliteten. Har brukt strikkepinner si eg ha 9. Heklenålå kom på banen nogen år seinare.
      You go girl❤

    54. Synes det er fantastisk at det finnes garn i alle kategorier og alle prisklasser. Det gjør at alle har mulighet å holde på med en så fantastisk hobby som strikkingen er. Jeg bruker det garnet jeg liker til det prosjektet jeg vil. Både originalt og billig. Har brukt mye billig garn som har gitt vel så bra resultater som dyre alternativer. Og som du sier er nupping personlig. Alt nupper på meg, uansett pris.

Siste innlegg